Waarom DGA’s overwegen om hun bedrijf in 2020 te verkopen

02 januari 2020 Consultancy.nl

Maarten Vijverberg, Gonneke van der Lee en Ruud van Hoek van Clifton Finance delen vijf redenen voor directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) om hun bedrijf te verkopen in 2020.

Voor een ondernemer is het altijd lastig te bepalen wat het juiste moment is om zijn of haar bedrijf te verkopen, vertelt Maarten Vijverberg, Partner bij Clifton Finance: “Ze vragen ons altijd, moet ik niet wachten om mijn bedrijf te verkopen of is dit toch een goed moment? Wij kunnen natuurlijk niet in de figuurlijke glazen bol kijken maar wij hebben wel altijd goede raad, gebaseerd op onze jarenlange ervaring. We zien vijf redenen om in 2020 een bedrijf te verkopen.” 

1: De afgelopen jaren floreerde het bedrijf

Resultaten uit het verleden bieden uiteraard geen garantie voor de toekomst, maar de gemiddelde koper bepaalt zijn prijs niet alleen op basis van toekomstverwachtingen, zegt Gonneke van der Lee, eveneens Partner bij Clifton Finance: “De gemiddelde koper kijkt beslist ook naar het verleden. Als een bedrijf een mooie groei en gezonde marges heeft laten zien in de afgelopen drie jaar vertaalt zich dat in een goede prijs. Dit is zeker het geval als ook de groeivooruitzichten positief zijn. Dat tezamen is een goede reden om het bedrijf te verkopen.” 

Waarom DGA's overwegen om hun bedrijf in 2020 te verkopen

2: De eerste scheurtjes lijken te ontstaan in de economische groei

“In onze praktijk zien we helaas vaker ondernemers die te laat, in plaats van te vroeg, besluiten hun bedrijf te verkopen”, laat Partner Ruud van Hoek van Clifton Finance weten: “Als de onderneming mooie prognoses laat zien vertaalt dit zich voor een flink stuk in de prijs. Als de winst stabiliseert of zelfs afneemt is eigenlijk het beste verkoopmoment al verstreken. En de winst heeft de ondernemer helaas niet voor 100% zelf in de hand: economische groei is voor bijna alle ondernemers een belangrijke motor achter de eigen groei.” 

Volgens Van Hoek begint de economische groei momenteel haarscheurtjes te vertonen: “In Nederland onder meer door belemmering van bouw- en infraprojecten, maar ook door hogere looneisen en schaarste in personeel in verschillende sectoren. De rente laat al zien dat economen verwachten dat de groei gaat afzwakken: men betaalt meer om kort geld te lenen, de langetermijnrente is al lager dan de korte rente. Economen voorzien een neergang eind 2020 of in 2021: als een verkoopproces zes tot negen maanden in beslag neemt, verdient het de aanbeveling hiermee uiterlijk begin 2020 op te starten.” 

3: Let op de actieve kopers

Twee jaar geleden leek de markt te zijn overgenomen door financiële kopers en door private equity-partijen, aldus Vijverberg: “Inmiddels doen de strategische kopers een flinke duit in het zakje. Deze laatste kopersgroep lijkt geaccepteerd te hebben dat prijsniveaus substantieel zijn gestegen en is bereid – net zoals private equity-partijen – een goede prijs te bieden voor bedrijven.” 

Van der Lee vult haar compagnon aan: “Een nieuwe product-markt combinatie of een nieuwe geografie kan vaak het beste via een overname worden gerealiseerd. Zelf de business als greenfield opbouwen duurt vaak langer, is (nog) duurder of kan überhaupt niet. Dat voor de overname dan diep in de buidel getast moet worden neemt men dan op de koop toe. In een markt waar verschillende typen kopers met verschillende synergiemogelijkheden tegen elkaar opbieden is de verkoper uiteindelijk de lachende derde.”

4: Hoge prijzen door overvloed aan beschikbaar kapitaal

Private equity-partijen beschikken momenteel nog altijd over een zeer grote zak met geld, geeft Van Hoek aan: “Door de lage rente zijn institutionele beleggers als pensioenfondsen voor een deel van hun vermogen op zoek naar beleggingscategorieën die wel een positief rendement opleveren. Dit pensioengeld komt deels terecht bij de private equity-fondsen, die hun te investeren vermogen de afgelopen jaren spectaculair hebben zien toenemen.”

“Economen voorzien een neergang eind volgend jaar of in 2021: als een verkoopproces zes tot negen maanden in beslag neemt verdient het aanbeveling hiermee uiterlijk begin 2020 op te starten.”
– Ruud van Hoek

Vijverberg voegt toe dat dit vermogen grotendeels binnen een termijn van zeven jaar moet worden belegd, zodat na zo’n tien jaar het geld – met rendement –  weer terug kan naar het pensioenfonds: “Dit geeft een flinke druk bij private equity-partijen om het geld in bedrijven te investeren. Mooie bedrijven met goede bedrijfsresultaten kunnen dus op warme belangstelling rekenen vanuit de financiële investeerders.” 

5: Denk aan de persoonlijke agenda

Naast dat een goede prijs van groot belang is bij de verkoop van een bedrijf, zijn er beslist ook andere motieven te bedenken om een onderneming van de hand te doen, licht Van der Lee toe: “We kennen allemaal wel de ondernemers die een verkoop nooit overwegen: hun bedrijf is ook een manier van leven geworden. Veel ondernemers maken echter ook een andere afweging. Men wil meer tijd met familie besteden of gewoon eerder met pensioen. Een bedrijf verkopen biedt in dat geval de ideale uitkomst.”

Daarnaast kan het verkopen van een bedrijf ook mogelijkheden creëren om aan de slag te gaan met andere ondernemingskansen, waar men door alle drukte nog altijd geen tijd voor vrij heeft kunnen maken, legt Van Hoek uit: “Maar het kan ook zijn dat de omvang van het bedrijf gewoon niet meer past bij de competenties van de ondernemer. Ondernemen wordt dan steeds minder leuk en brengt bovendien de nodige zorgen met zich mee. Een bedrijf verkopen is in dat geval een verstandige zet, zowel zakelijk als privé.”


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×