Zeven lessen voor corporate innovatie

27 november 2019 Consultancy.nl

Afgelopen week organiseerden digitale innovatie huis Epicenter en consultancykantoor nlmtd een themamiddag over corporate innovatie. Zeven tips voor corporate innovatie die tijdens het evenement de revue zijn gepasseerd.

1: Benut de waarde van het ecosysteem

Patrick Mesterton, oprichter en CEO van Epicenter: “De wereld verandert in een razend tempo. Disruptie en innovatie zijn een realiteit in alle industrieën, nieuwe businessmodellen ontstaan en de mogelijkheden van kwantum en AI worden benut. Ecosystemen spelen een cruciale rol in de adaptie van innovaties. Hier worden kennis en ervaringen uitgewisseld, zodat vernieuwingen benut kunnen worden.”

2: Meet innovatie

Mahesh Kumar, CEO van Result, raadt aan te onderzoeken welk deel van de omzet afkomstig is van producten of diensten die de afgelopen drie jaar gelanceerd zijn. “Zo zie je of innovatie werkt of dat jouw organisatie op veilig speelt. Het dwingt je ook om na te denken over nieuwe businessmodellen die dicht bij bestaande mogelijkheden en huidige activiteiten liggen. Ook het innovatiebudget (en de snelheid waarmee dit wordt verdeeld) wordt hiermee een stuk urgenter.”

3: Meerdere wegen leiden naar Rome

Pieter Paul van Oerle, medeoprichter van nlmtd: “Of we het nou hebben over corporate ventures, een prototype-studio of een startup accelerator: er is niet een enkele manier waarop corporates moeten innoveren. Door agile en adaptief te reageren op veranderende marktomstandigheden, worden bedrijven toekomst-klaar. Zet niet alleen in op innovatie en schaalbaarheid, maar ook op het hebben van impact en het creëren van waarde. Moderne consumenten hechten daar ook waarde aan.”

4: Durf te falen

Mike Hoogveld, medeoprichter van nlmtd en managementgoeroe: “We kunnen niet in de toekomst kijken, omdat paradigma’s lastig te doorbreken zijn en we onze kennis overschatten. Toch willen organisaties relevant blijven. Dat lukt door zich open te stellen voor de omgeving, te streven naar een lerende organisatie en te durven falen. Van Google tot Viagra, van Facebook tot Post-it: talloze producten en diensten zijn per ongeluk ontstaan.” 

5: Pas op voor ego’s

Jan Paul Grollé, oprichter van Teeming: “Een samenwerking tussen corporates en startups kent uitdagingen. Bekende risicofactoren zijn: angst van de innovatiemanager, een ego van de corporate, evenals de besluitvorming en betrokkenheid. Startups doen er dan ook goed aan om helder te communiceren wat ze in een samenwerking zoeken, zodat deze factoren een minder grote bedreiging vormen. Corporate dienen niet bij elke samenwerking naar een hockeystick-groei te streven, maar naar nieuwe en waardevolle marktinzichten.”

6: Een accelerator sponsoren is niet genoeg

Sander van der Blonk, oprichter van de Founder Society: “Corporates gaan vaker samenwerken met startups en scale-ups, omdat ze technologie niet zelf kunnen ontwikkelen. Maar het werkt niet om een accelerator te sponsoren en impliciete verwachtingen te koesteren. Spreek concrete doelstellingen uit en zoek naar mogelijkheden om de structuur van een industrie te veranderen, zodat je beter bestand bent tegen disruptie. ING ziet een wereld na fintech voor zich en zoekt dan ook naar manieren om samenwerkingen rendabel te maken. Dat is een mooi streven.” 

7: Zoek het innovatie-doel

Mahesh Kumar, CEO van Result: “Hoe zorg je dat innovaties tot bloei komen? Er is geen gebrek aan ideeën. De uitvoering is essentieel: structuren en resources om ideeën te implementeren zijn bepalend voor het succes van nieuwe ideeën. Weet daarnaast ook waarom je innoveert: om de cultuur te veranderen, radicaal te innoveren, business-uitdagingen aan te pakken of efficiënter te worden? Focus je op een van deze doelen.”


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup