Cruyff lanceert nieuwe webshop en e-commerce omgeving

25 oktober 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Sportmerk Cruyff heeft een compleet nieuwe e-commerce infrastructuur gelanceerd. Met het nieuwe platform in werking, wil Cruyff zijn online sales vergroten en zijn footprint buiten Nederland verder uitbreiden.

Geïnspireerd door de legendarische Johan Cruijff, volgens velen ’s lands beste voetballer aller tijden, is Cruyff een sportmerk, dat bekend staat om zijn sportschoenen en modieuze kleding. Cruyff, dat onderdeel uitmaakt van het in Rotterdam gevestigde Premium Inc. positioneert zich als een luxe speler, en verkoopt zijn producten in verschillende, vooral Europese landen.

Om de groeidoelstellingen van Cruyff te ondersteunen, lanceerde het bedrijf eerder dit jaar een digitale transformatie, om zowel zijn e-commerce als omnichannel operaties te moderniseren. Centraal daarbij staat een nieuwe meertalige webshop (vijf talen), die eind augustus is gelanceerd, die moet zorgen voor een betere en meer luxueuze uitstraling dan bij de eerdere site.

Een schoon en open kleurenpalet werd ontwikkeld om de webshop een meer ruimtelijke en rustgevende toon te geven. Er werd voor de website gekozen voor de kleur zwart – geïnspireerd door Johan Cruijff’s legendarische #14 nummer, werd gekozen voor de primaire kleurcode #141414. De website diende ook schaalbaar te zijn en een mobile-first ervaring te bieden, om het groeiende aantal shoppers dat producten zoekt en koopt via smartphones en/of tablets tegemoet te komen.

Cruyff lanceert nieuwe webshop en ecommerce omgeving

Nieuwe infrastructuur

Ter ondersteuning van de nieuwe e-commerce en webshopprocessen van Cruyff, staat een geheel nieuwe IT-infrastructuur. De kern van daarvan vormt een ERP-systeem genaamd XPRT, een oplossing van ACA Fashion Software, specifiek ontworpen voor het automatiseren van bestellingen in het modelandschap. Opererend als een ‘middleware’-laag bovenop XPRT wordt gebruik gemaakt van Salesforce Commerce Cloud (een cloud-gebaseerde software-as-a-service ecommerce oplossing van Salesforce en Omnichannel Integration Suite (OIS), een oplossing van Divide die de integratie tussen Salesforce en XPRT mogelijk maakt.

Het implementatieproject bij Cruyff werd bijgestaan door Gen 25, een IT-consultancypartij met ongeveer 60 consultants en developers in dienst, gespecialiseerd in Salesforce implementaties. Het bedrijf was onder andere verantwoordelijk voor het projectontwerp, backend en front-end ontwikkeling, en het projectmanagement.

Terugkijkend op de succesvolle samenwerking met de consultants, laat Rogier Anink, een Product Owner bij Cruyff, weten: “Gen 25 is een zeer gekwalificeerde en deskundige partner geweest om mee te werken aan dit project. Van project management tot het ontwerp en de implementatie hebben zij een mooie en hoogwaardige website opgeleverd, die ons zal helpen onze merken in de toekomst verder te kunnen uitbouwen.” Gijs Martens, topman van Gen25, vult aan: “Binnen zes maanden realiseerden we een nieuwe e-commerce omgeving en hebben we de basis gelegd voor verdere groei. We zijn erg trots op het resultaat.” 

Premium Inc. is momenteel bezig met de implementatie van Salesforce Commerce Cloud bij de andere merken binnen zijn portfolio, waaronder ‘Off the Pitch’, een kleding en schoenenmerk dat onder andere door Ajax voetballer Hakim Ziyech, voormalig Feyenoorder Tony Vilhenaa en voormalig Ajacied Jairo Riedewald, wordt gedragen.