BDO helpt supermarkten met optimalisatie van stuurinformatie
BDO startte enige tijd geleden met de ontwikkeling van een tool voor franchisenemers van Jumbo om bedrijfsresultaten vrijwel direct inzichtelijk te maken. Hierdoor hebben de supermarktondernemers het rendement van hun winkels flink kunnen opschroeven. De tool is inmiddels ook beschikbaar voor franchisenemers van Albert Heijn.
Zo’n drie jaar geleden – in 2016 – kocht accountants- en adviesbureau BDO Ecodet, de accountingpraktijk van supermarktketen Jumbo, die lange tijd de financieel-administratieve dienstverlening voor franchisehouders van Jumbo verzorgde. Na de overname begon BDO met de ontwikkeling van een nieuwe tool, BDO Analytics, voor de tweehonderd supermarktondernemers. Met dit instrument zouden de winkelhouders voortaan veel nauwkeurigere stuurinformatie kunnen genereren. Inmiddels hebben de experts van BDO de tool ook gebruiksklaar gemaakt voor franchisehouders van Albert Heijn.
“Het voordeel voor ondernemers is dat ze veel sneller stuurinformatie ontvangen over hun winkel”, vertelt Ben Evers, Adviseur Retail bij BDO. “Denk hierbij aan informatie over loonkosten, omzetaandelen, margeaandelen, dervingspercentages en voorraden. De resultaten zien ze per week en cumulatief, uitgesplitst per assortimentsgroep. Ze hoeven nu niet meer zeven of acht weken te wachten op hun managementinformatie over een vierweekse periode en kunnen dus veel directer reageren op de ontwikkelingen in hun winkel. Omdat BDO Analytics een digitale tool is, kunnen ondernemers ook inloggen vanaf hun telefoon en waar nodig direct bijsturen.”
Jan en Albert Temmink, twee franchisenemers van Albert Heijn, gebruiken al zo’n tien maanden BDO Analytics en zijn daar zeer over te spreken. “Bijvoorbeeld met de paasomzet, of straks met de kerst, kunnen we veel beter zien wat die weken doen met ons resultaat. Voor die grote uitschieters in de cijfers blijft het belangrijk om te zien hoe je verdienmodel eruitziet. Je kunt er beter mee anticiperen. Het voordeel van dit systeem is dat we in één oogopslag alles helder hebben. Voorheen moesten we diep graven in allerlei verschillende bestanden”, legt Jan Temmink uit.
Door de tool kan Jan Temmink nu in een mum van tijd bekijken of bepaalde onderdelen van zijn supermarkt naar behoren presteren: “Door BDO Analyics kunnen we continu de nodige aanpassingen doen om afdelingen te verbeteren en een week later zien we al of onze ingreep heeft gewerkt. Het is een prachtig hulpmiddel.” Albert Temmink vult zijn compagnon aan: “Het instrument is voor een ondernemer heel handig. Fouten filter je er nu heel snel uit. In een helikopterview zie je alles bij elkaar, we zitten veel korter op de bal. En het is heel goed bruikbaar in het overleg met het managementteam.”
Uitbreidingsplannen
Momenteel is de tool alleen beschikbaar voor franchisehouders van Albert Heijn of Jumbo. Daar komt echter verandering in. Al enige tijd zijn experts van BDO in de weer met het ontwikkelen van andere pakketten, waardoor ook franchisehouders van andere supermarktketens in het vervolg gebruik kunnen gaan maken van BDO Analytics.
Een bijkomend voordeel, zo stelt Albert Temmink, is dat de BDO-professionals altijd snel ter plaatse zijn, omdat het bedrijf beschikt over twintig kantoren in alle regio’s van ons land: “Voor ons is het erg prettig dat we een regiokantoor dicht in de buurt hebben, met een landelijke kennis en knowhow erachter.” Jan Temmink voegt tot besluit toe: “En Ben Evers van BDO spreekt de taal van de supermarkt. Ook dat is voor ons erg belangrijk. Hij weet wat er leeft in het land.”