Adcorporate begeleidt overdracht van Expert-winkel in Leersum
Thom van Dijk is de nieuwe eigenaar van de Expert-elektronicawinkel in Leersum. Hij heeft de retailshop overgenomen van Marc Boers, die bij de verkoop van zijn onderneming werd begeleid door M&A-bureau Adcorporate.
Expert is een Zwitserse winkelketen op het gebied van consumentenelektronica met het hoofdkantoor in Zug. De organisatie werd opgericht in 1967 als Intercop en kreeg in 1971 zijn huidige naam. De eerste winkels van de keten waren naast in Zwitserland gevestigd in Duitsland, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en in ons land. Vandaag de dag telt het concern 8.000 winkels in meer dan twintig landen, waarvan circa 140 in Nederland te vinden zijn.
Tot voor kort was Marc Boers eigenaar van een van deze winkels. Boers, die het bedrijf van zijn vader overnam, runde zijn Expert-winkel in Utrechtse Leersum 29 jaar. In die periode maakte hij heel bewust de immense opkomst van het internet mee, vertelt hij: “Ineens kwamen klanten naar me toe met een A4’tje waarop prijzen stonden van internetaanbieders. Ik dacht: ‘Wat gebeurt hier nu?’ Voor retailers was dat natuurlijk vervelend. Maar van klanten is het eigenlijk wel slim om zo te dealen. Ik moest dan ook anders naar retail gaan kijken.”
Boers interesse in de digitale wereld raakte gaandeweg steeds meer aangewakkerd. Daarom besloot hij op een zeker moment een seminar over internetmarketing te bezoeken, waarna ook hij overtuigd was van de kracht van deze technologie: “Ik verdiepte me in zaken als Google Analytics en Adwords. Daarmee kun je veel eenvoudiger de vinger aan de pols houden, merkte ik. Dat ging zó goed dat ik dat ook voor anderen ben gaan doen, als een soort consultant. Puur vanuit nieuwsgierigheid en interesse. Ik zag kansen.”
Terwijl zijn interesse voor het wereldwijde web als verkoopkanaal groeide, nam zijn aandacht voor Expert langzaam af, legt Boers uit: “In een franchiseorganisatie wordt veel door het hoofdkantoor bepaald. Dat maakt het ondernemerschap in zekere zin minder boeiend. Tegelijkertijd vond ik andere zaken juist steeds interessanter worden. Daarnaast zag ik de concurrentie verschuiven van lokaal naar nationaal en momenteel zelfs naar een globaal niveau. Het speelveld wordt steeds lastiger, merk ik.”
Omschakeling
Om al deze redenen klopte Boers aan bij Expert en liet weten op zoek te zijn naar een nieuwe bedrijfsleider, die zijn winkel in de toekomst mogelijk ook zou willen overnemen. “Terwijl die gesprekken liepen gaf Thom van Dijk aan ook interesse te hebben. Hij werkte al negen jaar in mijn team bij Expert en zag dit als de kans van zijn leven”, zegt Boers, die hierna Adcorporate inschakelde: “Ik had Berrie Abelen van Adcorporate ooit een presentatie zien geven over waardebepalingen van een bedrijf. Dat vond ik erg interessant, dus heb ik hem om advies gevraagd.”
Abelen adviseerde Boers om te bekijken of Van Dijks interesse serieus was. “Dat bleek zo te zijn”, geeft Boers aan: “Ik kende de kandidaat-koper dus, maar ik dacht ook dat de kans op slagen groter was omdat hij uit de omgeving kwam. Het bod van Thom kwam uiteindelijk ook voldoende in de buurt van de vraagprijs.” Vanaf dat moment ging het snel, vertelt Boers: “Berrie is een prima proceskatalysator. Hij had een tijdschema opgesteld en zag er streng op toe dat we ons daaraan hielden. Dat vond ik heel belangrijk. Daardoor kon het verkooptraject ook snel afgerond worden. Binnen twee maanden stonden de handtekeningen op papier.”
Nieuw leven
Nadat de contracten waren ondertekend, was Boers na bijna dertig jaar geen franchisenemer van de winkelketen in consumentenelektronica. “Ik ben nog wel commissaris bij Expert, maar door de verkoop kan ik me vooral richten op mijn interesses. Dankzij mijn ervaring bij Expert en door de verschillende opleidingen die ik heb doorlopen ben ik nu customer experience-expert. Daar wil ik klanten mee gaan helpen.” Aan stoppen met werken wil hij namelijk niet denken: “Ik kan moeilijk stilzitten. Ik ben vijfenvijftig dus een pensioen zit er nog even niet in. Dat zou ik ook niet willen. De spanning van het ondernemen is me te leuk.”