Ex-BCG'er Pauwel Wiertsema topman Hello Fresh Benelux

16 september 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd

Pauwel Wiertsema, voormalig adviseur van de Boston Consulting Group, is deze maand aangetreden als CEO van de Benelux-regio bij maaltijdboxenbezorger HelloFresh.

De benoeming van Wiertsema komt niet bepaald uit de lucht vallen. In 2016 begon hij bij HelloFresh als Chief Operarting Officer (COO) van de Benelux-regio. Met zijn promotie volgt Wiertsema voormalig CEO HelloFresh Benelux Maartje Frederiks op, die in 2012 begon met het opzetten van de Nederlandse praktijk van de maaltijdboxenbezorger. Daarvoor was ze zo’n vier jaar als Consultant actief voor adviesbureau &samhoud.

Net zoals Frederiks, heeft ook Wiertsema een verleden in de advieswereld. In 2009 startte hij bij Boston Consulting Group (BCG) als Associate. Na circa twee jaar werd hij door het strategieadvieskantoor benoemd tot Consultant, een functie die hij iets minder dan drieënhalfjaar vervulde. Vervolgens maakt Wiertsema opnieuw promotie, ditmaal tot Project Leader, een rol die hij bijna twee jaar bekleedde en in het teken stond van supply chain management, zijn specialisme.

Paul Wiertsema, CEO van HelloFresh Benelux

Eerder liep hij stage bij olieconcern Shell en bij Maersk Oil. In diezelfde periode (2008) studeerde Wiertsema cum laude af aan de TU Delft in Petroleum Engineering. Aan deze universiteit behaalde hij een bachelorgraad in de Toegepaste Aardwetenschappen. Zo’n zeven later – toen hij nog voor BCG werkte – dook Wiertsema opnieuw met zijn neus in de boeken. Een jaar later verwierf hij aan de Columbia Business School zijn MBA.

HelloFresh is de laatste jaren bezig met een flinke opmars. Zo zette het bedrijf afgelopen jaar €437 miljoen om, een groei van maar liefst 37% in vergelijking met het jaar ervoor. Daarnaast ging HelloFresh eind 2017 naar de beurs en nam het wereldwijd verschillende bedrijven over. 

De honger naar groei is momenteel echter nog niet gestild bij HelloFresh. Zo is Wiertsema sinds deze maand medeverantwoordelijk gemaakt om het totale aantal klanten van het concern (wereldwijd) tegen het einde van dit jaar op te schroeven naar meer dan tweeënhalf miljoen.