Insurtech leidt verzekeringsbranche naar digitale revolutie
De digitale revolutie stelt verzekeraars voor nieuwe uitdagingen, maar vooral nieuwe kansen. Dat stellen Leander Schapendonk, Jocelyn Uiterdijk en Fien Meinema van adviesbureau VP&P. Welke rol spelen innovatieve technologieën als RPA, AI, IoT en data analytics voor de toekomst van de verzekeringssector? De redactie van Consultancy.nl ging hierover met het drietal in gesprek.
“Wat mij betreft is het duidelijk dat de verzekeringsmarkt anticipeert op sterk veranderende omstandigheden, maar in dit stadium nog niet weet waar deze heen gaan”, vertelt Leander Schapendonk, vanuit VP&P verantwoordelijk voor Insurance. Hij benadrukt dat de vierde industriële revolutie ook in de verzekeringssector zichtbaar wordt: “Nieuwe spelers richten zich vooral op het re-design van (delen van) de waardeketen; sneller, simpeler en vooral klantgerichter. De verzekeraars zelf heroriënteren zich in navolging op het eigen business-, distributie- en pricing-model. Alles draait daarbij om het ontsluiten van data: hoe zet ik de beschikbare gegevens om in relevante inzichten, die vervolgens mijn klantervaring kunnen optimaliseren?”
Volgens adviseur Jocelyn Uiterdijk blijft het voor traditionele verzekeraars lastig om van binnenuit innovatieve ontwikkelingen te organiseren en te realiseren: “Veel partijen zoeken daarom naar mogelijkheden om externe innovatie binnen de eigen organisatie te absorberen, zonder het vernieuwende karakter van de startup te schaden. Dit zie je bijvoorbeeld terug in hun investeringsstrategie, waarbij de participatiegraad in InsurTechs – technologische startups die actief zijn op het gebied van verzekeringen – is afgetopt op maximaal 50%.”
Technologische toepassingen
Schapendonk laat weten dat hij en zijn collega’s voor de korte termijn een trend waarnemen waarbij technologie wordt toegepast om het doorlopen van het verzekeringsproces voor klanten makkelijker en sneller te maken: “Het centraal stellen van de klant is al belangrijk, maar gaat daadwerkelijk een vlucht nemen. Zo levert seamless interactie over de kanalen al een beduidend hogere conversieratio op en zorgt juist de combinatie van technologieën als AI of RPA voor verbeterde klantervaring. Dit laatste zie je terug bij de diverse partijen die zich richten op ‘claims’-afhandeling. Als de verzekeraar middels deze geautomatiseerde processen ook zijn huidige kosten kan beperken, ontstaat een win-win situatie.”
Fien Meinema, die bij VP&P de rol van Consultant vervult, onderschrijft de woorden van collega Schapendonk: “Inderdaad zien we een trend dat AI mensen vervangt in diverse processen, zoals schademelding. Leuk of niet, het is dé kans voor verzekeraars om een goede indruk achter te laten en klanten binnen te houden. Een InsurTech als Tracktable speelt hierop in door schade aan auto’s realtime per app te melden aan de verzekeraar. De app vraagt foto’s te maken van de auto. Op basis van deze foto’s wordt een realtime offerte opgemaakt. Ondertussen wordt op basis van AI berekend hoeveel manuren nodig zijn om de schade te repareren en tegen welke kosten. Het stelt de claimbehandelaar in staat om snel en objectief inschattingen en keuzes te maken en zo de klant sneller en beter van dienst te kunnen zijn.”
Ook de markt voor levensverzekeringen is in ontwikkeling, geeft Uiterdijk aan: “Hoewel er in Nederland om fiscale redenen steeds minder worden afgesloten, zijn levensverzekeringen in het buitenland nog altijd populair. Daar worden digitale platformen ingezet om het verzekeringsproces digitaal te doorlopen.”
Een voorbeeld daarvan is een dienst van techbedrijf Vlocity, waarbij de financiële situatie van een klant wordt ingeschat door een reeks van levensgebeurtenissen te kwantificeren, licht Uiterdijk toe: “Op basis van deze berekening wordt een product aangeboden dat het beste bij de financiële situatie van de klant past. InsurTech Harmony gaat nog een stapje verder en geeft op basis van de financiële situatie van de klant, die wordt opgevraagd via een online onboardingprogramma, een onafhankelijk advies over een passend product.”
Voorkomen of genezen?
De verzekeringsmarkt is duidelijk aan het veranderen, benadrukt Schapendonk, die uitlegt dat hij meer ecosystemen ziet ontstaan. De proposities van verzekeraars verschuiven hierdoor naar de voorkant van de supply chain: “Nieuwe partijen richten zich op het bieden van diensten vooraf in plaats van uitbetalingen achteraf. Data-analyses kennen een voorspellende waarde en hun toenemende beschikbaarheid maakt het mogelijk om gerichte adviezen uit te brengen of zelfs dynamic pricing toe te passen.”
Uiterdijk vertelt dat daarbij het belang van preventieve maatregelen niet moeten worden onderschat: “Preventiekosten zijn uiteindelijk lager dan herstelkosten. Zo zet het bedrijf Lūnigo de technologie gamification in om klanten op laagdrempelige wijze bewuster te maken van hun rijgedrag, waarbij een veilige rijstijl wordt beloond met punten. Deze punten kunnen worden ingewisseld als korting op diensten, premie of andere verzekeringsproducten. Tevens stuurt de verzekeringsmaatschappij alerts naar klanten als er bijvoorbeeld slecht weer op komst is of zich een gevaarlijke situatie voordoet.”
De consultant geeft InsurTech oplossing Leakbot als laatste voorbeeld: “Leakbot houdt temperatuurschommelingen bij om mogelijke waterschade te voorspellen, en indien nodig, dan stuurt het apparaat een melding, waarop de bewoners dan kunnen beslissen of ze een loodgieter inschakelen of niet.”
De verzekeringssector mag dan nog niet precies weten waar de markt naartoe beweegt, maar de verscheidene technologische innovaties laten zien dat marktpartijen niet rustig kunnen toekijken. Ze zullen zelf in beweging moeten blijven om hun bestaansrecht te behouden.