Edgar Molenaars verruilt media- en reclamewereld voor KPMG

29 mei 2019 Consultancy.nl

Twee maanden nadat Edgar Molenaars WPP-dochterbedrijf Ogilvy verliet, heeft de voormalige baas van het kantoor zich aangesloten bij KPMG, waar hij is benoemd tot partner binnen de Advisory-praktijk.

Met de komst van Molenaars haalt KPMG een ervaren expert uit de media-en reclamewereld aan boord. Bij het Big Four-kantoor zal de nieuwe aanwinst leidinggeven aan de Customer & Brand Advisory-adviesgroep. Deze praktijk ondersteunt klanten op basis van verschillende diensten – waaronder klantstrategie en -ervaring, marketing- en salestransformatie, merkadvies, mediawaarde-advies, design thinking, marketinginnovatie en social media.

“De werkzaamheden van de creatieve industrie en adviesbureaus groeien steeds verder naar elkaar toe”, vertelt Molenaars als hem gevraagd wordt waarom hij Ogilvy heeft ingeruild voor de advieswereld. “Klanten willen in toenemende mate een geïntegreerde aanpak waarin merk, technologie en data centraal staan. Ik geloof in het complementaire van de werelden van de consultancy en creatieve industrie en vooral in het verbinden van elkaars specialismen.” 

Molenaars’ woorden weerspiegelen het huidige landschap, waarin zich in hoog tempo een convergentie voltrekt tussen de wereld van pr-bureaus en consultancies. De laatste groep – geleid door Accenture Interactive en Deloitte Digital – probeert middels een agressieve buy-and-build-campagne een leiderspositie te veroveren in de marketing- en advertentiewereld. Volgens AdAge, een Amerikaans vakblad, zijn de drie grootste bureaus ter wereld (in termen van omzet) nu al consultancies, die daarmee reclamegiganten als WPP, Publicis, Dentsu en Omnicom Group van de troon hebben gestoten. 

Edgar Molenaars verruilt media- en reclamewereld voor KPMG

In gesprek met Adformatie laat Molenaars weten dat KPMG vooralsnog geen plannen heeft om zich in de bureauwereld op het overnamepad te begeven. Wijzend op Accenture – dat in Nederland Mobgen en Storm Digital kocht – zegt hij: “Overnames zijn geen doel op zich. KPMG werkt ook op een andere manier dan partijen als Accenture.” 

Bij Ogilvie was Molenaars de afgelopen vijf jaar actief als chief executive officer. Voor die tijd deed hij twintig jaar aan ervaring op in het pr- en reclamedomein, waarbij hij werkte voor JWT, Let’s be Frank, Publicis, Ubachs Wisbrun (een juridische voorganger van JWT) en het Amerikaanse RAPP. Hij is gespecialiseerd in het opbouwen van merken op basis van een combinatie van offline en online kanalen en heeft gewerkt voor klanten als Danone, Opel, Orange, Media Markt, ING, Renault, UPC en Vodafone.

“Een onderscheidende brand purpose, merkpositionering en merkgeleide customer experience maken het benodigde verschil en kunnen groeipotentieel ontsluiten”, aldus Molenaars. “Ik help bedrijven hun groeipotentieel in te zetten.” 

De kersverse KPMG-partner omschrijft zijn nieuwe rol als “een ambitieuze uitdaging”, waaraan hij toevoegt dat hij “met trots terugkijkt” op de afgelopen jaren bij Ogilvy. Hij stelt dat het bureau er onder zijn leiderschap in slaagde “zijn creatieve en strategische competenties te versterken en zijn footprint te vergroten”. Het bureau wist onder meer in Effies te winnen voor Rabobank en Ford, en viel ook ruimschoots in de prijzen bij het Cannes Lions Festival.

Molenaars merkt tot slot op dat zijn afscheid van Ogilvy op het juiste moment kwam voor alle partijen. Het bureau is recent gefuseerd met Social Lab – dat in 2013 werd overgenomen door Ogilvy – en de transitie werd eind maart afgerond. “Het nieuwe hoofdstuk verdient een nieuw management. Daarom heb ik dit moment aangegrepen om [mijn volgende, red.] ambitie na te jagen.”

More on: KPMG
Netherlands
Company profile
KPMG is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

KPMG is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.