Joris Schut van BearingPoint deelt ervaringen bij EMOOCs 2019 Conference
Gisteren vond de opening plaats van de EMOOCs 2019 Conference, Europa’s grootste congres voor professionals in de (online) onderwijssector. Meer dan 1.200 deelnemers van ruim 500 organisaties uit ongeveer 50 landen zullen in de loop van deze week Napels bezoeken om de welbekende conferentie bij te wonen.
Het congres, dat wordt georganiseerd door Federica (een grote speler in het Europese open-access course landschap), vindt plaats binnen de muren van de University of Naples Federico II. Het evenement wordt gehouden op een moment dat het hoger onderwijs snel aan het veranderen is. Naast de behoefte aan zogeheten ‘21st century skills’, en los van de vraag om een betere afstemming tussen vaardigheden die via onderwijs worden aangeleerd en op het werk worden toegepast, is technologie de belangrijkste factor die het onderwijslandschap de afgelopen jaren heeft veranderd.
Technologie stelt instellingen voor hoger onderwijs in staat nieuwe curriculumstructuren te ontwikkelen, een verbeterde mix van leercursussen aan te bieden en datagedreven meetmethoden te gebruiken om de leerresultaten te optimaliseren. MOOCs – online cursussen waarvoor iedereen zich veelal gratis mag inschrijven – staan centraal binnen de recente ontwikkelingen in onderwijsland en zullen niet voor niets het belangrijkste aandachtsgebied zijn tijdens de conferentie in Italië.
Mede dankzij de mogelijkheid miljoenen mensen over de hele wereld te bereiken met een enkele klik, worden MOOCs gezien als een baanbrekende manier van leren voor alle betrokken partijen: studenten, werkgevers, onderwijsinstellingen en academisch personeel. Volgens een prognoses zal de wereldwijde MOOC-markt de komende tijd snel gaan groeien: van circa $4 miljard in 2018 naar ruim $20 miljard in 2023, wat neerkomt op een samengestelde jaarlijkse groei van maar liefst 40%.
Herscholing van Europese beroepsbevolking
Tijdens een van de sessies die aanstaande woensdag worden georganiseerd, zal worden ingaan op de rol die MOOC’s kunnen spelen binnen de behoefte om de Europese beroepsbevolking te herscholen. Door opkomende technologieën – zoals kunstmatige intelligentie, data science, quantum computing en robotisering – veranderen de eisen waaraan werknemers moeten voldoen. Veel beroepen lopen het risico om te verdwijnen, terwijl de aard van veel overgebleven werk aan verandering onderhevig is en er ook juist geheel nieuwe banen zullen ontstaan. Deze disruptieve ontwikkelingen binnen het vaardighedenlandschap zorgen dat huidige generaties misschien wel de grootste herscholing ondergaan die ooit heeft plaatsgevonden.
Onder het voorzitterschap van Carlos Delgado Kloos, hoogleraar aan de Universidad Carlos III in Madrid, zal tijdens de sessie ‘Permanente educatie en herscholing van de Europese beroepsbevolking’ geprobeerd worden antwoorden te formuleren op drie hoofdvragen. (1) Hoe kunnen Europese universiteiten gebruik maken van de kracht van MOOCs om de beschikbaarheid en toegankelijkheid van permanente educatie te vergroten om op die manier de Europese beroepsbevolking te herscholen en bijscholen? (2) Wat kan Europa leren van vooraanstaande universiteiten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk die het voortouw nemen op het gebied van MOOC? En (3): Welke financiële en wettelijke hindernissen belemmeren de groeiende volwassenheid van MOOCs in Europa?
Verschillende experts uit de onderwijs- en educatiewereld zullen hun mening geven over de bovengenoemde kwesties, zoals Mauro Calise, directeur bij Federica Weblearning, Georgi Dimitrov, Deputy Head van de innovatie en technologie afdeling van de Europese Commissie, Dhawal Shah, CEO van Class Central, en Business Consultant Joris Schut van BearingPoint.
Deze laatste spreker, de jongste van dit viertal van experts, startte in de zomer van 2018 bij het wereldwijd opererende adviesbureau. Schut richt zich op het helpen van organisaties bij het omarmen van de toekomstige manieren van werken. Hij heeft inmiddels ervaring opgedaan met het ontwerpen en het leveren van uiteenlopende educatie-oplossingen.“Bedrijven zijn steeds meer op zoek naar mensen die over vakgebieden heen denken. Beleidsmakers en (hoger) onderwijsinstellingen moeten zich dit gaan realiseren en hier naar gaan handelen”, aldus Schut, die zelf een fervent aanhanger is van MOOCs; in anderhalf jaar tijd heeft hij meer dan 140 van dit soort cursussen voltooid, waaronder een aantal van de Harvard Business School.
Ten slotte enkele prominente experts die tijdens de EMOOCs 2019 Conference een lezing zullen geven: Anant Agarwal, CEO van edX; Simon Nelson, CEO van FutureLearn; Dil Sidhu, Chief Content Officer van Coursera; en Candace Thille, directeur van het Open Learning Initiative van Stanford University.