INFO ondergaat transformatie en betreedt advieslandschap
Businessinnovator INFO heeft een herpositioneringstraject afgerond. Met zijn nieuwe adviespraktijk is het bureau inmiddels een maand actief binnen de consultancywereld.
Het bedrijf werd circa vijfentwintig jaar geleden opgericht onder de merknaam Info.nl en was destijds actief als pionier binnen het Nederlandse internetbureau-landschap. Sindsdien heeft de organisatie zijn klantaanbod en -portfolio zien groeien. Hierdoor werd het management van het bedrijf aangespoord om de strategische focus verder te ontwikkelen. “Onze klanten vroegen ons steeds vaker om hen een integrale innovatieoplossing te bieden voor hun complexe uitdagingen, van bedrijfs- en serviceontwerp tot digitale uitvoering”, vertelt Remmert Stipdonk, CEO van INFO.
INFO telt zo'n 90 medewerkers en levert van oudsher verschillende ontwerpproposities (service, technical en collaboration design) en zogenaamde ‘delivery offerings’ (technical roadmap, software, mobile en app development, digital solutions en managed service). Door afronding van het herpositioneringstraject heeft INFO een adviespraktijk toegevoegd aan de organisatie, wat vorige week officieel werd bekendgemaakt.
Terwijl de adviesdiensten nu worden geleverd vanuit een specifieke, nieuwe afdeling, is consultancy geen nieuwe activiteit voor INFO, zegt Michel la Pierre, de CCO van het bedrijf: “Advisering past perfect in ons portfolio. We hebben de afgelopen jaren vele klanten geholpen bij het ontwikkelen en laten groeien van hun bedrijf. Dit waren activiteiten zoals het geven van advies aan boardroomleden over het versterken van business evolution goals. Denk bij adviesonderwerpen daarnaast aan strategische innovatie en aan business-, product- en servicedesign.”
Het portfolio van INFO is zeer omvangrijk en bevat meer dan 1.000 projecten die zijn afgerond voor ruim 250 verschillende klanten, zoals Adyen, Bank of Scotland, Graydon, Greenwheels, NS en Voetbal International. Tientallen klanten hebben door de jaren heen al gebruikgemaakt van de consultancy-expertise van INFO. De adviespraktijk van INFO zal zich de komende tijd richten op “het helpen van klanten bij het realiseren van hun innovatieambities, het vertalen van deze doelstellingen in bedrijfsontwerpen en roadmaps die specifiek zijn afgestemd op de huidige markten en op de behoeften van organisaties”, aldus La Pierre.
Een van de adviesdiensten van INFO is de ‘Business Innovation Maturity Scan’, waarmee klanten inzichten kunnen verwerven om een “winnende innovatievisie en strategische roadmap te definiëren”, legt La Pierre uit: “Die inzichten worden vervolgens vertaald in een transformatieplan. Op deze manier ervaren onze klanten een soepele overgang van business innovation design naar people centric product design en service design.”
Om de nieuwe tak uit te bouwen, zijn onlangs meerdere INFO-experts met advieservaring bijeengebracht, vertelt La Pierre: “We gaan de komende periode flink investeren, onder meer in de werving en selectie van en in de samenwerking met senior business innovation consultants.”
Strategische impact
Volgens La Pierre zorgt de nieuwe adviespraktijk er ook voor dat INFO zijn voetafdruk vergroot: “Door de consultancytak is het voor ons mogelijk om meer strategische impact te maken bij onze klanten, die we eveneens betere oplossingen kunnen bieden.” Stipdonk voegt toe: “We kunnen opdrachtgevers nu ondersteunen bij hun volledige innovatietraject; van voorlopig strategisch advies tot tastbare producten en diensten. Dat waarderen ze uiteraard.”
Het onderscheid tussen business innovation agencies en consultancybureaus vervaagt. Spelers van beide kanten van het spectrum investeren flink in capaciteiten om klanten een volledig aanbod te kunnen leveren. Hierdoor wordt de markt waarin deze organisaties opereren steeds competitiever. La Pierre geeft aan dat hij gelooft dat INFO klaar is om binnen afzienbare tijd een leidende positie in te nemen binnen het advieslandschap: “Onze klanten profiteren van een ‘first-time-right’-benadering en geïntegreerde go-to-market (digitale)-pilots, MVP's en oplossingen. Dat maakt van ons een interessante partner.”
“Net zoals bij onze proposities voor digitale transformatie, die we de afgelopen 25 jaar naar een hoog niveau hebben gebracht, hebben we ook een duidelijke visie over hoe we onze adviesproposities voor klanten in dit tijdperk van digitale innovatie moeten ontwikkelen”, vervolgt La Pierre. “Een speerpunt is hierbij om niet alleen maar plannen te leveren, maar juist ook om klanten tastbaar en concreet strategisch advies te bieden, dat eenvoudig kan worden vertaald naar winnende producten en diensten die hun beloftes waarmaken.” Hij besluit: “We hebben geleidelijk de stap gemaakt naar het advieslandschap. We geloven dat we over de kennis, ervaring en creativiteit beschikken om in dit domein blijvende impact te maken.”