Luxe tentenmaker slaat vleugels uit met nieuwe eigenaar

06 mei 2019 Consultancy.nl

Luxetenten.com is overgenomen door Gladventure, het investeringsvehikel van Hans van der Wind en Ivo van der Vlis. De maker van luxe tenten is in tien jaar uitgegroeid tot een Europese marktleider. Van der Wind en Van der Vlis willen met het bedrijf nu ook de rest van de wereld veroveren. “De Glamping-markt is nog vrij jong en heeft een enorme potentie,” aldus Van der Vlis. 

Het in Emmeloord gevestigde Luxetenten.nl startte in 2009 met het ontwerpen en produceren van luxe tenten. Daarmee is het naar eigen zeggen één van de grondleggers van ‘glamping’, een comfortabele manier van kamperen waarbij een ruime en rijk ingerichte tent al op de kampeerlocatie aanwezig is. Als zodanig bestaan de klanten van Luxetenten.com niet uit kampeerders, maar uit campinghouders en touroperators, die de safaritenten compleet met meubels, sanitair en kookruimte geleverd krijgen. 

“Een bijzondere, maar ook zorgeloze ervaring. Dát verwachten mensen van hun vakantie”, stelt koper Hans van der Wind: “Een avontuur in de natuur, maar óók heel vertrouwd en comfortabel. Die combinatie maken wij met luxe tenten. Een product dat een brede lach tovert op ieders gezicht. We creëren een unieke beleving voor de gasten van onze touroperators en recreatieondernemers.” Van der Wind en Ivo van der Vlis telden volgens het FD meer dan €10 miljoen neer voor de tentenmaker. 

Boekengeld

Het ophoesten van dit bedrag zal geen probleem vormen voor Van der Wind. De ondernemer verkocht in 2016 voor naar verluidt €300 miljoen Van Dijk Educatie aan de Brits-Amerikaanse investeerder Towerbrook. Van Dijk werd in 2005 overgenomen door de families De Bruijn en Van der Wind, waarbij Van der Wind aantrad als bestuursvoorzitter. Onder zijn leiding groeide de omzet van €50 miljoen naar €300 miljoen en werd Van Dijk ’s lands grootste schoolboekenleverancier. Compagnon Van der Vlis – die als CEO samen met Van der Wind leiding gaat geven aan Luxetenten.com – heeft in het verleden diverse leiderschapsfuncties vervuld, zowel binnen de corporate wereld als binnen het mkb. 

Luxe tentenmaker slaat vleugels uit met nieuwe eigenaar

De twee ondernemers willen het glamping-concept van Luxetenten.com nu wereldwijd doorontwikkelen, “met innovatieve producten en diensten voor touroperators en recreatieondernemers”. Ze bouwen daarmee voort op het werk van oprichter Patrick Damen, die in tien jaar tijd een tentenportfolio van twaalf modellen heeft gecreëerd. De tenten en het meubilair worden in eigen beheer geproduceerd. Voor de ontwikkeling van de tenten werkte Damen samen met textielbedrijf Ten Cate. 

Vandaag de dag staan de tenten in 43 landen en boekt Luxetenten.com met zo’n 140 medewerkers een omzet tussen de €10 miljoen en €15 miljoen. Deze omzet is voor het grootste deel afkomstig uit populaire buitenlandse vakantiebestemmingen binnen Europa, waar Luxetenten.com volgens Van der Vlis de onbetwiste marktleider is: “Onze grootste concurrent, in Italië, boekt de helft van onze omzet”, stelt hij in het FD. 

“Na tien jaar met het huidige team dé trendsetter in glamping te zijn, is het tijd het stokje over te dragen zodat Luxetenten.com de wereld nog verder kan veroveren”, laat Damen weten in toelichting op zijn besluit om het bedrijf nu van de hand te doen. De eerste stappen buiten Europa zijn al gezet, met het werven van klanten in de VS, Australië en het Verre Oosten. Bovendien zijn de internationale ambities direct na de koop nog eens kracht bijgezet met de opening van een verkoopkantoor in Singapore. 

De juiste koper

Van der Wind en Van der Vlis werden gedurende het overnametraject begeleid door Michiel Koopmanschap van Sincerius, die de financial due diligence verzorgde, en door Simone Broekaart en Wytse Huidekoper van advocatenkantoor DeBreij, die verantwoordelijk waren voor de juridische ondersteuning. Oprichter Damen – die bij Luxetenten.com betrokken blijft als adviseur – schakelde Baker Tilly in. Lorijn van Leersum en Alexander Niemeijer leverden namens het kantoor financieel advies, terwijl Marcel Ploegsma het juridisch advies verzorgde. 

“We hebben het volledige traject begeleid”, vertelt Van Leersum in gesprek met Consultancy.nl: “We hebben eerst een bedrijfsanalyse uitgevoerd om te kijken wat strategisch een goede match zou zijn. Op basis daarvan hebben we de mogelijke kopers op een rijtje gezet, gesprekken gevoerd, onderhandeld, en de uiteindelijke closing volbracht.” 

De partner en corporate finance-expert legt uit dat bij het selecteren van een geschikte overnamekandidaat in het bijzonder werd gekeken naar twee factoren: “Luxetenten.com is een seizoensgebonden onderneming en daarmee vooral interessant voor partijen die al beschikken over ervaring en kennis op dat gebied. Dit geldt zeker voor de koper: ook in de schoolboekenverkoop heb je te maken met seizoenspieken. Daarnaast – dit was het tweede criterium – beschikt hij ook over de nodige expertise op het gebied van internationale groei. Hij kan snel opschakelen.”

Van der Vlis geeft tot slot aan dat hij en Van der Wind genoeg ideeën hebben om Luxetenten.com te blijven doorontwikkelen, en zo verder vorm te geven aan de internationale ambities: “Slimme ideeën, soms uit heel andere branches, helpen ons de luxe tent te blijven vernieuwen. Als product, als concept en als service aan onze klant. We brengen de ervaring in van vorige, succesvolle expedities. En we hebben een rotsvast vertrouwen in de reis, die we met alle medewerkers en relaties aanvangen.”


×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup