KNVB bouwt flexibele pool van onafhankelijke sportconsultants

17 mei 2019 Consultancy.nl

De KNVB en tien andere grote sportbonden hebben de handen ineengeslagen. Samen bouwen ze aan een flexibele pool van onafhankelijke sportconsultants. Op deze manier willen de initiatiefnemers de kwaliteit van het ingewonnen advies een stimulans geven: “Zo tillen we de hele sportbranche naar een hoger niveau.”

Net als het bedrijfsleven, ervaren ook sportverenigingen dat het vandaag de dag lastig is de organisatie draaiende te houden zonder hulp van buitenaf. “Kijk je naar de arbeidsmarkt van morgen, dan gaan de technologische ontwikkelingen enorm snel. Dat vereist specialisten en die krijg je nooit allemaal onder één dak”, vertelt Leo Witvliet, emeritus hoogleraar interim-management aan Nyenrode. “De economie kan niet meer draaien op het klassieke idee van vaste banen. Bedrijven moeten gaan samenwerken, want pas dan kun je talent goed ontwikkelen. Om vooruit te komen, moet je kennis delen.” 

Sjors Brouwer, programmamanager van de KNVB, legt uit dat de vele snelle ontwikkelingen zorgen voor flinke uitdagingen bij sportclubs: “Bestuurders hebben meer kennis nodig en kunnen wel wat ondersteuning gebruiken”, aldus Brouwer. “Clubs moeten voldoen aan strengere regelgeving, er is sprake van individualisering, het is lastiger om vrijwilligers te vinden en leden hebben hogere eisen.” De KNVB zet al een tijd consultants in om voetbalclubs te helpen rond dergelijke thema’s. De consultants werden in eerste instantie door de bond zelf ingeschakeld, maar dat gaf volgens Brouwer de nodige problemen: “Zo bleek de kwaliteitsontwikkeling een grote uitdaging en daarnaast leverde het een hoop administratieve rompslomp op.” 

Daarom besloot de KNVB dat het tijd was voor iets nieuws. Samen met collega’s van NOC*NSF en verandermanager Berend Rubingh kwam Brouwer met het idee voor het Sport Professional Netwerk (SPN), een pool van onafhankelijke sportconsultants waaraan de KNVB nu bouwt met tien andere grote sportbonden. Het is de bedoeling dat deze flexibele schil de bonden in staat stelt gebruik te maken van de beste professionals en gezamenlijk het niveau van deze consultants te bewaken en verhogen. “Consultants werken met elkaar samen en komen niet alleen meer bij de voetbalclubs, maar ook bij andere sportverenigingen. Zo leren ze van elkaar”, legt Brouwer uit. KNVB bouwt flexibele pool van onafhankelijke sportconsultants

Kwaliteitsimpuls

Consultants die zich bij het netwerk willen aansluiten krijgen eerst een intakegesprek, waarbij een duidelijk profiel wordt gemaakt. En als een consultant daadwerkelijk toetreedt, committeert hij of zij zich daarmee aan gedragsregels, scholing en intervisie. Bovendien is het systeem volledig transparant ingericht: de resultaten van een consultant zijn online in te zien. 

“Op deze manier proberen we het beste uit onze professionals te halen”, geeft Brouwer aan. “Door samenwerking kunnen we floreren en daarmee tillen we de gehele sportbranche naar een hoger niveau. We geloven in de kracht van de vereniging, het is één van de weinige plekken waar we echt nog samen bezig zijn. Via het netwerk kunnen we het verenigingsleven verbeteren én bijdragen aan een leukere maatschappij. Clubs en leden zijn blijer, daarmee dragen we bij aan een hogere sportdeelname.”

Voor het SPN wordt gebruikgemaakt van het digitale platform van Jellow: “Het is mooi om te zien hoe de KNVB in een traditionele branche vernieuwend werkt”, aldus Noel Wilson, medeoprichter van Jellow. “Talent delen is noodzakelijk, dit doen sportbonden in hun eigen omgeving op het Jellow-platform. En sportbonden brengen het samenwerken zelfs nóg een stap verder. Ze tillen de kwaliteit van de hele branche naar een hoger niveau door gezamenlijk cursussen en opleidingen aan te bieden aan dit talent. Dat is next level samenwerken.”

“In tegenstelling tot tien jaar geleden werkt het paradigma ‘ik houd mijn kaarten voor de borst’ niet meer, co-creëren moét”, voegt Witvliet toe. “Leer, net als de KNVB, vertrouwen op het vakmanschap van mensen die het primaire proces beheersen. Zie het als coöperatieve concurrentie, waarmee je uiteindelijk meer voor elkaar kunt krijgen.” Wilson benadrukt dat dit niet in het belang is van de sportverenigingen, maar ook van de consultants: “Te vaak wordt bij co-creatie alleen naar de voordelen voor de opdrachtgever gekeken. Juist voor professionals is zo’n poule of netwerk interessant. Niet op allerlei verschillende plekken een profiel bijhouden, maar op één plek zichtbaar voor interessante opdrachtgevers.”

Van hiërarchie naar samenwerking

Witvliet en Brouwer merken tot slot op dat co-creatie wel vraagt om bereidheid tot open samenwerking onder bestuurders. “De grootste hobbel op weg naar samenwerking zit in de hiërarchie van de organisatie”, aldus Witvliet. “Mensen in de top vinden het vaak moeilijk om erin mee te gaan en soms worden er machtsspelletjes gespeeld.” 

Brouwer voegt toe dat dit zeker ook opgaat voor sportclubs. “De sportwereld is van oudsher geïnstitutionaliseerd. Mensen in hoge posities moeten wennen aan ons netwerk-denken. Maar de maatschappij is in transitie en zowel verenigingen als bedrijven moeten daarin mee. De basisbehoefte om ons te verenigen blijft, maar de wijze waarop verandert. Onze organisaties zijn gebouwd in de industriële revolutie, met een paar personen aan de top. Dat moet veranderen. We hebben organisaties nodig die zijn gestoeld op samenwerking, met de medewerkers als fundament.”

Lees ook: Champions League inkomsten van PSV en Ajax ruim €330 miljoen.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup