Buitenhuis Advies legt het ICT-fundament in de zorg

14 maart 2019 Consultancy.nl

Buitenhuis Advies is een kleinschalig kantoor dat ziekenhuizen helpt optimaal gebruik te maken van ICT. Met een nuchtere blik en veel aandacht voor de gebruiker, combineert het Haagse bureau advies met implementatiebegeleiding. Consultancy.nl sprak met oprichter Martijn Buitenhuis en adviseur Marlies van den Born over de aanpak van de nichespeler. “Je hoort veel over innovatie, maar ik zie het een beetje als een modewoord”, aldus Buitenhuis: “Uiteindelijk gaat het er veel meer om dat het ICT-fundament op orde is zodat het ziekenhuis zijn bedrijfsvoering kan verbeteren.” 

Het is 2003 als Martijn Buitenhuis besluit voor zichzelf te beginnen, waarmee Buitenhuis Advies het levenslicht ziet. “Ik vond dat het tijd was voor een andere kijk op ICT-advisering binnen de zorg”, vertelt hij: “Ik wilde het advies dat ik uitbracht ook zelf uitvoeren. Ik begon als eenpitter, maar dan is het natuurlijk wel lastig om adviezen ook te implementeren. In 2007 heeft daarom mijn eerste compagnon zich aangesloten, Martijn van Rijsewijk, en vorig jaar is er nog een derde partner bijgekomen, Wim Touw. Daarnaast hebben we nog enkele adviseurs, waaronder natuurlijk Marlies.”

“Ik ben nu bijna vier jaar actief bij Buitenhuis Advies”, geeft Marlies van den Born aan: “Wat me heel erg aanspreekt aan onze manier van werken is onze pragmatische en praktische benadering. We komen niet met tien man naar een ziekenhuis om daar alleen maar een advies op papier te zetten. Wat we bedenken voeren we negen van de tien keer ook zelf uit. Dat vind ik heel leuk om te doen.” Buitenhuis: “Hierbij leveren we zelf geen IT-producten. We richten ons op de advisering en het programmamanagement, en contracteren met of voor ziekenhuizen de beste marktpartijen voor hun specifieke behoefte. Hierin zijn we volledig onafhankelijk. We werken niet met preferred suppliers, dan zouden we onze rol niet goed kunnen vervullen.” 

ICT-fundament

Op deze manier helpen de adviseurs van het bureau zorginstellingen zoveel mogelijk waarde te halen uit ICT. “Onze kernactiviteit is het helpen van ziekenhuizen bij de totale vernieuwing van hun ICT-landschap”, legt Buitenhuis uit: “We worden vaak ingeschakeld als er een nieuw ziekenhuis wordt gebouwd of er een grote verbouwing plaatsvindt. Dit zijn momenten waarop een ziekenhuis zich kan herbezinnen en kan kijken naar manieren waarop ICT de processen kan verbeteren. Door onze diepgaande kennis – zowel van ICT als de bedrijfsvoering van ziekenhuizen – kunnen wij daarbij van grote toegevoegde waarde zijn. We helpen ziekenhuizen zo ook hun echte kernactiviteiten te vernieuwen, zoals in de polikliniek, verpleegafdelingen, OK’s en laboratoria.”Buitenhuis Advies legt het ICT-fundament in de zorg“We houden ons nadrukkelijk niet bezig met EPD- en ERP-trajecten”, vervolgt Buitenhuis: “Dat is een bewuste keuze. Wij hebben de meeste toegevoegde waarde als we ons richten op de IT-vernieuwing die ten grondslag ligt aan dergelijke applicaties. We hebben heel flexibele en intelligente consultants rondlopen en het is zonde om die lange tijd op één standaardimplementatie te zetten, het moet wel uitdagend blijven. We richten ons op de elementen waar we het verschil kunnen maken. We vervullen een kernpositie en/of een adviesrol.” 

“Zo ben ik nu bezig met een groot project voor een UMC”, voegt Van den Born toe. “De oorspronkelijke vraag was om de telefooncentrale te vervangen. Dit heeft echter zoveel raakvlakken met allerlei onderdelen van het ziekenhuis: op verpleegafdelingen willen ze eigenlijk werken met smartphones in plaats van piepers en bijvoorbeeld reanimatie-oproepen moeten daarop ontvangen worden. Ik ben dan bezig op stuurgroepniveau en mag dan met de rest van de organisatie al die stappen gaan zetten.” 

Behapbaar houden

Buitenhuis legt uit dat het bij dergelijke complexe projecten belangrijk is om de veranderingen behapbaar te houden voor de ziekenhuismedewerkers: “Eigenlijk richt je je in zo’n project op het volledige communicatieplatform. Om het concreet, simpel en begrijpelijk te houden, zeggen we alleen: ‘We introduceren een smart device.’ Het gaat echter om veel meer. Zaken als medische alarmering, moderne sensoren en bewakingsmonitoren – die komen allemaal op dat ene device terug.” 

“Je moet voorkomen dat medewerkers het idee krijgen dat de technologie van bovenaf wordt opgedrongen en niet aansluit bij hun ideeën en werkwijze.”
– Marlies van den Born

Van den Born vult aan: “Als er iets nieuws komt willen de medewerkers vaak het nieuwste van het nieuwste. Dat is ook heel leuk, maar als je in één keer te hard gaat snappen de gebruikers het vaak niet meer. Dus beginnen we heel simpel. Het is al heel wat om ineens met en smartphone door het ziekenhuis te lopen als je 20 jaar gewend bent met een pieper te werken. Als ze de basis begrijpen voegen we – stap voor stap – extra functionaliteiten toe zodat ze die ook echt gaan gebruiken. En na de implementatie houdt het project nog niet op. We houden korte lijntjes om in de gaten te houden of alles blijft werken zoals het hoort.” 

“We zorgen ook dat we vanaf het begin al nauw samenwerken met de mensen op de vloer die de technologie zelf gaan gebruiken”, vervolgt Van den Born: “We stellen veel vragen: ‘Hoe werk je? Wat zou je anders willen?’ Zo kijken we samen hoe ICT hun proces kan ondersteunen, in plaats van dat ze hun proces moeten afstemmen op de ICT. Dit is essentieel voor de adoptie van onze oplossingen. Je moet voorkomen dat medewerkers het idee krijgen dat de technologie van bovenaf wordt opgedrongen en niet aansluit bij hun ideeën en werkwijze.”

Haalbare doelen

Kijkend naar de nabije toekomst, ziet Buitenhuis twee technologische ontwikkelingen waarvan hij hoge verwachtingen heeft: “Ten eerste zijn er de vele innovaties op het gebied van e-health. Een deel van de zorg gaat uit het ziekenhuis. Patiënten kunnen in hun thuissituatie worden gemonitord en hebben vanuit daar contact met de medisch specialist. We zijn nu nog veel bezig de medische alarmering binnen ziekenhuizen te organiseren, in een volgende stap leggen we hierin de verbinding naar de woningen van patiënten, zodat de thuissituatie een verlengde van het ziekenhuis wordt.”

“De tweede ontwikkeling is het veel slimmer inzetten van data”, gaat hij verder: “Wat met een populaire term ook wel wordt aangeduid als artificial intelligence. Software kan de dokter dan al helpen in de juiste richting te denken op basis van de antwoorden die een patiënt heeft gegeven. Ook zie je dat zich met de hele data science-beweging een tweede laag gaat vormen. Er wordt veel meer data opgeslagen en gedeeld zodat nieuwe verbanden kunnen worden gelegd en behandelingen kunnen worden verbeterd.” 

“Ziekenhuizen zijn er vooral bij gebaat als ze hun ICT-fundament goed op orde hebben op basis van oplossingen die zich al hebben bewezen.”
– Martijn Buitenhuis

Tegelijkertijd benadrukt Buitenhuis dat de vaart waarin dergelijke innovaties hun intrede doen nog weleens wordt overdreven: “Natuurlijk zorgen we dat we op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, bijvoorbeeld door internationale beurzen te bezoeken en kennissessies te organiseren. Maar in de praktijk zie je veelal dat het allemaal in zo’n vaart niet loopt. Ziekenhuizen zijn er vooral bij gebaat als ze hun ICT-fundament goed op orde hebben op basis van oplossingen die zich al hebben bewezen. We zoeken ook samen met de ziekenhuizen naar een goede balans en vertalen hun ambities naar haalbare doelen. Vaak hebben ze echt niet de allerduurste, meest geavanceerde ICT-infrastructuur nodig. Je gaat ook niet met een Formule 1-auto op de normale weg rijden.” 

Met de vraag meegroeien

Kijkend naar de eigen toekomst, wil Buitenhuis Advies meegroeien met de vraag vanuit opdrachtgevers: “We willen de komende twee à drie jaar uitbreiden naar tien tot vijftien adviseurs. Daarmee hebben we voldoende body om een continue nichespeler te blijven. We moeten ook groeien om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. We krijgen er nieuwe klanten bij en de ziekenhuizen waarvoor we al werken vragen ons steeds terug. Ze zeggen: ‘Als we jullie inschakelen dan gebeurt het ook echt, dan wordt er echt vooruitgang geboekt.’” 

Buitenhuis Advies is dan ook op zoek naar talentvolle adviseurs. Van den Born legt uit dat het bureau de uitgelezen plek is voor professionals die houden van afwisseling en vrijheid: “Het is heel leuk dat je binnen je project veel ruimte hebt om te kiezen wat je wilt doen. Doordat we een klein bureau zijn heb je niet te maken met allemaal lagen in de organisatie en hoef je niet eerst allerlei taakjes uit te voeren voordat je zelf een projectleidersrol hebt. Ik begon tijdens mijn afstuderen en had al na drie dagen negen ander studenten onder me die ik moest aansturen. Doordat je direct veel verantwoordelijkheden krijgt, leer je ook heel snel.” 

Ze geeft aan dat er bovendien veel tijd is voor gezelligheid en ontspanning: “Voorheen gingen we elk jaar met z’n allen eten bij een sterrentent. Maar dat is eigenlijk niets voor mij. Ik zei toen: ‘Voor hetzelfde geld kunnen we op wintersport.’ Toen zeiden ze: ‘Goed, regel jij dat dan maar.’ Twee jaar geleden zijn we voor het eerst gegaan en het was echt zo gezellig om vijf dagen weg te zijn met z’n allen. Daarnaast organiseren we ieder jaar een leuke fietstocht, ook voor onze klanten. Die hebben we ‘Buitenhuis Adfietst genoemd.” Tot slot voegt Buitenhuis toe dat de gezelligheid ook in de kleine dingen zit: “Ons kantoor ligt echt op een toplocatie, vlak naar Plein. Dan móet je daar vrijdagmiddag wel samen heen voor een drankje”, besluit hij lachend.