Voormalig consultant Geerte Udo leidt vernieuwde amsterdam&partners

13 maart 2019 Consultancy.nl

Voormalig Twynstra Gudde adviseur Geerte Udo is per 1 maart benoemd tot de nieuwe directeur van amsterdam&partners, het voormalige Amsterdam Marketing. Ze volgt daarmee Frans van der Avert op, die de overstap heeft gemaakt naar Paleis Soestdijk, waar hij is aangesteld als directeur van de programmering. 

Non-profitbedrijf amsterdam&partners is de citymarketingorganisatie van Metropool Amsterdam, actief op het gebied van promotie, informatie, onderzoek en dienstverlening. Het bedrijf, ontstaan uit de fusie tussen Amsterdams Toerisme & Congres Bureau en het Amsterdams Uitburo, heeft de taak om de regio internationaal op de kaart te zetten als een aantrekkelijk gebied voor touristen en bedrijfsleven. 

De afgelopen periode heeft de onderneming gewerkt aan een nieuwe koers. Centraal hierin staat de nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit, voor de gehele Metropool Amsterdam. “Waarbij de bewoner centraal staat en bezoekers en bedrijven welkom blijven”, aldus een persvoorlichter van het bedrijf. “De bewoner centraal betekent heel concreet alle Amsterdammers te gidsen door het brede, diverse cultuuraanbod en hen ook de minder bekende buurten en plekken van Amsterdam te laten ontdekken.”

Ook ten aanzien van internationale bezoekers en bedrijfsleven staat kwaliteit voorop. “Doel is om bezoekers te gidsen naar het culturele aanbod en de onverwachte plekken in de stad en metropool te laten ontdekken. Dit bevordert bovendien spreiding.” En in het geval van het bedrijfsleven zal de aandacht meer en meer uitgaan naar bedrijven en congressen die banen in de regio realiseren en bijdragen aan duurzaamheid en innovatie.

Voormalig consultant Geerte Udo leidt vernieuwde amsterdam&partners

Bij deze aangescherpte koers hoort een nieuwe naam. En een nieuwe baas: Geerte Udo, die begin deze maand is gestart aan een nieuwe uitdaging. “Amsterdam Marketing past niet meer bij ons DNA,” legt de topvrouw uit. “De term marketing wordt gekoppeld aan meer. Maar het is kwaliteit waar we voor kiezen. De nieuwe naam amsterdam&partners benadrukt wat we doen, met wie en voor wie. Samen met een veelheid aan partners en relaties dragen wij bij aan een leefbare en welvarende Metropool Amsterdam.” 

Geerte Udo (45) is sinds 2006 werkzaam bij amsterdam&partners, en sinds 2013 maakte ze onderdeel uit van het managementteam. Daarvoor werkte de cultuur liefhebber zo’n zes jaar voor organisatieadviesbureau Twynstra Gudde, waar ze haar loopbaan begon na het behalen van haar mastergraad in Bestuurskunde aan de Universiteit Leiden. 

Haar voorganger Frans van der Avert gaf sinds 2013 leiding aan amsterdam&partners. Bij Paleis Soestdijk gaat hij zich bezighouden met de ontwikkeling van vaste en tijdelijke presentaties, educatieve programma's en marketing. “Na een prachtige en enerverende tijd bij Amsterdam Marketing keer ik terug naar mijn oude liefde. Monumenten een nieuwe zinvolle bestemming voor verschillende soorten bezoekers geven. Het project voor Paleis Soestdijk is hiervan een van de mooiste en spannendste voorbeelden in Nederland.”

Anita Nijboer, voorzitter Raad van Toezicht bij amsterdam&partners, zegt dat Van der Avert een solide organisatie achterlaat en dat Udo alles in zich heeft om het bureau te leiden. “De brede eindverantwoordelijke directierol past bij Geerte. Zij heeft een groot hart voor de Metropool Amsterdam en al haar belanghebbenden. Ze heeft visie, draagt die uit, kan verbinden en weet te vernieuwen. Intern en extern heeft Geerte de benodigde steun en het vertrouwen.”

Volgens een recente analyse is Groot-Amsterdam goed voor één vijfde van de Nederlandse economie.