Big Four-kantoren groeien sterk in Duitsland en Australië

28 februari 2019 Consultancy.nl

De Big Four-kantoren – PwC, Deloitte, EY en KPMG – doen niet alleen in ons land goede zaken, ook in het buitenland hebben ze de wind in de zeilen. Zo ook in buurland Duitsland en in het verre Australië. 

In Duitsland zetten de Big Four gezamenlijk zo’n €7,5 miljard om, een stijging van 36% ten opzichte van de cijfers uit 2015, toen nog zo’n €5,5 miljard werd gerealiseerd. Marktleider is PwC, dat vorig jaar €2,2 miljard wist om te zetten, 5,4% meer dan het jaar ervoor. PwC wordt gevolgd door EY, dat 8% meer genereerde en uitkomt op €2 miljard. Nummer drie in de Duitse accountancy- en consultancymarkt is KPMG, dat een stijging van 10% noteert en daarmee goed is voor €1,83 miljard. Terwijl Deloitte met een omzet van €1,47 miljard het laagst uitkomt, was het kantoor met een stijging van 18% het afgelopen jaar wel de snelste groeier van de vier.

De consultingpraktijken van de Big Four vormen een belangrijke aanjager van groei en winst. Dat komt doordat consultancywerk doorgaans hogere marges oplevert dan bijvoorbeeld de audit- en accountancytakken. Bij Deloitte en PwC zijn de consultancypraktijken inmiddels groter dan hun respectievelijke auditafdelingen. En bij KPMG bijvoorbeeld, is de advisory business momenteel ongeveer even groot als de auditingtak, en beide genereren sales ter hoogte van zo’n €670 miljoen, waarbij de consultingtak groeit met zo’n 17%. 

Internationalisering klanten stuwt consultancyomzet

De consultingmarkt wordt gedreven door de globalisering van klanten, en consultancyorganisaties worden veelvuldig ingeschakeld om deze bedrijven hierin te begeleiden, met de voorwaarde dat zij niet ook de auditing bij deze klanten verzorgen. Andere grote aanjagers in de markt zijn technology en digital consulting, waarbij in het bijzonder digitale innovaties almaar belangrijker worden. De impact van al deze ontwikkelingen is door iedereen in de branche merkbaar en heeft effect op de brede bedrijfsvoering van organisaties, van het bepalen van de strategie en de businessmodellen tot operationele zaken, zoals het ontwikkelen van operationele modellen voor finance, inkoop of HR. Ook is er in de markt vandaag de dag veel vraag naar consultancydiensten op het gebied van risicomanagement, zeker met het oog op de toenemende fraude en het belang van gedegen cybersecurity.

Big Four kantoren groeien sterk in Duitsland en Australie

Ondertussen behaalden PwC, Deloitte, EY en PwC in Australië het afgelopen financiële boekjaar een opgetelde omzet van bijna €8 miljard. Gezamenlijk hebben de vier in het continent een personeelsbestand van meer dan 25.000 professionals, onder leiding van ongeveer 2.500 partners. Van de vier Big Four-kantoren, groeide Deloitte de afgelopen drie jaar het snelst, met een omzetgroei van 32% naar in totaal €2 miljard. Marktleider in Australië is PwC, dat zijn omzet zag stijgen naar ongeveer €2,4 miljard. EY noteerde een groei van 20% naar €1,8 miljard, terwijl KPMG een omzetgroei boekte van 9% naar €1,7 miljard.

Net als in andere Westerse markten, zijn de stijgende omzetten van de Big Four het gevolg van de groeiende vraag op verschillende gebieden, waaronder cybersecurity, digital consulting en automation. Tegelijkertijd is de groei een gevolg van het betreden van nieuwe opkomende gebieden van dienstverlening, zoals legal, design thinking, digital en creative services. 

Op overnamepad

Wat in de uitbreiding en groei van de kantoren in zowel Duitsland als Australië een grote rol heeft gespeeld zijn de agressieve M&A-campagnes. Zo heeft Deloitte de afgelopen vier jaar in Australië bijvoorbeeld maar liefst 28 bedrijven overgenomen – variërend van bedrijven actief op het gebied van identiteitsbeveiliging en data science tot virtual reality illustration.

KPMG verrichtte in de afgelopen vier jaar zestien overnames. PwC kocht op zijn beurt een bedrijf dat infrastructurele projecten verzorgt, nam een belang in een advertising agency, en kocht een bedrijf gespecialiseerd in restructuring en deals. Ondertussen kocht EY een belasting/advocatenkantoor, twee data analytics-partijen, twee digitale consultancies en een marktonderzoeksbureau. In Duitsland kochten alle Big Four-kantoren de afgelopen jaren uiteenlopende bedrijven. Ondanks de teruglopende economische groei, hebben Deloitte, EY, PwC en KPMG voor de komende jaren in beide markten optimistische prognoses uitgesproken.