Consultancybureau Simon-Kucher kijkt terug op topjaar

11 februari 2019 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

Simon-Kucher & Partners, een consultancybureau met 38 kantoren wereldwijd, heeft een vervolg gegeven aan de sterke groei van de afgelopen jaren. Het bureau zag de omzet in 2018 met 23% toenemen tot €309 miljoen. Het Nederlandse kantoor groeide ongeveer net zo hard – met 22%.

“In toenemende mate zien we dat klantgerichte commerciële initiatieven gericht op omzet- en margeverbetering bijzonder in trek zijn. Onze focus en specialisatie is hierop ingespeeld”, zegt Onno Oldeman, managing partner van het kantoor in Amsterdam, over de groei in ons land. 

Oldeman richtte de Nederlandse landenorgansiatie in 2008 op en leidde het kantoor naar de huidige omvang van zo’n 50 consultants. De afgelopen jaren heeft Simon-Kucher Amsterdam jaarlijks steeds tussen de 20% en 30% groei weten te realiseren. Zo steeg de omzet in 2017 met 27% en in 2018 met 22%. Hiermee behoort Amsterdam tot de heuse toppresteerders binnen de Europese gelederen. In sommige markten buiten Europa lag het groeitempo echter nog hoger – zo groeide Simon-Kucher in de Verenigde Staten met 35% en in China met ruim 40%.

Het succes van Simon-Kucher komt niet uit de lucht vallen. Sinds 2010 wist het advieskantoor elk jaar te groeien. Aan het eind van 2010 boekte het adviesbureau een omzet van ruim €100 miljoen, acht jaar later is dat bedrag bijna verdrievoudigd. Een vertraging van de groei wordt niet verwacht – CEO Georg Tacke, die sinds 2009 aan het roer staat, zegt dat de partners “erg optimistisch” zijn over de prognose om de grens van €350 miljoen aan het eind van dit jaar te doorbreken.Wereldwijde omzet van Simon-Kucher & Partners

In thuismarkt Duitsland groeide Simon-Kucher met 25%, veel sneller dat het gemiddelde in de markt, dat door de BDU (de Duitse branchevereniging van adviesbureaus, de evenknie van de Nederlandse ROA) wordt geschat op 8,4%. De Britse tak kijkt terug op een “geweldig jaar, vooral in de meer datagedreven sectoren”, aldus Mark Billige, de topman van Simon-Kucher in Londen.

Gekeken naar de diensten, was digitalisering wederom de best presterende propositie. Oldeman: “'Meer dan 90% van de bedrijven heeft de afgelopen jaren grote bedragen geïnvesteerd in digitalisering. Maar de impact is zeer beperkt. De oplossing moet daarom worden gezocht in gerichte en waardevolle digitaliseringsprojecten die een duidelijke opbrengst kunnen halen in de markt. Het is dus niet meer zo dat men nog digitalisering doet puur vanwege het belang van digitalisering. Deze ommekeer in de markt naar digitale verzilvering is precies de reden waarom bedrijven een beroep doen op onze expertise.” 

Uit een analyse van Simon-Kucher blijkt dat het meerendeel van digitale transformaties niet bijdraagt aan omzet- en financiële groei (‘topline growth’). In de visie van het kantoor zouden leiders zich meer moeten richten op het digitaliseren van de processen waar het er echt toe doet, met als resultaat waardecreatie en het genereren van inkomsten uit commerciële kansen, in plaats van te veel aandacht te besteden aan sec kostenbesparingen en het stroomlijnen van operaties. 

Simon-Kucher & Partners is in 1985 opgericht in Duitsland. Na jaren van groei in de lokale markt werd het eerste internationale kantoor in 1996 geopend, in de Verenigde Staten. In de onderliggende periode is de groei versneld – momenteel telt het advieskantoor 1.300 consultants en staf. Het bedrijf specialiseert zich in strategie- en sales & marketing-consultancy, in de woorden van Oldeman, “the sunny side of consulting”.

Gerelateerd: Simon-Kucher charts course for a successful future (interview met Onno Oldeman en Arjen Brasz).