Marleen Rechsteiner terug op het oude nest bij Korn Ferry

25 januari 2019 Consultancy.nl

Marleen Rechsteiner is terug op haar oude nest. Na een afwezigheid van zo’n vier jaar is ze bij Korn Ferry aangesteld als hoofd van de marketingafdeling voor de Benelux. Haar belangrijkste opdracht: de positionering van de human capital-adviseur versterken na de integratie van Hay Group. 

In de afgelopen vier jaar gaf Rechsteiner (52) leiding aan haar eigen communicatieadviesbureau: Rechsteiner Communicatie. Ze ondersteunde opdrachtgevers met onder meer contentmarketing, het optuigen en uitvoeren van crisiscommunicatie, reputatiemanagement en personal branding. Eerder in haar carrière werkte ze als marketing- en communicatiemanager bij HR-dienstverlener GITP, als hoofd pr bij private bank Van Lanschot Bankiers en als adviseur public affairs bij FNLI, de koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie. 

Tussendoor was ze ook actief als zelfstandig adviseur, schreef ze haar eigen boek (‘Leven zonder agenda’) en werkte ze als marketing & communicatie-manager voor Hay Group. Bij het organisatieadviesbureau was ze verantwoordelijk voor de marketing van het complete portfolio van zakelijke diensten en producten (o.a. consultancydiensten, online HR-tools en de vergoedingsdatabase) en de positioning van Hay Group als internationale thought leader. 

Nadat Hay Group wereldwijd werd ingelijfd door ‘s werelds grootste executive-search bureau – Korn Ferry – bleef Rechsteiner trouw aan het kantoor, dat toen ging opereren onder de naam Korn Ferry Hay Group. Als gevolg van de fusie kwam ze toen aan het hoofd te staan van de branding- en communicatieactiviteiten voor zowel de Nederlandse (in Amsterdam) als Belgische (in Brussel) kantoren van het bedrijf.

Marleen Rechsteiner terug op het oude nest bij Korn Ferry

Nu – vier jaar later – is Rechsteiner teruggekeerd naar het kantoor, dat volgens haar in de tussentijd volwassener is geworden. De integratie van Hay Groups adviesdiensten en -oplossingen in Korn Ferry is volledig afgerond en als groep heeft is Korn Ferry volledig getransformeerd tot een full-service human capital-dienstverlener. 

Terwijl het kantoor tot de mondiale top van de markt behoort – waar het op het gebied van executive search concurreert met topspelers als Eghon Zender, Heidrick & Struggles en Stanton Chase, en op het vlak van HR-advies met AonMercer en Willis Towers Watson – valt er in Nederland voor Korn Ferry op reputatievlak nog veel winst te boeken. “Als hoofd marketing Benelux heeft Marleen de opdracht de naamsbekendheid van Korn Ferry Nederland te vergroten”, aldus Madeleine Dessing, sinds 1994 werkzaam bij het bureau en sinds 2014 topvrouw van de Benelux-activiteiten. 

Gevraagd naar haar ambities, geeft Rechsteiner aan dat ze – naast het volwassener maken van de traditionele kanalen en processen voor marketing en communicatie – met name aandacht wil schenken aan de inzet van personal branding: “Vooral binnen de zakelijke advisering is dit een onderschatte asset van bedrijven”, licht ze toe. Dit terwijl de markt juist draait om persoonlijk contact en vertrouwen: “Het gaat steeds minder om het product dat verkocht wordt, maar steeds meer om de ‘story you tell’, waarbij medewerkers als branding ambassadors kunnen worden ingezet.”

“Een krachtig persoonlijk optreden kan de impact van adviseurs, en daarmee ook hun bureau, vergroten”, vervolgt ze. Cruciaal hierbij is dat adviseurs een reputatie opbouwen via kennisexperts binnen hun netwerk. In dit proces kunnen ze rekenen op de support en coaching van het marketing- en brandingteam waar Rechsteiner leiding aan geeft. 

Wereldwijd biedt Korn Ferry werk aan circa 7.000 professionals in meer dan 50 landen. De Benelux-praktijk telt zo’n 150 medewerkers verspreid over vier locaties.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup