Vijf trends voor het digitale marketinglandschap in 2019

11 januari 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Welke trends zullen het digitale marketing landschap in 2019 domineren? Uschi Braun, Digital Consultant bij ITDS, over vijf trends die het komend jaar in de gaten moeten worden gehouden.

Sterke verschuiving in de mediamix

Grote media voorspellen groei in de uitgaven en toenemende relevantie voor drie ontwikkelingen:  Online InStore-Advertising (o.a. op Amazon); Addressable TV; en DOOH (Digital-out-of-Home).

InStore-Advertising wordt naar verwachting net zo relevant als Search (bijvoorbeeld uitgaven aan Google AdWords). Daarentegen verwachten de mediagoeroes dat de relevantie van Video Advertising, Search, Paid Social, Display en Influencer Marketing afneemt ten opzichte van 2018. Volgens een onderzoek gehouden onder grote mediabureaus zijn digitale media-inkopers beter uitgerust voor deze shift dan de klassieke mediaplanners. 

Voice control zorgt voor nieuwe marketing kansen

Met de opkomst van Amazons Alexa en de Home Assistant van Google, werd het afgelopen jaar een toename gesignaleerd betreffende het gebruik van apparaten met voice control. Uit een onderzoek onder respondenten werkzaam bij mediabureaus (FOMA trendmonitor 2018) blijkt dat 65% van de ondervraagden het nut inziet van voice control en smart speakers. Ook wordt er een positieve relatie gevonden tussen audio marketing en consumentenvertrouwen in merken. Verwacht wordt dat AI-assistenten zullen zorgen voor meer geloofwaardigheid.

Vijf trends voor het digitale marketing landschap in 2019

AI gaat volledige campagnes realiseren

Op het gebied van AI ontpopt zich een interessante trend: de groei omtrent het gebruik bij campagnes gaat namelijk langzamer dan verwacht. Het vertrouwen in de potentie van AI neemt echter wel toe. In 2017 was 54% het eens met het idee dat AI de potentie heeft om volledige campagnes te realiseren (inclusief creatie en mediabeslissingen). In 2018 is dit percentage gestegen naar 62%. Mogelijk worden in 2019 de eerste stappen gezet richting AI-gestuurde campagnes. 

Silicon Valley maakt plaats voor de Silicon Dragon

De Chinese Alibaba Group stond in 2018 naast technologiegiganten zoals Apple, Alfabet en Microsoft, toen het bedrijf meer dan $500 miljard dollar aan marktkapitalisatie behaalde. Daarnaast is het tweede grootste internetbedrijf Tencent waardevoller dan Facebook en wordt de all-in one app WeChat gezien als het leidende ‘global mobile commerce’ en ‘payment platform’ voor het aankomende jaar. Silicon Valley krijgt in 2019 steeds meer concurrentie van Chinese conglomeraten en ecosystemen. 

Mobile dominates digital advertising

De vijfde trend is de focus op mobile in het digitale advertentiebudget. Het mantra ‘mobile first’ wordt al een aantal jaar nageleefd, maar het is pas sinds 2018 dat meer dan de helft (53%) van het digitale advertentiebudget wordt ingezet op mobile. Verwacht wordt dat in Westerse markten binnen drie jaar zo’n twee derde van het totale digitale advertentiebudget opgaat aan mobiele advertenties.