In gesprek met Advice That Works-oprichter Onno Adriaanse

08 november 2018 Consultancy.nl

Vorig jaar werd Advice That Works gelanceerd, een nieuw adviesbureau uit Den Bosch dat organisatieadvies en financiële adviesdiensten levert aan mkb-ondernemingen binnen de sectoren automotive, retail, transport & logistiek en hospitality & leisure. Consultancy.nl sprak met oprichter Onno Adriaanse over hoe hij en zijn team het afgelopen jaar hebben beleefd.

Het was begin 2017 toen Adriaanse samen met zijn dochter Juul het recruitmentbureau Jobs That Work startte. Vrij snel kreeg hij het idee om zich ook in de adviesmarkt te gaan bewegen: “Na een aantal goede gesprekken met mijn dochter zagen we mogelijkheden om Jobs That Work verder te professionaliseren en te combineren met Advice That Works.”

Met de oprichting van de bureaus ging voor Adriaanse een langgekoesterde wens in vervulling: “Ik werkte voorheen in vaste dienst en gaf leiding, maar ik heb altijd de stap willen zetten naar het zelfstandig ondernemerschap”. Vanaf 2013 deed Adriaanse al advieswerk, maar in januari 2017 besloot hij zelfstandig verder te gaan.

Onno Adriaanse blikt terug op de start van Advice That Works een jaar geleden

Advice That Works

Met de oprichting van Advice That Works, in augustus vorig jaar, gaf Adriaanse aan een “hoogwaardig bureau” te willen opzetten, dat hij omschrijft als “een club waarvan men zegt: dát is een adviesbureau met veel kennis en expertise”. Hij begon het bureau met een team bestaande uit zes professionals, die een achtergrond hebben in de automotive-branche. Ook werd een samenwerking gestart met vier externe professionals.

Het adviesbureau beweegt zich in sectoren als retail, automotive, transport en leisure. “In de beginfase zullen we vooral actief zijn in de automotive-branche – logisch, want daar heb ik een netwerk. Maar ik wil richting de toekomst verbreden richting de logistiek, wholesale, hospitality en detailhandel”, aldus Adriaanse. 

Daarmee doelt Adriaanse op de uitgebreide ervaring die hij gedurende zijn carrière heeft opgedaan, onder meer als directeur retail bij Mercedes-Benz Nederland en als partner bij Inter Actus. Die zorgt er volgens Adriaanse voor dat hij “van elk bedrijf een goed renderende onderneming weet te maken”.

Hij geeft verder aan dat de klanten en medewerkers centraal staan in zijn “unieke pragmatische aanpak”, die ervoor moet zorgen dat de voorgestelde bedrijfsstrategie ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd. Hoofdzakelijk richt Adriaanse zich met Advice That Works op het verlenen van inhoudelijk strategisch advies en het ondersteunen van organisatieveranderingen, fusies en overnames.

Ten tijde van de oprichting gaf Adriaanse aan ook het portfolio uit te willen breiden door op meerdere fronten specialisten aan te trekken: “Op financieel gebied met controllers, businessanalisten maar ook ICT-consultants, waar op dit moment grote vraag naar is.”

Mensgerichte aanpak

Gevraagd naar hoe het adviesbureau zich in de concurrerende adviesmarkt kan onderscheiden, benadrukt Adriaanse de “zeer mensgerichte aanpak” van Advice That Works: “We zetten de mens centraal, want in ieder transitieproject is de mens de bepalende factor.”

Ook gaat het kantoor mee in zijn tijd door resultaatgericht te werken, waarbij er geen plaats meer is voor de mentaliteit van uurtje-factuurtje. “We gaan echt voor het resultaat dat we voor ogen hebben”, aldus Adriaanse. Deze focus op resultaat komt terug in de aanpak van het bureau, waarover Adriaanse aangeeft: “Er zijn heel veel consultants die werken vanuit de theorie, maar met Advice That Works proberen we heel pragmatisch advies te geven. Ik heb praktijkervaring – daar ligt mijn kracht. Ik weet wat het betekent om een onderneming aan te sturen.” 

Over de plannen voor de toekomst van het nieuwe kantoor is hij helder: “We willen de beste zijn in ons vakgebied. Dat zit niet in omvang, dus we zullen niet gauw een bureau met honderd werknemers worden. In de toekomst willen we nog meer concepten voor diensten uitwerken waar behoefte aan is.”

“Een specialisme van ons is bijvoorbeeld het advies over opvolging, bedrijfsoverdracht en het begeleiden van fusies. De omzet loopt goed, het portfolio is gevuld en de trend is positief. Maar alles hangt af van hoeveel handen je hebt. We zijn nu vooral aan het investeren en bouwen.” 

Eerste klussen

Nu het bureau zijn opstartperiode achter de rug heeft, kan Adriaanse tevreden terugkijken: “De afgelopen twee jaar hebben we mooie opdrachten en projecten mogen uitvoeren voor onze relaties. We hebben gebouwd aan ons portfolio en onze dienstverlening. Door de groei die we hebben kunnen realiseren zijn we begin dit jaar verhuisd naar een grotere locatie. Hier kunnen we onze relaties nog beter ontvangen en adviseren. Een hectische periode omdat de ‘business’ ook gewoon is doorgegaan, maar ons nieuwe kantoor heeft ons nieuwe energie en inspiratie opgeleverd.”

Naast in het adviseren van bedrijven zijn we het afgelopen jaar ook sterk gegroeid in het coachen van organisaties. In een zeer concurrerende markt zijn we gegroeid in omzet én klanten en daar zijn we erg trots op.”
– Onno Adriaanse, Advice That Works

“Van de verschillende mooie projecten die we hebben uitgevoerd, springen de opdracht die we hebben mogen uitvoeren bij Automotions (een dealerholding met een dominante positie in Zeeland en West-Brabant, red.) en de opdracht voor het opzetten en ontwikkelen van een development program en academy voor een automotive-importeur er echt uit”, vervolgt Adriaanse.

“Daarnaast hebben we projecten uitgevoerd op het gebied van organisatieontwikkeling, overnames en fusies. Naast in het adviseren van bedrijven zijn we het afgelopen jaar ook sterk gegroeid in het coachen van organisaties. In een zeer concurrerende markt zijn we gegroeid in omzet én klanten en daar zijn we erg trots op.”

Toekomst

Hij ziet de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet: “We gaan de komende maanden verder groeien in het ontwikkelen en aanbieden van tools voor het verbeteren van de performance en kwaliteit van bedrijven. Verder voorzie ik een verdere toename van de verkoop van bedrijven – mede door vergrijzing en geen passende opvolging – en fusies/joint ventures van ondernemingen. We hebben hierin geïnvesteerd; ons team met veel kennis en trackrecord is op sterkte.”

“Ten slotte gaan we onze Business Accelerator Scan verder in de markt zetten. Een prachtige tool om binnen een aantal dagen een beter beeld te krijgen van je onderneming door meer inzicht in je organisatie, medewerkers, processen en resultaten. Daarnaast geven we advies over de strategie, missie en visie. Kortom genoeg plannen en ideeën en een fantastisch team!”