KLM-piloot verdient veel meer dan collega-vlieger en werkt minder

31 augustus 2018 Consultancy.nl

Terwijl KLM-piloten verhit lobbyen voor betere arbeidsvoorwaarden, laat een nieuwe analyse zien dat deze vliegeniers behoren tot de wereldwijde topverdieners binnen hun beroepsgroep. Zo verdient een KLM-piloot gemiddeld genomen zo’n 70% meer dan een piloot werkzaam bij een low-budget airline. Bovendien maakt een gezagvoerder van KLM minder vlieguren, waarmee het vlieguurtarief van een piloot in dienst van de koninklijke luchtvaartmaatschappij ruim 95% hoger ligt dan bij een prijsvechter. Ook vergeleken met Europese maatschappijen die een vergelijkbaar prijsniveau hanteren zijn de arbeidsvoorwaarden van KLM-piloten doorgaans erg goed. 

KLM en de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) – de vakbond voor burgerluchtvaartpiloten – zijn al enige tijd met elkaar in gesprek over de arbeidsvoorwaarden van de piloten die vliegen voor de Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De onderhandelingen gaan echter moeizaam, zo blijkt, want de piloten van KLM dreigen binnen afzienbare tijd te gaan staken omdat hun werkgever in hun ogen geen reële concessies wil doen op het gebied van werkdrukvermindering en salarisverhoging. Voordat de beroepsvliegers binnenkort een groot deel van het Nederlandse vliegverkeer platleggen, moeten de leden van de VNV wel instemmen met de stakingen. 

Onder deze leden heerst echter verdeeldheid. Er lag namelijk al een akkoord op tafel waarin ruimte was gemaakt voor 4% salarisverhoging en 4% werkdrukvermindering. Een internationaal uitgevoerde analyse van onderzoeksbureau HKP Group, waar de Telegraaf haar handen op heeft weten te leggen, laat bovendien zien dat KLM-piloten best tevreden zouden mogen zijn met het huidige aanbod van KLM. Want zelfs zonder deze verbeterde arbeidsvoorwaarden behoren KLM-piloten binnen hun beroepsgroep tot de wereldwijde topverdieners. 

Gangpadafhankelijk salaris

Binnen de luchtvaartwereld wordt veelal een onderscheid gemaakt tussen twee types vliegtuigen. Zo zijn er de vaak wat kleinere ‘narrow-body’ vliegtuigen, die beschikken over één gangpad met aan wederzijden twee of drie stoelen, oftewel: vier tot zes stoelen per rij. Daarnaast zijn er de grotere ‘wide-body’ toestellen, met tenminste twee gangpaden. In de economyclass bestaat een rij in zo’n type vliegtuig meestal uit zeven tot tien stoelen. Het salaris van een piloot is voor een groot deel afhankelijk van het type vliegtuig dat hij of zij bestuurt. KLM maakt gebruik van één soort passagiersvliegtuig met smalle romp: de Boeing 737. Verder heeft de Nederlandse luchtvaartmaatschappij vijf soorten passagiersvliegtuigen met brede romp binnen zijn vloot: de Airbus-A330, de Airbus-A350, de Boeing 747, de Boeing 777 en de Boeing 787. 

KLM piloten behoren tot de topverdieners - narowbody piloten

Smalle romp

De analyse van HKP Group laat zien dat een KLM-piloot die een toestel met smalle romp bestuurt een bruto jaarsalaris heeft van €226.044, inclusief bonussen en toeslagen. Voor dat bedrag maakt hij of zij per jaar gemiddeld genomen 599 vlieguren. Dit betekent dat het salaris uitkomt op €377 per vlieguur. Het Europese gemiddelde voor piloten die vliegentuigen met een smalle romp besturen ligt echter fors lager. Dit gemiddelde komt – inclusief bonussen en toeslagen – uit op ruim €193.000, oftewel zo’n 17% minder dan bij een KLM-piloot. Bovendien maakt de gemiddelde vliegenier van een Europese airline – zoals Air France, British Airways, Lufthansa en Swissair – jaarlijks meer vlieguren, waardoor hij of zij ‘slechts’ op €313 per vlieguur kan rekenen, waarmee het vlieguurtarief van KLM-piloot 20% hoger ligt. 

Piloten van KLM die vliegentuigen met een smalle romp besturen hebben in vergelijking met hun Europese collega’s die werkzaam zijn voor maatschappijen met een soortgelijk prijsniveau dus betrekkelijk goede arbeidsvoorwaarden. Vergeleken met de low budget-maatschappijen, hebben KLM-piloten zelfs uitzonderlijk goede contracten. Een gezagvoerder die actief is voor een Europese prijsvechter (smalle romp), kan gemiddeld genomen per jaar rekenen op een brutosalaris van €133.444 – wederom inclusief bonussen en toeslagen. Een KLM-piloot krijgt dus zo’n 69% meer salaris. Daarbovenop maken low-budgetpiloten bijna 15% meer vlieguren, waarmee het vlieguurtarief van KLM-piloten maar liefst 95% hoger ligt dan dat van vliegeniers van prijsvechters zoals Transavia of Easyjet.

Brede romp

Gezagvoerders van vliegtuigen met een brede romp verdienen in de regel meer dan hun collega’s die vliegen met een smalle romp. Zo kan een KLM-piloot die een Boeing 747 (brede romp) bestuurt rekenen op een brutosalaris dat bijna 29% hoger is dan dat van een KLM-piloot die passagiers vervoert met een Boeing 737 (smalle romp). Het verschil in bruto jaarsalaris tussen KLM en Europese vliegtuigmaatschappijen met een vergelijkbaar prijsniveau neemt bovendien verder toe wanneer gezagvoerders vliegen met een bredere romp. Een piloot die bijvoorbeeld voor Swissair een Airbus A330 (brede romp) bestuurt, verdient jaarlijks in totaal €235.443 (bruto), waarmee het salaris van een KLM-piloot voor hetzelfde type vliegtuig per jaar 24% hoger ligt. Daarnaast maken de Europese collega’s gemiddeld genomen iets meer vlieguren, waardoor het verschil in vlieguurtarief oploopt tot 25% in het voordeel van KLM-piloten.

KLM piloten behoren tot de topverdieners - widebody piloten

Piloten die werken voor luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten – zoals Emirates, Middle East Airlines (Libanon), Kenya Airways en Kuweit Airlines – trekken van alle onderzochten organisaties aan het kortste eind. Zo hebben KLM-vliegeniers (brede romp) in totaal een bruto jaarsalaris van €291.238, wat ruim 82% hoger is dan dat van de piloten die actief zijn voor maatschappijen uit het Midden-Oosten (€159.741), terwijl deze laatste genoemde groep per jaar wel 13,5% meer vlieguren maakt. Het vlieguurtarief van KLM-piloten is daarmee maar liefst 107% hoger dan dat van de onderzochte beroepsgenoten die werkzaam zijn vanuit het Midden-Oosten.  

Hoogvliegers

De absolute verschillen uitgedrukt in euro’s tussen gezagvoerders van KLM en hun collega’s uit het Midden-Oosten zijn zeer groot. Hierbij is het wel goed om op te merken dat het prijspeil in het Midden-Oosten – waar binnen de analyse ook Kenia onder valt – aanzienlijk lager is dan in Nederland. Simpel gezegd kan men dus met dezelfde hoeveelheid euro’s in Kenia meer kopen dan in Nederland. Niettemin zijn de salarisverschillen tussen KLM en soortgelijke luchtvaartmaatschappijen uit andere West-Europese landen ook flink, terwijl het prijsniveau binnen deze regio redelijk gelijkligt.

Wat dat betreft hebben KLM-piloten – die per vlieguur tussen 20% (smalle romp) en de 29% (brede romp) meer verdienen dan hun Europese collega’s – het nog niet zo slecht voor elkaar. Dit wordt nog eens extra duidelijk wanneer hun contracten worden vergeleken met die van de Europese low budget-piloten. Vanuit dit perspectief klinkt het alsof ze nog niet zo slecht af zijn met het accepteren van een salarisverhoging en werkdrukverlaging van 4%. 

Gerelateerd: KLM en BCG lanceren artificial intelligence oplossingen voor de luchtvaart.

Nieuws

Meer nieuws over