Fastned schakelt M&A-adviseur Lincoln International in voor kapitaalinjectie

09 augustus 2018 Consultancy.nl

M&A-specialist Lincoln International ondersteunt Fastned bij het opzetten van een nieuwe financieringsronde. Hiermee wil het Nederlandse autolaadbedrijf €30 miljoen aan kapitaal ophalen. Dit geld kan Fastned goed gebruiken, aangezien het aangeeft te willen “groeien als een dolle”, terwijl er momenteel veel meer geld uitgaat dan er binnenkomt.

Om de zich voltrekkende transitie van benzine- en dieselauto’s naar elektrisch voortgedreven voertuigen te faciliteren, moet de aanwezige infrastructuur flink worden aangepast. Een van de belangrijkste aspecten hiervan is de aanleg van een uitgebreid netwerk aan snellaadstations, waar elektrische auto’s in korte tijd kunnen worden opgeladen. Fastened is een van de bedrijven die zich richten op het aanleggen van zulke laadpunten. Op het moment beschikt het over 76 laadstations.

Terwijl de markt aan het groeien is – het aantal actieve klanten van Fastned steeg met 140% tot 9.533 en de omzet met 150% tot €467.770 – is deze toename nog lang niet genoeg om het bedrijf de financiële slagkracht te geven om zijn ambitieuze groeistrategie te financieren. Daarom wordt de nieuwe financieringsronde georganiseerd, waarmee Fastned een aanvullende €30 miljoen bijeen wil brengen om de verlangde groei te kunnen financieren. Hierbij wordt het bedrijf begeleidt door het uit Chicago afkomstige Lincoln International. De M&A-adviseur gaat Fastned helpen beleggers te overtuigen geld te pompen in de onderneming, die tot op heden nog geen winst heeft weten te realiseren.

Nadat in het eerste halfjaar van 2017 zo’n €2 miljoen verlies werd geleden, liep dit in het afgelopen jaar op naar €2,7 miljoen. De omzet van Fastned komt per laadstation uit op ruim €34 per dag. Door de verliezen halveerde de kaspositie tot ruim €8 miljoen en werd het eigen vermogen bijna volledig opgemaakt. Tegelijk streeft Fastned wel flinke groei na: “We hebben de ambitie om heel hard te investeren. Dat willen onze aandeelhouders”, vertelt Michiel Langezaal, bestuursvoorzitter van Fastned aan het FD. Hij voegt toe het niet als een probleem te zien dat de verliezen bij Fastned zich opstapelen en er steeds geld moet worden opgehaald om het bedrijf overeind te houden: “De afgelopen zes jaar hebben we elk jaar één of twee keer geld opgehaald. Dat past bij een groeibedrijf als het onze en dat zullen we blijven doen. Onze aandeelhouders willen juist dat we heel hard groeien.”

Fastned schakelt M&A-adviseur Lincoln International in voor kapitaalinjectie

“Fastned is een groeiaandeel. Als je dividend wilt, moet je in Shell beleggen”, voegt Langezaal toe, die zegt het uitblijven van winst niet te zien als reden tot zorg: “Die focus op winst is typisch Nederlands denken. Je kunt ook naar de waarde kijken. En die gaat, denken we, de komende jaren heel hard toenemen. We willen groeien als een dolle. De markt voor elektrisch rijden wordt zo ontzettend groot. Er is geen enkele reden om nu niet zwaar te investeren in groei.” Hij geeft aan dat er nog flink wat elektrische auto’s bij moeten komen in Nederland om winstgevend te worden: momenteel zijn dit er zo’n 30.000 en dat moeten er zo’n 200.000 worden. Tot het zover is, wil het bedrijf doorgaan met het aanleggen van oplaadpunten. Langezaal zegt dat de vraag naar elektrische auto’s in Nederland het aanbod overstijgt. Dit vanwege de beperkte productiecapaciteit in de markt, die volgens Langezaal nog minimaal een jaar zal aanhouden.

Tesla

Wat zorgt voor een extra uitdaging voor Fastned, is dat de misschien wel de bekendste naam op het gebied van elektrische auto’s – Tesla – over zijn eigen gesloten laadtechnologie beschikt. Hierdoor zijn de auto’s van Tesla momenteel niet compatibel met de wereldwijde snellaadstandaarden, zoals die van Fastned. Dit betekent niet dat Tesla-rijders de laadpunten van Fastned niet kunnen gebruiken, maar wel dat ze hun auto hier niet snel kunnen opladen. Het is nog de vraag welke snellaadmogelijkheden de nieuw te verschijnen Tesla 3 zal hebben. Fastned zou er zeer bij zijn gebaat als deze wel snel kan worden opgeladen met de laadpunten van het bedrijf. Als Tesla zijn laadopties zou uitbreiden met de wereldwijde snellaadstandaard, zou dit volgens Langezaal de kortetermijnvooruitzichten voor Fastned aanzienlijk kunnen vergroten. Dit aangezien ongeveer de helft van alle elektrische auto's in Nederland van Tesla is.

Terwijl de markt voor elektrisch laden te maken heeft met de nodige consolidatie – Shell kocht NewMotion, Alliander verkocht Allego aan Meridiam en BP nam Chargemaster over – gaat Fastned volgens Langezaal vooralsnog niet noodzakelijkerwijs mee in deze beweging: “Waarom zouden we ook als we zelf nog voldoende groeimogelijkheden zien?”

Naast het geld dat het hoopt binnen te halen met de nieuwe investeringsronde, ontving Fastned in juli een subsidie die nog kan oplopen tot ruim €1,4 miljoen. Dit geld is bedoeld voor de aanleg van veertig nieuwe laadpunten in Nederland, Vlaanderen en Brussel. Daarnaast werd een overeenkomst gesloten met het vastgoedbedrijf van Albert Heijn voor een pilot met snellaadpunten bij drie supermarkten.

Nieuws

Meer nieuws over