Interview: Floor Hendriksen, Consultant bij KPMG Advisory | Technology
Na haar afstuderen maakte Floor Hendriksen de overstap van de retail supply chain-wereld naar de adviesbranche. Daar heeft ze vanuit KPMG gewerkt aan enkele van de meest diverse en innovatieve projecten van het bedrijf. In gesprek met Consultancy.nl legt Hendriksen uit hoe de bedrijfscultuur en –filosofie van het kantoor tijdens haar vroege carrière hebben bijgedragen aan haar ontwikkeling als consultant digitale transformatie en data-analyse.
De 27-jarige Floor Hendriksen is als consultant actief in Amsterdam. Nadat ze in 2016 was afgestudeerd, sloot ze zich aan bij KPMG. Daar werkt ze momenteel als consultant voor KPMG SOFY, een inhouse ontwikkeld cloudgebaseerd Data & Analytics-platform dat digitale transformatie en innovatie stimuleert. De tak maakt deel uit van KPMG Advisory, dat opereert in een van de belangrijkste segmenten van de adviesbranche: technologie. Digitale ontwikkelingen verlopen in een spectaculair tempo, wat zowel een zegen als een uitdaging is voor een jonge consultant in de vormende jaren van haar carrière die hongerig is naar nieuwe uitdagingen, maar nog coaching nodig heeft om een veranderend landschap bij te houden.
Elk project bij KPMG SOFY stelt Hendriksen bloot aan de nieuwste technologieën, instrumenten en systemen, zodat ze steeds helemaal thuis is in de nieuwste innovaties. Gelukkig, zo laat Hendriksen weten, is KPMG ook volledig toegewijd aan het ontwikkelen van een continue leercultuur. Er worden kennis- en mastersessies georganiseerd waarin de nieuwste trends en technologieën uit de branche worden besproken door (senior) medewerkers of door externe sprekers die worden uitgenodigd.
Terwijl Hendriksen nu met beide benen in de advieswereld staat, had het ook zomaar anders kunnen lopen. Ze behaalde aan de Universiteit van Tilburg een mastergraad in International Management en nam daar ook deel aan een op onderzoek gebaseerd honours-programma. Tijdens haar studententijd liep ze een aantal maal stage in de retailsector. Zo was Hendriksen stagiaire Supply Chain Management bij het internationale cosmeticamerk L'Oréal. Volgens haar was het juist deze rol die haar ertoe bracht het consultancywezen op te zoeken.
“Tijdens de laatste fase van mijn studie heb ik een onderzoeksprogramma gevolgd waarin het me duidelijk werd dat het werken aan complexe businesscases en het analyseren van gegevens mijn interessegebieden zijn”, laat Hendriksen weten. Ze voegt toe: “Gedurende mijn stage in Supply Chain Management bij L'Oréal, had ik de kans om een uitgebreid dashboard te maken om planningsparameters te bewaken voor de herverpakkings- en heretiketeringsprocessen van L’Oréal. Vanaf dat moment was ik verbaasd over hoe data-gedreven dashboards kunnen leiden tot (nieuwe) inzichten en bedrijfswaarde.”
De mogelijkheid om te leren hoe complexe zakelijke problemen zijn op te lossen met het gebruik van gegevens, dreef Hendriksen naar een carrière bij KPMG, een van de topwerkgevers in de professionele Nederlandse dienstverleningssector. Ze selecteerde het Big Four-kantoor grotendeels op basis van de bedrijfsfilosofie. Ze typeert het bureau als “een organisatie die sterk gelooft in levenslang leren en innovatie, en ook een die intellectuele stimulatie kan bieden door te werken met geavanceerde technologieoplossingen om verandering te leveren aan een divers klantenbestand.”
De cultuur bij KPMG Advisory
“De adviescultuur van KPMG is jong, open, innovatief en hierbinnen wordt veel waarde gehecht aan het leveren van werk van de hoogste kwaliteit aan onze klanten. Een cultuur die persoonlijke ontwikkeling stimuleert, je uit je comfortzone laat stappen, waardoor je initiatief neemt en het out-of-the-box denken stimuleert”, zegt Hendriksen, en voegt daaraan toe: “Bovendien wilde ik werken in een internationale en ondernemende omgeving, met veel ruimte voor persoonlijke initiatieven, verantwoordelijkheden, terwijl ik omringd zou zijn door mensen die buitengewoon veel waarde hechten aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling.”
Hendriksen geeft aan dat ze sinds ze bij KPMG SOFY werkt in aanraking is gekomen met talloze mogelijkheden voor verschillende soorten opdrachten, en dat KPMG SOFY er gaandeweg voor heeft gezorgd dat haar vaardigheden en kennis zich in hoog tempo hebben ontwikkeld, dankzij de diversiteit aan klanten en de technologieën die KPMG gebruikt om ze te bedienen.
Ze legt uit: “Werken aan verschillende projecten betekent dat je wordt blootgesteld aan diverse industrieën en complexe zakelijke problemen, en de kans hebt meerdere rollen te ervaren. Tijdens elk project heb ik een goed begrip gekregen van de problemen, behoeften en bedrijfsprocessen van de klant. Het was een geweldige ervaring om verschillende organisaties van binnenuit te zien, waardoor ik verschillende sectoren en culturele verschillen/standaarden tussen bedrijven en diverse soorten managementstijlen kon verkennen, waarvan ik me een paar jaar geleden nog geen voorstelling kon maken!”
Naast dat ze werkte aan verschillende soorten klantprojecten, was ze ook betrokken bij het ontwikkelen en verbeteren van het cloudgebaseerde platform van KPMG en bij de organisatie van diverse informele en formele evenementen voor consultants binnen haar afdeling, samen met prototypedemonstraties, workshops en training voor potentiële en bestaande klanten. Onlangs is Hendriksen samen met twee andere collega’s naar India gevlogen om daar KPMG's software development & business analytics-team te trainen, iets dat ze betitelt als een geweldige ervaring, en een die haar soft-skills heeft verbeterd als het gaat om het managen van mensen met verschillende culturele achtergronden.
Dat was ook belangrijk voor de meest recente opdracht van Hendriksen: een internationaal project waarin ze hielp bij het ontwerpen en implementeren van een digitaal risicoplatform dat geautomatiseerde en handmatige controletests voor een wereldwijd opererend olie- en gasbedrijf ondersteunt. Het platform is nu live en wordt door het bedrijf gebruikt om een efficiënt intern auditproces uit te voeren door gebruik te maken van een mechanisme voor continue monitoring.
Terwijl Hendriksen stelt al veel te hebben geleerd bij KPMG, voegt ze toe dat er in elk project nog steeds nieuwe dingen zijn die ze kan opsteken. Waar de culturele verschillen in dit laatste project minimaal waren, geeft ze aan dat ze hier het belang heeft meegekregen van het flexibel kunnen reageren op de veranderende eisen, en heeft geleerd hoe het gebruiken van het juiste communicatieniveau in elkaar steekt; leermomenten die volgens haar beide sleutels tot succes zijn: “Tijdens dit project leerde ik werken binnen een wereldwijde, uitdagende en dynamische omgeving: strakke deadlines, aanpassingen in bereik en vereisten, een complex IT-landschap en interactie met veel verschillende soorten internationale belanghebbenden”, besluit Hendriksen.
Bekijk ook de interviews met KPMG consultants Maarten Kwakernaak (Deal & Growth Strategy) en Maarten Visser (Outsourcing).