Werken bij de Deal & Growth Strategy-praktijk van KPMG Advisory

31 mei 2018 Consultancy.nl

Maarten Kwakernaak werkt voor de strategische consultancytak van KPMG. "De Deal & Growth Strategy-praktijk van KPMG houdt zich bezig met twee echte boardroomthema’s: dealstrategie en groeistrategie", zegt Maarten, die zich drie jaar geleden aansloot bij het Big Four-kantoor. "Ik heb Bouwkunde gestudeerd aan de TU Delft. Tien jaar geleden dacht ik nog dat ik architect wilde worden, maar inmiddels doe ik dus iets héél anders."

Een glimlach verschijnt op zijn gezicht wanneer hij terugblikt op wat hij zoal heeft gedaan sinds hij zich in 2015 aansloot bij de Advisory-tak van KPMG Nederland. “Een supermarktorganisatie, een energiebedrijf, een fabrikant van medische apparatuur, een etikettenfabrikant en een stoffengroothandel. Mooi toch, al die verschillende typen bedrijven! Wij richten ons niet op één specifieke markt bij Deal & Growth, al doen we wel relatief veel projecten in de energie, zorg en maakindustrie.”

Groeistrategie

Eén van de projecten waar Maarten bij betrokken was, was een strategische analyse voor de Nederlandse supermarktorganisatie EMTÉ. Met ongeveer 130 filialen is EMTÉ een mid-marketspeler in het supermarktlandschap. Op basis van de ontwikkelingen in de retailmarkt in combinatie met de omzet- en resultaatontwikkelingen schakelde Sligro (op dat moment eigenaar van EMTÉ) enkele jaren terug het strategische team van KPMG in om te helpen bij een aantal vraagstukken. "EMTÉ stond op een kruispunt. Sligro wilde weten hoe snel en in welke mate de prestaties van EMTÉ verbeterd konden worden. Zodat, op basis van die informatie, een afweging gemaakt zou kunnen worden ten aanzien van mogelijke toekomstscenario’s voor deze retailtak binnen het grotere Sligro-concern.”

In een tijdsbestek van een paar maanden heeft het projectteam, waar Maarten deel van uitmaakte, verschillende analyses uitgevoerd. “We evalueerden het winkelportfolio en identificeerden gebieden met verbeterpotentieel. We keken hiervoor naar aspecten zoals derving van producten, personeelsplanning en prijsstelling.” Het team hielp daarnaast bij het analyseren van de prestaties van de nieuwe winkelformule op basis van de eerste omgebouwde winkels. Maarten: “Het management van EMTÉ heeft hiermee veel inzicht gekregen in het potentieel van de nieuwe winkelformule en, op hoger niveau, de commerciële toekomst van het bedrijf.” Samen met tal van andere strategische afwegingen, speelde dit eerder dit jaar ook een rol bij de verkoop van EMTÉ aan Jumbo en Coop.
Maarten Kwakernaak, Strategy Consultant - KPMG

Dealstrategie

Het Deal & Growth-team van KPMG houdt zich, naast met groeistrategieën, bezig met de strategische en commerciële kanten van een due diligence – in het jargon van de M&A-wereld ook wel bekend als commercial due diligence (CDD). "Bij dealprojecten vraagt een investeerder aan ons of het businessplan van een bedrijf, inclusief de bijbehorende financiële verwachting, gehaald zal worden. Het is onze taak om de kern van het businessmodel van de overnamekandidaat te begrijpen en de sterktes en zwaktes te identificeren. Hiervoor analyseren we de marktvraag, de ontwikkelingen in de bedrijfstak, concurrentie en de historische ontwikkeling van het bedrijf zelf. We spreken tijdens deze onderzoeken met veel partijen, zoals het management, klanten, toeleveranciers en brancheverenigingen. Daarnaast doen we natuurlijk ook de nodige research op basis van interne en externe bronnen. In het due diligence proces haken vaak ook andere experts van KPMG aan, die kijken naar aspecten zoals finance of IT.”

Onlangs namen Maarten en zijn collega's Optimum Group onder de loep. “Dit is een groep van drukkerijen die zich gespecialiseerd heeft in het maken van etiketten. Mentha Capital, op dat moment eigenaar, schakelde ons in voor sell-side support. Optimum was enorm gegroeid de afgelopen jaren door de gevoerde buy-and-build strategie.” Toen Mentha Capital in 2014 Optimum Group overnam, had het bedrijf 60 medewerkers, vandaag de dag zijn dat er 325. “Wij hebben onder andere gekeken naar de verwachte vraag naar de verschillende typen etiketten en de prijsdruk per klantsegment." IK Investment Partners was gecharmeerd van het potentieel van het bedrijf en heeft Optimum Group afgelopen december dan ook overgenomen.

Een andere deal waar Maarten aan werkte, was die van Nooteboom Textiles. De in 1852 opgerichte groothandel is gespecialiseerd in stoffen voor dames- en kinderkleding en is naar eigen zeggen in dit segment marktleider in Europa. Het bedrijf uit Tilburg heeft circa 85 mensen in dienst en levert producten aan bedrijven in meer dan 50 landen. Na meer dan 150 jaar te hebben geopereerd als een particulier familiebedrijf, stond Nooteboom Textiles voor de grootste beslissing in zijn geschiedenis. Sander Nooteboom, die sinds 1994 het familiebedrijf leidt, schakelde de expertise in van KPMG om een nieuwe aandeelhouder te zoeken. “Verschillende teams van KPMG hebben hierbij geholpen. Onze M&A-praktijk managede het proces, KPMG Transaction Services was verantwoordelijk voor het financial due diligence en wij namen het commerciële stuk van het due diligence voor onze rekening.” Egeria, een private equity-partij uit Amsterdam, was onder de indruk van de groei en het potentieel van het bedrijf. “Dankzij de participatie van Egeria kunnen we onze ambitieuze groeistrategie versnellen en hebben we de mogelijkheid om uit te breiden naar nieuwe landen en markten”, legde Nooteboom uit bij het aankondigen van de deal.De Deal & Growth Strategy-praktijk van KPMG houdt zich bezig met twee echte boardroomthema’s: dealstrategie en groeistrategie.KPMG is wereldwijd toonaangevend in het fusie- en overnamedomein. In allerlei dealtable rankings zoals Mergermarket of Thomson Reuters prijkt de naam van het kantoor in de top – vorig jaar was KPMG Nederland betrokken bij meer dan 25 succesvol gesloten deals.

Intellectuele uitdaging

Wat Maarten vooral trekt in zijn huidige functie, naast de verscheidenheid aan projecten, is de intellectuele uitdaging. “We moeten vaak in een korte periode van zo’n drie tot vier weken het businessmodel van een bedrijf en de dynamiek in de onderliggende markt begrijpen. Hiervoor moet je nieuwsgierig zijn en snel verbanden kunnen leggen tussen brokken aan informatie.” De dynamiek binnen het team is een ander aspect dat hem aanspreekt: “Het is een jonge en hechte groep mensen met hele verschillende studieachtergronden. Filosofen, economen, ingenieurs, je vindt ze hier allemaal. Er wordt soms hard gewerkt, zeker als we tegen een deadline aanzitten. Maar we nemen elkaar ook niet al te serieus!”

Over zijn huidige project vertelt hij: “Ik ben bezig met een groeistrategieproject. Wij helpen een technologisch bedrijf met het kiezen van een nieuwe markt waarvoor het machines wil gaan ontwikkelen. Dit bedrijf zoekt een industrie die duurzaam is en waarin de huidige kennis en ervaring van de organisatie gebruikt kan worden. Hiervoor analyseren wij de onderneming zelf en relevante markten om te bepalen waar groeikansen liggen. Een interessant proces, waarbij er veel gediscussieerd wordt met de klant.”

Op donderdag 7 juni 2018 vindt de inhousedag van Deal & Growth Strategy plaats op het hoofdkantoor van KPMG in Amstelveen. Aanmelden kan tot en met 3 juni.

Nieuws