PNO'er licht waarde van design thinking voor innovatie toe op R&D summit

11 april 2018 Consultancy.nl

Morgen trapt in Amsterdam de R&D Innovation Excellence/Design Thinking Summit af. Tijdens het tweedaagse evenement zal onder meer Lieke Gerris van PNO Consultants bezoekers uiteenzetten hoe design thinking de wijze waarop innovatie binnen organisaties gepland en gemanaged wordt, kan verbeteren.

De alweer derde editie van de Design Thinking summit, die wordt gesponsord door PNO Consultants
, Qvistorp en Sopheon, is een van de grotere evenementen in zijn soort binnen het innovatielandschap. Het jaarlijkse evenement, een initiatief van congresorganisator Corporate Parity, laat bezoekers gedurende twee dagen nieuwe inzichten rondom R&D innovatie en in het bijzonder Design Thinking opdoen.

Design Thinking

Design Thinking is een praktische methodiek en creatieve projectaanpak om oplossingsgericht te innoveren, waarbij complexe problemen op een klant- en oplossingsgerichte manier worden aangepakt. Als mindset stelt Design Thinking de klantbeleving boven alles. Want alleen kwaliteit, efficiëntie en winstgevendheid zijn bepalend voor het succes van organisaties. Ook de interne operationele efficiëntie, de bedrijfsstrategie, de bedrijfsprocessen en de vorm van de organisatie zijn uiteindelijk ondergeschikt aan de persoonlijke ervaring van de klant. Bij de aanpak worden dus meerdere disciplines binnen een organisatie betrokken, waarbij ook de klant een prominente rol krijgt in het ontwikkelen van oplossingen, die in meerdere rondes getest en verbeterd worden. De methodiek wordt onder de streep beschouwd als een belangrijke manier om slimmer om te gaan met innovatie.

Design Thinking Summit

Tijdens de 2018 editie van de Design Thinking Summit – gehouden op 12 en 13 april in Postillion Hotel Amsterdam – zullen aanwezige bedrijven en vertegenwoordigers hun ervaringen, visie en toekomstverwachtingen ten aanzien van R&D innovatie en Design Thinking met elkaar delen. Dit doen ze tijdens een uitgebreid programma vol workshops, presentaties en discussierondes. Bezoekers leren bijvoorbeeld hoe ze hun productiviteit en budgetten kunnen vergroten, maar ook hoe Design Thinking als organisatieaanpak en ten aanzien van producten en diensten gebruikt kan worden. Eveneens kunnen bezoekers de strategische positionering van hun eigen R&D-projecten laten herevalueren. Verder zullen er drie verdiepende tracks gericht op de onderwerpen ‘Innovation’, Industry’ en ‘Design’ verzorgd worden en is er bovendien een trip gepland waarbij de bezoekers zullen afreizen naar het Design Thinking Center Amsterdam.

Onder de sprekers die inhoudelijke bijdragen zullen leveren tijdens het evenement, zijn onder meer kopstukken te vinden van Johnson & Johnson (Adrian Chernoff, Voormalig Vice President R&D), Philips (Iason Onassis, Senior Director en Managing Consultant), GE (Carlos Härtel, Chief Technology & Innovation Officer) en Coca Cola (Cristiana Grether, Senior Global Design Thinking Director).

Bijdrage PNO Consultants

Ook namens medesponsor PNO Consultants zal er een bijdrage plaatsvinden van Lieke Gerris, Senior Consultant Innovation bij het subsidieadviesbureau. In haar bijdrage zal Gerris ingaan op een door PNO Consultants ontwikkelde design thinking methode, die volgens het bureau een verrijking vormt op de traditionele 4-D methode – Discover, Define, Develop en Deliver. De toegevoegde waarde van het model is volgens PNO gebaseerd op een “intelligente analyse” van relevante, maar vooralsnog onderbenutte innovatiedata, met een voorspellende waarde van innovatiebehoeften. “Hoewel bedrijven steeds meer ‘vanuit de klant’ innoveren, maken ze in hoofdzaak gebruik van vergelijkbare methoden: in de zogenaamde Discover-fase worden klanten geinterviewd en marktrapporten worden bekeken. Dit resulteert weliswaar een redelijke kijk op de actuele problemen en wensen in markten, maar zegt nog niet alles over de behoeften, problemen en oplossingen in het licht van huidige en toekomstige trends”, licht Gerris toe.

Gerris zet de vier stappen en de toegevoegde waarde van het model verder uiteen: “PNO gebruikt intelligence om korte en langere termijn innovatietrends in beeld te brengen (discover) en te integreren in de analyse van klant en markt behoeften (Define), hoe nieuwe externe stakeholders kunnen worden betrokken bij de technologische ontwikkeling (Develop), en te zorgen voor de noodzakelijke funding om de innovaties te realiseren (Deliver). Door deze stappen te koppelen aan intelligence gebaseerd op onbenutte bronnen neemt de impact van design thinking soms zelfs exponentieel toe.”

Nieuws

Meer nieuws over