Karen Miedema en Barbara Huizink richten adviesbureau JumpingFish op

13 april 2018 Consultancy.nl

Karen Miedema en Barbara Huizink hebben JumpingFish gelanceerd, een adviesbureau op het gebied van innovatie en transformatie. Het bureau helpt opdrachtgevers gedurende het gehele ontwikkeltraject, van het uitstippelen van de strategie tot de lancering van nieuwe producten. De twee oprichters zetten de stap naar het ondernemerschap vanuit Eneco, waar ze tot voor kort beiden werkten. 

Op 1 maart 2018 heeft JumpingFish de deuren geopend. Het nieuwe adviesbureau ondersteunt organisaties bij het versnellen van de ontwikkeling van producten en diensten, aldus Miedema: “In een snel veranderende wereld waar onzekerheid de enige zekerheid is, liggen er kansen voor bedrijven. Onze filosofie is dat elk team en elke organisatie mee kan gaan in een veranderende omgeving en zichzelf opnieuw kan uitvinden om succesvol en toekomstbestendig te blijven.”

Volgens Huizink is het werkgebied van het in Rotterdam gevestigde adviesbureau breed doch afgebakend: “JumpingFish focust zich op elk aspect van innovatie en transformatie; we brengen de richting, de mensen en de executie bij elkaar.” Miedema vult aan: “Tijdens onze jarenlange ervaring bij diverse innovatieve bedrijven hebben we geleerd welke paden je het beste kunt bewandelen om je bedrijfsmodel te transformeren en zo vernieuwende producten en diensten te introduceren. Het realiseren dat het tijd is voor verandering is de eerste stap. Maar zolang je winst van vandaag nog uit je traditionele business komt, is het aanpassen van je huidige verdienmodel niet eenvoudig.”  

Huizink concretiseert de doelstelling van JumpingFish: “Wij hebben met 'onze poten in de klei' gestaan en succesvol nieuwe producten, diensten en verdienmodellen in de markt gezet. Omdat wij zelf hebben ervaren wat ervoor nodig is om een transformatie te laten slagen, zijn wij JumpingFish gestart. Onze kennis, maar ook ons enthousiasme en manier van werken, zetten wij graag in om andere bedrijven de sprong te laten wagen. Overal zien wij kansen voor verandering, verbetering en vernieuwing; voor teams, producten & diensten en organisaties.” 

Karen Miedema en Barbara Huizink richten adviesbureau JumpingFish op

Activiteiten

Het bureau biedt uiteenlopende diensten aan. Zo is het mogelijk om Miedema en Huizink in te schakelen voor innovatie- en transformatietrajecten: “Van het definiëren van de strategie, het meenemen van de organisatie tot de livegang van nieuwe producten en diensten. JumpingFish werkt van a tot z mee.” Verder organiseert en begeleidt het kantoor ook workshops, die bijvoorbeeld in het teken kunnen staan van het aanscherpen van een organisatiestrategie, maar ook specifiek gemaakt kunnen worden.

Daarnaast biedt het adviesbureau ondersteuning op het gebied van teamanalyse en -begeleiding, aldus de oprichters: “Het samenstellen en begeleiden van high performing teams op basis van persoonlijke drijfveren en talent.” Eveneens is het bedrijf in te schakelen voor interimopdrachten. Op die manier kan een klant tijdelijk gebruikmaken van de kennis en vaardigheden van Miedema en Huizink, die tezamen de ontwikkeling van de desbetreffende organisatie proberen te versnellen. Alhoewel het adviesbureau vier standaardpakketten kent, benadrukken de twee hun flexibiliteit: “Je kan ons ook altijd bellen voor advies op maat.” 

Werkwijze

JumpingFish hanteert een werkwijze die in de regel bestaat uit drie stappen. Allereerst draait het om verkennen: “Waar kom je vandaan, hoe ontwikkelt de markt zich, welke ambities heb je en wat zijn de uitdagingen om daar te komen, zowel intern als extern?” Vervolgens staat het principe veranderen centraal: “Wat moet er gebeuren om je ambities waar te maken? Heb je de juiste mensen? Stel je de juiste doelen? Hoe richt je je organisatie in op de verandering?” Ten slotte wordt gefocust op vernieuwen: “In deze fase geven we de strategie body door het neerzetten en doorlopen van een gepaste ontwikkelfunnel en methodiek om versneld nieuwe producten en diensten naar de markt te brengen”, aldus de grondleggers. 

Per stap besteden Miedema en Huizink aandacht aan drie belangrijke dimensies. Ten eerste draait het om de strategie, waarbij er veel aandacht is voor de uitdaging van het ontwikkelen van nieuwe producten in een organisatie waar de winst bijna volledig afkomstig is uit het al bestaande aanbod. “Wij hanteren een aanpak waarbij nieuwe businessmodellen juist de ruimte krijgen, zonder dat dit direct ten koste gaat van de winst.” Bij tweede dimensie draait het om mensen: “Een goede visie en een ton aan ideeën, brengen je niet verder als je niet de juiste mensen hebt om ze te realiseren. Wij formeren teams op basis van persoonlijke drive en talent. Hiervoor gebruiken wij verschillende methodieken, zoals de inzet van managementdrives.”

Barbara Huizink en Karen Miedema

Ten slotte wordt gefocust op het resultaat, wat gedefinieerd is als derde dimensie: “Waar anderen stoppen na het formuleren van de strategie, gaan wij door tot het resultaat. Van begin tot eind, van idee en prototype naar lancering met korte doorlooptijden per fase. We helpen de juiste doelen te bepalen, een actieplan op te stellen en we zorgen dat successen meetbaar zijn, zodat klanten elke keer sneller en beter worden. Tegelijkertijd nemen we de bestaande organisatie en teams mee om dit proces vervolgens zelfstandig uit te kunnen voeren. Ook als wij er niet meer bij betrokken zijn.”

Voorgeschiedenis

Miedema en Huizink kennen elkaar van Eneco. Miedema was sinds 2001 werkzaam voor de energiemaatschappij en vervulde er diverse rollen, waarbij ze in haar laatste functie actief was als Director of Innovation. Voordat ze in dienst trad bij het energiebedrijf studeerde ze aan de Universiteit van Leiden en de Universiteit Twente en behaalde ze in 2001 aan de Hogeschool van Amsterdam een bachelorgraad in de Economie. 

Huizink was actief voor de energieleverancier vanaf 2016, waar ze de functies Business Development Manager en Product Owner Innovation bekleedde. Daarvoor was ze ruim drie jaar werkzaam bij de kinderwagengigant Bugaboo, waar ze zich als R&D-specialist onder meer bekommerde om de duurzame kwaliteit van producten. Eerder werkte ze ook anderhalf jaar bij Philips als Concept Developer en Project Manager. In 2011 behaalde Huizink aan de Technische Universiteit van Delft haar master in Materials Science and Engineering. Ook studeerde ze een jaar in Frankrijk aan de Ecole Centrale de Paris, waar ze vakken volgde in materiaalkunde en de levenswetenschappen. 

Vertrouwen

Andere professionals hebben veel vertrouwen in de toekomst van JumpingFish. In het bijzonder geloven ze in de expertise van de oprichters en hun aanpak. Jeroen de Haas, CEO van Eneco, is erg te spreken over de werkwijze van Miedema: “Ik heb Karen leren kennen als iemand met niet-aflatende energie die werkt aan de veranderingen die nodig zijn om een bedrijf met traditionele wortels om te turnen. Overtuigend, inspirerend en met een blik vooruit, gericht op de toekomst heeft Karen een leidende rol gespeeld bij de veranderingen in deze organisatie.”

Ook Huizink kan rekenen op steun van buitenaf. Hans Valk, CEO van het techbedrijf Quby, prijst haar aanpak en persoonlijkheid: “Met veel plezier heb ik samen gewerkt met Barbara waarbij ik haar heb leren kennen als een strategisch conceptuele denker. Met haar energieke houding krijgt zij niet alleen mensen mee in een veranderende organisatie, maar boekt ze ook aansprekende resultaten.”

Nieuws

Meer nieuws over