Digitale transformatie en fusieintegratie stuwen advieskosten van Heineken

06 april 2018 Consultancy.nl

Heineken heeft zijn consultancyuitgaven afgelopen jaar met meer dan 20% opgeschroefd, blijkt uit de gepubliceerde jaarcijfers over 2017. Terwijl directe concurrenten de afgelopen periode hun positie in de markt hebben verstevigd, onder meer door overnamecampagnes, is ook Heineken druk bezig geweest zich in de markt te herpositioneren. Daarbij focust de bierbrouwer zich onder andere op zijn digitale transformatieagenda, een belangrijk element om ook op de lange termijn winstgevend te kunnen zijn.

In ons land geldt Heineken al jaren als de onbetwiste marktleider in het brouwerijsegment en wereldwijd is Heineken de op een na grootste bierbrouwer ter wereld. Alleen AB InBev, die zijn oorsprong kent in het Belgische Interbrew, is wereldwijd groter dan Heineken. Op de derde plek volgt de Carlsberg Group.

In een sterk veranderende markt kan Heineken terugkijken op een goed 2017. Afgelopen jaar werd er meer bier gebrouwen en meer bier afgezet (+4% volumegroei) en wist Heineken bijna €2 miljard nettowinst te maken, ongeveer een kwart meer dan in 2016. Daarbij liet vooral de export naar Azië sterke groeicijfers zien. De positieve resultaten betekenden ook een goed jaar voor consultants, die door Heineken waren ingehuurd, onder meer voor digitale transformatievraagstukken, maar ook ter ondersteuning van verschillende overname-/integratietrajecten van de bierbouwer. Zo nam Heineken afgelopen jaar onder meer de brouwerijen Lagunitas, Stellenbrau en Kirin over.

Consultancy uitgaven van Heineken

Eind 2016 schudde de wereldwijde brouwerijmarkt op haar grondvesten, toen – na een eerder mislukt bod in 2014 – alsnog de megafusie tussen AB InBev en het Britse SAB Miller (de voormalige #3 in de markt) werkelijkheid werd. In een transactie ter waarde van $90 miljard ontstond daarmee het grootste bierbedrijf ter wereld, met afgelopen jaar een omzet van €6,6 miljard. Voor de concurrentie, waaronder de nieuwe nummer twee Heineken, des te meer reden om hun strategie te overzien en zich vol te storten in de concurrentiestrijd en het verder uitbreiden van hun capaciteit, daarbij inspelend op de golf van technologische ontwikkelingen, waaronder digitalisering.

In lijn met zijn strategie en uitgestippelde digitale transformatieagenda en als gevolg van verschillende acquisities door Heineken in de afgelopen periode, heeft ’s Nederlands bekendste bierbrouwer in 2017 zijn consultancyuitgaven aanzienlijk verhoogd. Zo gaf Heineken afgelopen jaar €169 miljoen uit aan externe consultants, de hoogste uitgaven sinds 2014 – toen het 179 miljoen spendeerde – en een stijging van 21% ten opzichte van 2016. De €169 miljoen kostenpost komt neer op een gemiddelde uitgave aan consultancy van €2.100 per werknemer. Dit huidige niveau is vergelijkbaar met de consultancyuitgaven van 2011 en 2013 toen €166 miljoen werd uitgegeven aan adviesdiensten.

De stijging van de consultancyuitgaven in 2017 volgt op een periode van twee jaar waarin Heineken zijn adviesuitgaven juist had teruggeschroefd. Zo daalden de uitgaven aan consultants tussen 2014-2015 met dezelfde marge waarmee ze het afgelopen jaar zijn gestegen (21%). Tussen 2015 en 2016 bleven de uitgaven nagenoeg gelijk, met slechts een daling van 1%, van €142 miljoen naar €140 miljoen.

Nieuws