Heineken schroeft uitgaven aan consultants met eenvijfde terug

10 mei 2016 Consultancy.nl

Heineken heeft het afgelopen jaar zijn uitgaven aan externe consultants met 21% teruggeschroefd. In totaal werd bijna €150 miljoen overgemaakt aan consultancybureaus en zelfstandige management consultants.

De afgelopen jaren schroefden veel organisaties wereldwijd hun adviesbudgetten terug, met het oog op de financiële crisis en de nasleep daarvan. Bierbrouwer Heineken gold in deze periode juist als een uitzondering op de regel – in plaats van zijn budgetten voor management consultants terug te schroeven verhoogde de multinational zijn uitgaven juist. Tussen 2009 en 2012 stegen de uitgaven van Heineken aan consultancybureaus en zelfstandige organisatieadviseurs en projectmanagers met zo’n €82 miljoen naar een piek van €191 miljoen. Na een dip in 2013 – de uitgaven daalden met 13% naar €166 miljoen – stegen de uitgaven van de bierbrouwer in 2014 weer naar €179 miljoen.

In 2015 lijkt het tij echter gekeerd bij Heineken. De adviesuitgaven van de onderneming daalden met ruim een vijfde (-21%) naar een totaal van €142 miljoen. Dat is het laagste niveau sinds 2010, toen Heineken €127 miljoen uitgaf aan de diensten van externe consultants en projectmanagers. Van belang om hierbij te vermelden dat de analyse gebaseerd is op de uitgaven die in de jaarcijfers van het bedrijf vermeld staan onder de post voor externe advieskosten. Zo kan het voorkomen dat externe opdrachten – bijvoorbeeld strategische analyses of juist tijdelijke interim-klussen – niet meegenomen worden in deze cijfers.

Uitgaven van Heineken aan externe consultants

Als de uitgaven van Heineken aan extern advies worden afgezet tegen de omzet van het afgelopen jaar is de daling procentueel gezien nog groter. De omzet van de wereldwijde bierbrouwer steeg in 2015 van €19,2 miljard naar €20,5 miljard, voornamelijk door een reeks afgeronde acquisities. De bierbrouwer nam onder meer een aandelenbelang van 50% in Lagunitas Brewing Company in de VS en een meerderheidsparticipatie (51,1%) in Laško, een brouwerij in Slovenië. Door de omzetstijging en daling van de adviesuitgaven ligt de onderlinge verhouding nu op 0,69% tegenover 0,91% in 2014 – een daling van circa 25%. In 2012 waren de uitgaven aan consultants in verhouding het hoogst met 1,04% van de totale omzet die aan consultants werd uitgegeven.

De multinational maakt in zijn jaarcijfers niet openbaar welke adviesfirma’s door het bedrijf zijn ingeschakeld. Een naam is wel bekendgemaakt. Een deel van het adviesbudget van de multinational ging afgelopen jaar naar Willis Towers Watson, die door de bierbrouwer werd ingeschakeld voor advies op het gebied van beloningsbeleid en het leveren van actuariële diensten.

Naast zijn adviesuitgaven waren er nog twee kostenposten waarop Heineken wist te bezuinigen in 2015. De bierbrouwer verlaagde zijn energie- en waterkosten (-6%) en gaf bovendien minder uit aan grondstoffen (-9%). Aan de pluszijde vallen vooral de kosten voor verpakkingen op – het bedrijf gaf in 2015 zo’n 20% meer uit aan verpakkingen, die met een totale kostenpost van meer dan €3 miljard ook meteen de grootste uitgave vormen in de inkoop van de corporate.