Mark Jonker vertelt over 'A Lens on Luxury' business course van Strategy&

26 februari 2018 Consultancy.nl

Mark Jonker werkt zo’n zes maanden voor Strategy&, een van de grootste strategische consultancybureaus ter wereld. Hij maakte kennis met het bureau tijdens een van de business courses van het advieskantoor. Medio mei vindt de 2018-editie van de ‘A Lens on Luxury’ business course plaats – in de aanloop naar het vierdaagse evenement voor topstudenten ging Consultancy.nl in gesprek met Jonker over zijn ervaringen en wat het hem heeft opgeleverd.

Kun je jezelf kort introduceren?

Mijn naam is Mark Jonker en ik ben in september 2017 begonnen als Associate bij Strategy&. Ik heb Econometrie gestudeerd in Groningen waarna ik me in Amsterdam heb gespecialiseerd in Quantitative Marketing en Financial Econometrics. Naast mijn studie heb ik onder andere bestuur gedaan van studievereniging VESTING en de Landelijke Econometristendag georganiseerd. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te kickboksen, naar de sportschool te gaan of gewoon lekker niks te doen op de bank; in mijn vakantie ga ik het liefst op reis naar verre warme bestemmingen, zo ben ik het afgelopen jaar nog in Kenia en Colombia geweest.

Vorig jaar heb je deelgenomen aan de A Lens on Luxury business course van Strategy& naar Milaan. Waarom besloot je deze business course te volgen?

Na stages in banking, strategie-consulting en data analytics consulting was ik erover uit dat ik strategieconsultant wilde worden. Toen ik dat eenmaal wist, was het de vraag bij welk kantoor. De drie belangrijkste criteria waren voor mij de mensen, de cultuur en de structuur van het bedrijf. Meegaan met de business course ‘A Lens of Luxury’ van Strategy& leek me de uitgelezen kans om meer te weten te komen over de mensen en de cultuur. En juist de structuur waarin Strategy& geregeld samenwerkt met PwC om grote projecten van begin (strategie door Strategy&) tot eind (implementatie door PwC) uit te voeren, in combinatie met het enorme Strategy&-PwC kennisnetwerk zag ik als grote pluspunten ten opzichte van andere vooraanstaande strategiekantoren.Mark Jonker, Associate bij Strategy&

Wat heb je geleerd van je deelname en hoe zet je die kennis op dagelijkse basis in? Wat maakt de business course van Strategy& in jouw ogen uniek?

Tijdens de business case werkten we vier dagen lang nauw samen in een team van studenten onder begeleiding van een consultant. Hierin kwamen alle aspecten van consulting aan bod, onder andere het structureren van het probleem, veldonderzoek, data-analyse, interviews afnemen en uiteindelijk advies uitbrengen aan de raad van bestuur. De business course was op zo’n manier ingestoken dat iedereen de kans kreeg om te werken aan vaardigheden die ze graag verder zouden ontwikkelen. Daarnaast kregen we trainingen in ‘Succeeding in Teams’, ‘Problem Structuring’ en ‘Pitching’ – erg nuttige skills voor een consultant!

Wat de business course in mijn ogen uniek maakte is dat ik in vier dagen tijd praktisch het hele kantoor heb ontmoet: er waren zeven consultants mee ter begeleiding van de business course, meer dan de helft van het kantoor was aanwezig bij het diner en de clubavond in Amsterdam en op kantoor kregen we de kans om te gaan speeddaten met consultants en was er een tafelvoetbaltoernooi georganiseerd. Aan het eind van de business course was ik ervan overtuigd dat dit de plek was waar ik wilde werken vanwege de gezellige mensen en de relaxte sfeer.

Je bent inmiddels een half jaar aan de slag bij Strategy& als Associate. Waar heb je je zoal mee bezighouden in die nieuwe functie?

Na een intensief on-boardingsprogramma in München samen met alle Europese new hires werd ik gelijk gestafft op een project in de zorg. Hier heb ik de afgelopen maanden in samenwerking met een zorgverzekeraar en een academisch ziekenhuis gewerkt aan het verbeteren en betaalbaar houden van de zorg. Ik heb me voornamelijk beziggehouden met het beoordelen en verbeteren van business cases, voorbereiden van meetings met bestuurders en veel overleggen met medisch specialisten, professoren en afdelingsmanagers – erg leuk allemaal! Wat ik vooral fijn vind aan werken in de zorgsector is de maatschappelijke relevantie van wat we doen. Hierbij merk ik dat we vanuit Strategy& echt impact maken op iets wat de hele samenleving nauw aan het hart ligt: goede betaalbare zorg voor iedereen.

Deelnemers van Strategy& ‘A Lens on Luxury’ business course 2017

Tot slot, wat raad je studenten aan die nog twijfelen of ze willen deelnemen aan de business course?

Gewoon doen! In mijn optiek is de 'A Lens on Luxury' business course naar Milaan dé manier om erachter te komen of strategie-consulting iets voor jou is en om tegelijkertijd een goed beeld te krijgen van het werk en de mensen bij Strategy&. Daarnaast is het programma op zo’n manier opgebouwd dat je naast de formele kanten van werken als consultant ook het bedrijf op een informele manier leert kennen door de lunches, diners en het leuke avondprogramma. Juist doordat het programma een aantal dagen duurt krijg je veel beter de kans om echt te ontdekken of het bedrijf bij je past – voor mij bleek dit absoluut het geval te zijn.

A Lens on Luxury business course 2018

Geïnteresseerden voor de aankomende ‘A Lens on Luxury’ business course kunnen zich tot en met maandag 5 maart aanmelden door hun motivatie en CV (beide Engelstalig) op te sturen, inclusief hun cijferlijsten (VWO, Bachelor en Master). Op basis van de sollicitaties worden kandidaten geselecteerd en uitgenodigd voor het selectie interview. De geselecteerde kandidaten krijgen op een van deze dagen twee case interviews. Er zal een selectie van 20 studenten uitgenodigd worden om mee te gaan naar Milaan.

Voor meer informatie over het programma en de sollicitatieprocedure bekijk de deze pagina op de website van Strategy&.

Nieuws