Mark Jonker vertelt over de business course van Strategy&

03 oktober 2018 Consultancy.nl

Mark Jonker werkt zo’n twaalf maanden voor Strategy&, een van de grootste strategische consultancybureaus ter wereld. Hij maakte kennis met het bureau tijdens een van de business courses van het advieskantoor. In november vindt de 'Blockchain: Unchain Your Potential' business course plaats – in de aanloop naar het driedaagse evenement voor topstudenten ging Consultancy.nl in gesprek met Jonker over zijn ervaringen en wat het hem heeft opgeleverd.

Kun je jezelf kort introduceren?

Mijn naam is Mark Jonker en ik ben in september 2017 begonnen als Associate bij Strategy&. Ik heb Econometrie gestudeerd in Groningen waarna ik me in Amsterdam heb gespecialiseerd in Quantitative Marketing en Financial Econometrics. Naast mijn studie heb ik onder andere bestuur gedaan van studievereniging VESTING en de Landelijke Econometristendag georganiseerd. In mijn vrije tijd vind ik het leuk om te kickboksen, naar de sportschool te gaan of gewoon lekker niks te doen op de bank; in mijn vakantie ga ik het liefst op reis naar verre warme bestemmingen, zo ben ik het afgelopen jaar nog in Kenia en Colombia geweest.

Vorig jaar heb je deelgenomen aan de A Lens on Luxury business course van Strategy& naar Milaan. Waarom besloot je deze business course te volgen?

Na stages in banking, strategie-consulting en data analytics consulting was ik erover uit dat ik strategieconsultant wilde worden. Toen ik dat eenmaal wist, was het de vraag bij welk kantoor. De drie belangrijkste criteria waren voor mij de mensen, de cultuur en de structuur van het bedrijf. Meegaan met de business course ‘A Lens of Luxury’ van Strategy& leek me de uitgelezen kans om meer te weten te komen over de mensen en de cultuur. En juist de structuur waarin Strategy& geregeld samenwerkt met PwC om grote projecten van begin (strategie door Strategy&) tot eind (implementatie door PwC) uit te voeren, in combinatie met het enorme Strategy&-PwC kennisnetwerk zag ik als grote pluspunten ten opzichte van andere vooraanstaande strategiekantoren.Mark Jonker, Associate bij Strategy&

Wat heb je geleerd van je deelname en hoe zet je die kennis op dagelijkse basis in? Wat maakt de business course van Strategy& in jouw ogen uniek?

Tijdens de business case werkten we vier dagen lang nauw samen in een team van studenten onder begeleiding van een consultant. Hierin kwamen alle aspecten van consulting aan bod, onder andere het structureren van het probleem, veldonderzoek, data-analyse, interviews afnemen en uiteindelijk advies uitbrengen aan de raad van bestuur. De business course was op zo’n manier ingestoken dat iedereen de kans kreeg om te werken aan vaardigheden die ze graag verder zouden ontwikkelen. Daarnaast kregen we trainingen in ‘Succeeding in Teams’, ‘Problem Structuring’ en ‘Pitching’ – erg nuttige skills voor een consultant!

Wat de business course in mijn ogen uniek maakte is dat ik in vier dagen tijd praktisch het hele kantoor heb ontmoet: er waren zeven consultants mee ter begeleiding van de business course, meer dan de helft van het kantoor was aanwezig bij het diner en de clubavond in Amsterdam en op kantoor kregen we de kans om te gaan speeddaten met consultants en was er een tafelvoetbaltoernooi georganiseerd. Aan het eind van de business course was ik ervan overtuigd dat dit de plek was waar ik wilde werken vanwege de gezellige mensen en de relaxte sfeer.

Je bent inmiddels een jaar aan de slag bij Strategy& als Associate. Waar heb je je zoal mee bezighouden in die nieuwe functie?

Na een intensief on-boardingsprogramma in München samen met alle Europese new hires werd ik gelijk gestafft op een project in de zorg. Hier heb ik de afgelopen maanden in samenwerking met een zorgverzekeraar en een academisch ziekenhuis gewerkt aan het verbeteren en betaalbaar houden van de zorg. Ik heb me voornamelijk beziggehouden met het beoordelen en verbeteren van business cases, voorbereiden van meetings met bestuurders en veel overleggen met medisch specialisten, professoren en afdelingsmanagers – erg leuk allemaal! Wat ik vooral fijn vind aan werken in de zorgsector is de maatschappelijke relevantie van wat we doen. Hierbij merk ik dat we vanuit Strategy& echt impact maken op iets wat de hele samenleving nauw aan het hart ligt: goede betaalbare zorg voor iedereen.

Deelnemers van Strategy& ‘A Lens on Luxury’ business course 2017

Tot slot, wat raad je studenten aan die nog twijfelen of ze willen deelnemen aan de business course?

Gewoon doen! In mijn optiek is de 'A Lens on Luxury' business course naar Milaan dé manier om erachter te komen of strategie-consulting iets voor jou is en om tegelijkertijd een goed beeld te krijgen van het werk en de mensen bij Strategy&. Daarnaast is het programma op zo’n manier opgebouwd dat je naast de formele kanten van werken als consultant ook het bedrijf op een informele manier leert kennen door de lunches, diners en het leuke avondprogramma. Juist doordat het programma een aantal dagen duurt krijg je veel beter de kans om echt te ontdekken of het bedrijf bij je past – voor mij bleek dit absoluut het geval te zijn.

Strategy& Blockchain Business Course: Unchain Your Potential

Geïnteresseerden voor de aankomende ‘Blockchain: Unchain Your Potential' business course kunnen zich tot en met 17 oktober aanmelden door hun motivatie en CV (beide Engelstalig) op te sturen, inclusief hun cijferlijsten (VWO, Bachelor en Master). Op basis van de sollicitaties worden kandidaten geselecteerd en uitgenodigd voor het selectie interview. 20 studenten worden uitgenodigd om mee te gaan naar Barcelona.

Voor meer informatie over het programma en de sollicitatieprocedure bekijk de business course van Strategy&.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup