Nuts Groep koopt NLE en wordt vierde energieleverancier van Nederland

25 januari 2018 Consultancy.nl

Nuts Groep heeft voor zo’n €200 miljoen alle aandelen van concurrent Nederlandse Energie Maatschappij overgenomen. De krachtenbundeling moet onder meer zorgen voor een sterkere marktpositie en een verhoogde efficiëntie. Door de fusie ontstaat qua omvang het vierde energiebedrijf van Nederland.

Momenteel is Nuts Groep al eigenaar van Budget Energie en daar wordt nu dus de Nederlandsche Energie Maatschappij (NLE) – deels bekend vanwege zijn agressieve reclamecampagnes – aan toegevoegd. Sjef Peeraer, oprichter en CEO van de Nuts Groep, legt uit dat de twee energieaanbieders elkaar goed aanvullen dankzij hun verschillende kwaliteiten: “Bij Budget Energie zijn we vooral IT- en procesgedreven, waardoor we superefficiënt inkopen en factureren. Bij NLE zijn juist zaken als marktbewerking en productontwikkeling beter ontwikkeld.” 

De consolidatie zal volgens hem dan ook voor beide spelers goed uitpakken: “Door onze krachten te bundelen worden we sterker en kunnen we sneller doorgroeien. Dat is goed voor onze klanten én voor alle consumenten in Nederland: schaalgrootte drukt immers onze kosten, waardoor we nog beter op prijs kunnen concurreren.” Harald Swinkels, CEO en medeoprichter van NLE, onderschrijft dit positieve vooruitzicht: “De combinatie NLE/Budget Energie zet onze missie voort, krachtiger dan ooit.”

Liberalisering

Swinkels legt uit hoe NLE in 2006 begon met het verkopen van energie, volgend op de liberalisering van de Nederlandse sector: “Toen begonnen wij met onze missie om de energiemarkt open te breken. Die was toen nog volledig in handen van overheidsbedrijven Nuon, Essent en Eneco.” Terwijl NLE de eerste uitdager was van deze traditionele spelers, zijn dat er vandaag de dag al zo’n veertig. Volgens Swinkels is het echter niet toevallig dat het nu Nuts Groep is dat NLE in handen krijgt: “Van de partijen in ons kielzog is Budget Energie het meest succesvol,” laat hij weten.

Nuts Groep koopt NLE en wordt vierde energieleverancier van Nederland

Dat de operationele kosten worden gedrukt is extra belangrijk in het licht van het soort product dat de bedrijven leveren: energie is een bulkproduct waarbij de prijs zo ongeveer de enige manier vormt waarop spelers zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Dat het product hetzelfde is, ongeacht de leverancier, zorgt ervoor dat er onder afnemers – anders dan bijvoorbeeld bij kleding of smartphones – nauwelijks sprake is van trouw aan een bepaald merk. Dit heeft onder meer tot gevolg dat zo’n 15% van de Nederlanders jaarlijks wisselt van leverancier om zo geld te besparen.

Een middel dat NLE al inzet om de uitstroom van klanten tegen te gaan, is een uitbreiding van het aanbod, zoals Peeraer uitlegt in het FD: “NLE biedt meerdere diensten aan. Naast energie ook telefonie, televisie en internet (deze bundeling wordt ook wel een triple-play genoemd, red). Hierdoor zullen mensen minder snel overstappen.” Hij verwacht dat ook Budget Energie nu zal inzetten op deze strategie: “We hebben daar nog geen besluit over genomen, maar het ligt voor de hand dat het fusiebedrijf dit ook gaat doen, meerdere diensten.”

Oude bekenden

Terwijl Swinkels en de andere oprichter Pieter Schoen de afgelopen jaren al vaker probeerden NLE van de hand te doen, geeft Peeraer aan dat het een kwestie van tijd was totdat Nuts Groep branchegenoot NLE inlijfde: “Harald (Swinkels, red.) en ik kennen elkaar al heel lang. Dus dat dit ging gebeuren, stond in de sterren geschreven. De vraag was eigenlijk alleen wanneer het zou gebeuren.” Hier voegt hij aan toe dat de deal relatief gemakkelijk tot stand kwam: “Beide bedrijven zijn opgericht door ondernemers, en uit hetzelfde hout gesneden. De onderhandelingen duurden een maand of twee.”

Peeraer geeft verder aan dat Nuts Groep zich in een uitstekende positie bevindt om samen met NLE de strijd aan te gaan met de concurrentie: “Wij zijn een ideale partij om de consolidatie te leiden in de Nederlandse energiemarkt”, laat hij aan het FD weten. Dit schrijft hij toe aan de opzet van het bedrijf en de hoge mate van efficiëntie die daarmee behaald wordt: “Wij zijn een IT-platform met energiediensten. Van alle energiebedrijven hebben wij de meeste klanten per medewerker.” 

Vierde speler

Door de fusie van de “twee grootste uitdagers van de Nederlandse energiemarkt wordt Nuts Groep de op drie na grootste energieleverancier van Nederland, achter de traditionele partijen Nuon, Essent en Eneco. Deze leveranciers – die voorheen allemaal in handen waren van de Nederlandse staat – bedienen volgens schattingen ieder zo’n twee miljoen klanten. NLE en Budget Energie, die elkaar qua omvang niet veel ontlopen, hebben opgeteld momenteel zo’n 600.000 Nederlandse klanten. Via het label “Elegant’ levert Nuts Groep daarnaast nog energie aan ruim 100.000 Belgische afnemers. 

Quote Sjef Peeraer

Het afgelopen boekjaar realiseerde NLE een omzet van €333 miljoen en een brutowinst (ebitda) van €23 miljoen, terwijl Nuts Groep met een omzet van €300 miljoen een brutowinst van €16 miljoen in het jaarverslag kon noteren. Naar verwachting zal – dankzij de fusie en de autonome groei van de twee leveranciers – de opgetelde omzet van Nuts Groep in het huidige jaar rond de €700 miljoen uitkomen. 

Terwijl het om een grote overname gaat, zal de fusie volgens analisten weinig rimpelingen achterlaten in de Nederlandse energiesector. Ondanks de krachtenbundeling zou de combinatie alsnog de marktkracht ontberen om voor echte impact te zorgen. Ook de concurrentieverhoudingen zouden verder niet ingrijpend veranderen, waarbij wordt verwezen naar eerdere overnames, zoals de aankoop van Oxxio door Eneco en van Energiedirect door Essent. Deze zouden nauwelijks voor impact hebben gezorgd binnen de branche.

Eén miljoen klanten

Peeraer geeft desalniettemin aan dat het klantenbestand van zowel NLE als Budget Energie hard in omvang toeneemt. Hij spreekt in dat verband de ambitie uit om voor het jaar 2020 de grens van één miljoen klanten te doorbreken: “Beide bedrijven groeien sterk. NLE heeft contracten met direct sales-organisaties, wij hebben een deal met de Media Markt.” Hij voegt toe dat die samenwerking de komst van nieuwe klanten ruim verdubbelt: “Als we de aanwas van nieuwe klanten doortrekken in onze spreadsheets, dan komen die miljoen klanten er gewoon aan. Ondanks de klanten die ook weer afvallen.” 

Allebei de merken die nu in handen zijn van de Nuts Groep – NLE en Budget Energie – zullen onder de eigen merknaam blijven opereren, waarbij ook beide hoofdkantoren – NLE zetelt in Rotterdam terwijl het hoofdkwartier van Nuts Groep in Amsterdam is gevestigd – voorlopig in stand worden gehouden. Peeraer, die aanblijft als CEO van Nuts Groep en daarmee aan het hoofd zal staan van de nieuwe combinatie, geeft wel aan dat de processen en systemen uiteindelijk wel zullen worden geïntegreerd om zo efficiënt mogelijk te werken. Gedwongen ontslagen worden, mede dankzij de verwachte groei, niet verwacht.

De systemen die uiteindelijk zullen samengaan in één platform, zijn een stuk bescheidener dan misschien zou worden verwacht van twee energieleveranciers. Zoals geldt voor alle nieuwe uitdagers die na de liberalisering van de markt actief werden in Nederland, houden Budget Energie en NLE zich niet zelf bezig met het opwekken van energie. In plaats daarvan kopen de bedrijven gas en stroom in op de groothandelsmarkt, waarna ze deze energie weer doorverkopen aan eindgebruikers. Dit betekent dus dat ze zelf niet beschikken over energiecentrales.

Dealmakers

Dealmakers

Terwijl er geen officiële mededelingen zijn gedaan over de aankoopsom die voor NLE is neergeteld, stelt het FD op basis van “bronnen rond de transactie” dat er zo’n €200 miljoen is betaald voor de leverancier. De financiering van de overname geschiedde volgens Peeraer op “fifty-fifty basis”. Vorig jaar nam investeringsmaatschappij Waterland – met enkele miljarden euro’s onder beheer een van Nederlands grootste private-equityhuizen – een 50% belang in Nuts Groep: “Waterland betaalde de helft, wij hebben de andere helft bekostigd. Het geld dat we hebben verdiend in de eerdere transactie, steken we nu in deze deal. We verwateren niet”, zegt hij daarover. 

Tijdens de totstandkoming van de deal werden de betrokken partijen ondersteund door verschillende advies- en advocatenbureaus. Zo schakelden Waterland en Nuts Groep voor juridisch advies een team van advocatenkantoor Lexence in, bestaande uit Luc Habets, Diederick de Boer, Nicky Spaan, Thijs Verstraten, Iris Hoekstra en Heleen Kleinjan. Daarnaast ontvingen ze transactieondersteuning van Accuracy, dat een team afvaardigde bestaande uit Leontine Koens-Betz, de net gepromoveerde Director Joris Timmers, Florent Bouilliez, Barry van der Vliet en Christopher Timmerman.

NLE op zijn beurt werd op juridisch gebied bijgestaan door Christiaan de Brauw, Aafke Landsmeer en Jasper de Jong van Allen & Overy. Het advocatenkantoor leverde via Aroen Kuitenbrouwer en Duco Postma bovendien ook transactieondersteuning en zorgde, tot slot, via Rens Bondrager voor het belastingadvies. Verder schakelde NLE nog de ING Bank in die – met een team bestaande uit Rob van Veldhuizen, Tim Boer, Daan Bovenberg, Kees Groenewegen en Volkan Kucuk – verantwoordelijk was voor M&A-advies. Verder waren ook Clifford Chance en PwC nog betrokken bij de deal: Clifford Chance droeg bij middels het leveren van juridische expertise, terwijl Ard Burgers en Jorgos van Rooijen van PwC debt-advies verzorgden. 

De overname is vanwege een mededingingsrechtelijke toets nog in afwachting van toestemming van de Europese Commissie.

Nieuws

Meer nieuws over