Zeven vragen aan Jurjen Veenhoven, oprichter van BusinessAthletes

07 december 2017 Consultancy.nl

Begin 2016 stopte Jurjen Veenhoven met zijn baan bij Bakkersland en richtte vervolgens zijn eigen business development boutique op. Het adviesbureau focust zich op business development services en werkt voor management van bedrijven, investeerders en corporate finance kantoren. Bijna twee jaar na de oprichting is het tijd om polshoogte te nemen bij Veenhoven om te zien hoe het nu gaat met zijn avontuur als ondernemer in de adviesbranche. Consultancy.nl stelde zeven vragen aan de oprichter van BusinessAthletes.

Als je ons meeneemt naar begin 2016, wat was dan je belangrijkste motivatie om een eigen adviesbureau te starten?

Een eigen adviesbureau opstarten is nooit een doel op zich geweest. Na vier intensieve jaren als Group Business Development Manager bij Bakkersland en een herstelperiode na een zwaar ongeluk, werd het tijd voor een nieuw avontuur. Vrienden gaven mij de kans te proeven aan het ondernemerschap. Het belangrijkste doel voor mij was om voor de potentiële klanten iets te creëren wat er eigenlijk nauwelijks aanwezig is in de markt, in combinatie met wat mijzelf drijft in mijn vak, namelijk het bouwen aan langetermijnwaarde voor bedrijven. Een business development-functie is voor veel bedrijven een welkome aanvulling maar vaak is een fulltime dienstverband niet gewenst, daarnaast zijn de oplossingen in de markt kostbaar en bieden ze vaak geen praktische integrale oplossing. Omdat verbinden door businessplannen erg goed heeft gewerkt tijdens mijn periode bij Bakkersland, hebben we besloten dit als product in de markt te zetten. Wij leveren een businessplan van kop tot staart tegen een aantrekkelijke prijs en zijn hiermee een zeer goede oplossing voor zowel management als aandeelhouders.

Hoe is de naam BusinessAthletes eigenlijk ontstaan?

De naam BusinessAthletes is ontstaan tijdens een intensieve hardlooptraining en vatte eigenlijk heel goed samen wat we doen, namelijk topsport in business. Het belichaamt de intrinsieke motivatie en focus waarmee wij samen met onze klanten naar doelen toewerken. Daarnaast creëert het een platform voor verdere groei, zowel binnen als buiten Nederland.

Jurjen Veenhoven

Hoe zijn de eerste twintig maanden als ondernemer bevallen?

De huidige CEO van HelloFresh UK heeft weleens gezegd “being entrepreneurial means jumping from a cliff and building the plane on the way down”. Dit verwoordt eigenlijk exact hoe het voelt. Je start met een idee getest door uitgebreide analyse en je kan dit vervolgens alleen realiseren door gewoon te doen en onderweg bij te sturen of aan te scherpen waar nodig. De eerste twintig maanden zijn in een vlucht voorbij gegaan. We bedienen al veel mooie klanten en leren elke dag ontzettend veel.

Een bedrijf uit het niets opbouwen is nooit eenvoudig, wat zag je als de grootste uitdaging? En wat was het belangrijkste hoogtepunt tot nu toe?

De grootste uitdaging is uiteindelijk realiseren wat je als plan hebt neergezet. Dit betekent onder andere je netwerk proberen te overtuigen van jouw oplossing voor de markt en ook daadwerkelijk geld gaan verdienen. Een belangrijk hoogtepunt is dat we dit jaar het team hebben gevormd met z’n drieën en een nieuw kantoor aan de Zuidas hebben betrokken, alweer onze derde locatie sinds de oprichting.

Het team is sinds de oprichting gegroeid tot drie partners. Aan welke opdrachten hebben jullie tot nu toe (mee)gewerkt?

Met z’n drieën zijn we sinds medio 2016 begonnen een sterk partnership te bouwen bestaande uit mensen met verschillende persoonlijkheden en achtergronden. We geloven heilig in een divers team om een onderneming verder te kunnen laten groeien, zowel qua service aan de voorkant als in ontwikkeling aan de achterkant. De data science- en technologie-ervaring van Diederik van Braam van Vloten en de accounting- en business analytics-achtergrond van Sander Giebels zijn een goede versterking van onze propositie.

Tot nu toe hebben we gewerkt aan meer dan twintig businessplan-opdrachten. Hiermee hebben we CEO’s en CFO’s ondersteund in het maken en communiceren van de juiste strategische keuzes. Twee voorbeelden hiervan zijn: het bouwen van een businessplan voor een gevestigde onderneming zoals Baarsma Wine Group Holding of het versterken van het scale-up plan van ParkBee.

BusinessAthletes is dit jaar verhuisd naar een nieuw kantoor aan de Zuidas

BusinessAthletes richt zich op een niche: ontwikkelen van businessplannen en pitch decks. Hoe positioneert en onderscheidt het bureau zich tussen het concurrentiegeweld van de grotere spelers in de branche?

Ten eerste zien wij de grotere spelers ook als partners in de keten. Zowel voor de grotere spelers in consultancybranche als investments banks en corporate finance boutiques zijn wij een outsourcing partner in het business planning-proces van de klant. Het gaat om het creëren van een win-win oplossing waarbij wij als specialist samen met onze partner voor de eindklant de meeste waarde creëren.

Ons doel is om strategische capabilities structureel meer toegankelijk te maken voor de laag onder large corporates. Wij zijn een hands-on oplossing voor ondernemers en investeerders, we hebben een klein team en spelen kort op de bal tegen een aantrekkelijke prijs. Zelf knappen we het vuile werk op. Daarnaast zijn we in staat om ons product elke dag een stukje beter te maken, iets wat alleen door focus mogelijk is.

Tot slot, wat zijn de ambities voor de komende jaren?

Onze ambities zijn uiteraard om de onderneming op een natuurlijke wijze verder volwassen te laten worden. Bij voorkeur nemen we nu iets meer tijd om alles beter door te denken om straks verder te versnellen. Onze hoofdambitie blijft om steeds meer waarde te creëren voor onze klanten en haar stakeholders. Hiervoor hebben wij een ambitieus vijfjarenplan opgesteld, waar we elke dag vol passie en toewijding aan werken.

Nieuws