Blokker vindt na verkoop Leen Bakker ook koper voor Intertoys
Blokker Holding heeft in Alteri Investors een koper gevonden voor speelgoedketen Intertoys. De Londense investeerder is voornemens alle ongeveer vijfhonderd filialen over te nemen, inclusief de winkels van Bart Smit en Toys XL. Het betreft na Leen Bakker de tweede winkelketen die Blokker Holding van de hand doet sinds financiële problemen het familiebedrijf deden besluiten tot de afstoot van alle dochterbedrijven. Bij de totstandkoming van de overeenkomst waren diverse adviesbureaus betrokken.
Met de verkoop, die naar verwachting voor het eind van november zal worden afgerond, zet Blokker Holding een belangrijke volgende stap in de herziene strategie die het bedrijf in mei aankondigde, waarin het zich uitsluitend nog zal richten op de eigen Blokker-formule en alle andere onderdelen afstoot. De eerste stap werd in juni gezet met de verkoop van woonwarenhuis Leen Bakker aan Gilde Equity Management. Het concern is nog volop aan het onderhandelen over de verkoop van woonwinkel Xenos, speelgoedwinkel Maxi Toys en discounter Big Bazar. Huishoudwinkel Marskramer zal verdergaan als franchiseformule.
Blokker en Alteri laten weten dat de “toonaangevende speelgoedketen” een mooie aanvulling vormt op het bedrijvenportfolio van Alteri, dat zich als investeerder heeft gespecialiseerd in de Europese retailmarkt. “Het is een groot voorrecht om Intertoys aan onze portefeuille toe te voegen. Wij kijken ernaar uit om met de collega’s en franchisenemers van Intertoys verder gebruik te maken van de sterke positie die Intertoys inneemt op de speelgoedmarkt”, stelt Gavin George, CEO bij Alteri. De investeringsmaatschappij stelt uitgebreide ervaring te hebben met het transformeren van retailbedrijven om een “duurzaam concurrentievoordeel” te realiseren.
Omnichannel
Dit wordt onderschreven door Blokker Holding-CFO Jeroen Visser: “Alteri’s betrokkenheid en investeringen zullen Intertoys in staat stellen verder te bouwen aan het merk, de online-mogelijkheden en het winkelnetwerk.” Speelgoedwinkels verkeren momenteel wel in zware tijden. Zo dreigt de Amerikaanse gigant Toys “R” Us failliet te gaan en ervaart zelfs Lego problemen. De opkomst van internetwinkels heeft geleid tot fors toegenomen concurrentie en afgenomen marges. Daar komt bij dat de jeugd tegenwoordig vooral op computers speelt.
George onderkent dat de branche voor uitdagingen staat, maar geeft aan deze met vertrouwen aan te gaan: “Hoewel de speelgoedmarkt een aantal moeilijke jaren achter de rug heeft, is het ons uiteindelijke streven van Intertoys een volledig op de klant gericht bedrijf te maken, waar klanten hun weg kunnen vinden in relevante, aantrekkelijke en nabijgelegen winkels die naadloos aansluiten bij de online dienstverlening en de webshops.”
Deze benadering vormt een belangrijk onderdeel van de vernieuwingsstrategie: “We willen Intertoys verder omvormen naar een omnichannel retailbedrijf, waarmee de gezondheid van de onderneming het beste is geborgd.” Hiermee ligt de visie van Alteri behoorlijk op een lijn met die van Intertoys zelf, zoals Visser aangeeft: “Met de ondersteuning van Alteri kan Intertoys haar plannen met betrekking tot omnichannel, supply chain, winkelinnovatie en marketing versneld en effectief uitvoeren.” Dat het bedrijf hier zelf al mee bezig was, blijkt ook uit het nieuwe Intertoys.nl. De vernieuwde webshop – ontwikkeld door Nextail, het digitale bureau van Blokker Holding – werd een week na de bekendmaking van de verkoop gelanceerd.
Malaise Blokker
Dat er nu zo nadrukkelijk wordt ingezet op digital en klantgerichtheid kan wellicht als wrang worden aangemerkt. Dit gezien het feit dat de neergang die Blokker Holding dwingt zijn dochterbedrijven van de hand te doen volgens experts deels werd veroorzaakt doordat het bedrijf de aansluiting met de klant was kwijtgeraakt. Met name online had het bedrijf volgens velen de boot gemist. Dit terwijl Blokker ooit bekendstond om zijn feilloze gevoel voor de wens van de klant. Op allerlei manieren is nog geprobeerd het tij te keren, waarbij ook vele consultants werden ingehuurd. Desondanks zag men zich uiteindelijk genoodzaakt tot de rigoureuze strategie alleen met Blokker zelf door te gaan.
Intertoys werd in 1976 opgericht in Gouda onder de naam Hobo Faam. Dat bedrijf concentreerde zich aanvankelijk op de centrale inkoop en marketing voor een aantal speelgoedwinkels. Drie jaar later kwam de naamsverandering naar Intertoys en later werd ook het Volendamse Bart Smit ingelijfd, dat nu grotendeels in Intertoys is geïntegreerd. Vanuit de vakbonden wordt voorzichtig positief gereageerd op de verkoop aan Alteri. Martijn den Heijer, bestuurder van CNV Vakmensen: “Op het eerste gezicht ziet de overname er goed uit. De vierduizend betrokken medewerkers gaan mee naar de nieuwe eigenaar van Intertoys, de arbeidsvoorwaarden blijven intact bij de transactie en het sociaal plan verhuist mee.”
Het Londense Alteri Investors, dat in november 2014 werd opgericht als een joint venture tussen Alteri’s management en fondsen beheerd door dochterondernemingen van de alternatieve vermogensbeheerder Apollo Global Management, nam in ons land eerder al de winkels van de Britse ketens Brantano en Jones Bootmaker over van Macintosh. De beleggingsstrategie van Alteri is om bedrijven tot zo’n vijf jaar in het fonds te houden en vervolgens weer te verkopen of naar de beurs te brengen.
Dealmakers
Tijdens het overnametraject werden de partijen begeleid door diverse advies- en advocatenkantoren. Een team van KPMG, bestaande uit Patrick de Graaf, Louis Allers, Petri van Dijk, Yoram Wettstein, Tim Jansen, Job Havenaar en Rick Meijer, verleende transaction support. Geert Pielage en Harmen van der Molen van CFF Communications – dat tot voor kort nog onder de naam Citigate First Financial opereerde – verschaften PR-advies. Alteri Investors ontving juridisch advies van een advocatenteam van Freshfields Bruckhaus Deringer, bestaande uit Michael Broeders, Jan Willem van der Staay, Anne-Fleur Versteegh, Bob van Kasteren, Désirée Kemperink, Thijs van Gammeren, Tim Elkerbout, Ivo van Dijk, Saloua Ouchan, Barbara Janssen, Job van der Pol en Julius Kahn.
Blokker Holding werd op juridisch gebied namens advocatenkantoor Baker McKenzie geadviseerd door Casper Banz, Frederik Eveleens Maarse, Joost Haans, Lodewijk Vonken, Martine van de Laar, Koen Bos, Youri van ’t Hul en Willemijn Punt. Teamleider Banz geeft aan Blokker met veel plezier te hebben geadviseerd: “We waren erg verheugd met vaste klant Blokker Holding aan deze deal te werken en ze te helpen bij het implementeren van hun strategische plannen om Blokkers business te versterken.” Tot slot ontving Blokker op het gebied van acquisition finance advies van Sander Griffejoen, Johan Dubbeldeman, Paul Hoogland en Fares Ouardi van Rothschild.
De transactie is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de relevante mededingingsautoriteiten en in afwachting van het advies van de Centrale Ondernemingsraad van Blokker Holding. Rond de verkoop zijn geen financiële details naar buiten gebracht.