De belangrijkste onderzoeksbureaus, projecten en people van 2017
De MOA heeft de genomineerden voor de MOAwards 2017 bekendgemaakt. Met de awards wil de branchevereniging de best presterende bureaus in de branche en het vakgebied in het algemeen in de schijnwerpers zetten. In de categorie ‘Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar’ zijn dit jaar genomineerd: DVJ Insights, Neurensics en Perspective.
Ieder jaar organiseert de MOA, een vereniging die de belangen van marktonderzoeksbureaus en partijen in het landschap vertegenwoordigt, de zogeheten MOAwards. In verschillende categorieën worden awards uitgereikt aan Insights Professionals, Digital & Webanalisten, wetenschappers en Marketing Research & Analytics Bureaus, die zich in het afgelopen jaar op één of andere wijze in positieve zin hebben onderscheiden op het gebied van marketing insights en analytics.
In 2017 worden de MOAwards voor de tiende keer gehouden en de huidige jubileum-editie kent zes categorieën, waarvan een van de prijzen gericht is op marktonderzoeksbureaus*, vier op individuele talenten en de laatste op wetenschappelijke bijdrages aan de ontwikkeling van het vakgebied. De categorieën luiden: Marketing Research & Analytics Bureau van het jaar, Insights Professional van het jaar – bureauzijde, Insights Professional van het jaar – bedrijfszijde, Young Talent van het jaar, Digital & Webanalist van het jaar en Wetenschapsprijs van het jaar.
Bureau van het Jaar
De prijs voor Marketing Research & Analytics Bureau van het Jaar wordt uitgereikt aan een bureau dat zich op positieve en opvallende wijze gemanifesteerd heeft en daarmee een waardevolle bijdrage heeft geleverd aan de marktonderzoeksbranche. Voor de 2017 editie werden 15 bureaus genomineerd, verdeeld over de categorieën groot, middelgroot en klein, die op basis van de input van opdrachtgevers binnen de branche naar voren waren geschoven. Een professionele jury heeft uiteindelijk drie bureaus geselecteerd die in aanmerking komen voor de award. Dat zijn: DVJ Insights, Neurensics en Perspective.**
DVJ Insights is een full service global marktonderzoeksbureau en is onderdeel van de DVJ Research Group. In een reactie op de nominatie laat CEO Lucas Hulsebos weten “Dit is een enorm mooie bevestiging voor het hele team, dat we geweldige dingen doen. Er wordt door iedereen ook hard voor gewerkt, niet alleen aan projecten voor klanten, maar ook aan onze innovatie. We zien de MOAwards en daarmee ook deze nominatie als de belangrijkste prijs op ons vakgebied. Mede omdat het de klanten zijn die ons nomineren. En daar gaat het uiteindelijk om, de klant.”
Neurensics is een marktonderzoeksbureau dat gebruik maakt van neuroscience technieken om beslissers en manager te adviseren bij hun branding- en marketingbeleid. Het bureau laat weten trots te zijn op hun nominatie en geeft aan hun best te doen om de jury te overtuigen van de toegevoegde waarde die neuromarketing inzichten hebben voor marktonderzoek. Ook bedankt het bureau haar klanten voor de nominatie. Bij Neurensics in Nederland werken 13 professionals. Het bedrijf is ook actief in Latijns-Amerika.
Perspective, in de 2016 editie van de MOAwards ook in de top-3, is een strategisch marktonderzoeksbureau met negen professionals in dienst, gevestigd in Amsterdam. Het bureau helpt opdrachtgevers te innoveren en excelleren door een optimale customer experience te realiseren. De jury van de MOAwards 2017 schrijft over de nominatie: “Kenmerk: de aloude grenzen van het vak zijn niet heilig, alle research- & analytics middelen zijn geoorloofd om de opdrachtgever het broodnodige inzicht te bieden. Perspective voegt iets toe wat er nog niet is en doet dat op een redelijk eigenwijze en gedegen manier. Recht uit het hart. Perspective verbindt organisaties met klanten, met als enig doel om samen producten en diensten te realiseren die het leven makkelijker, mooier en rijker maken.”
De uiteindelijke winnaar van de Bureau van het jaar award zal zich mogen scharen onder de groep winnaars uit de negen eerdere edities, te weten Metrixlab, Blauw Research, MARE Research, Insites Consulting, Memo2, Kantar TNS, MWM2, Validators en GfK, de winnaar van 2016.
Overige categorieën
De genomineerden in de vijf overige categorieën op een rij:
- Insights Professional van het jaar – bureauzijde: Theo van der Steen– Underlined, Markus Leineweber – Perspective, Jan Smelik – samhealth
- Insights Professional van het jaar – bedrijfszijde: Barbara Nieuwenhuijs – Roche, Christiaan Buitenhuis – Interpolis, Renske Hoekstra-Dings – Liberty Global
- Young Talent van het jaar: Monte Königs– Motivaction, Judith ten Bokkel - Kantar TNS, Sabine Croes- Perspective
- Digital & Webanalist van het jaar: Benjamin Dalmulder– RNW Media, Marc Tollens – Air France/ KLM, Timothy Dieduksman – ING
- Wetenschapsprijs van het jaar: Christophe Lembregts en Mario Pandelaere – Alec Minnema,Tammo Bijmolt en Sonja Gensler – Pascal van Hattum en Paulien Schieven
De winnaars van de MOAwards 2017 worden op woensdag 7 juni aanstaande bekend gemaakt, tijdens een feestelijke award uitreiking bij Beachclub Vooges in Zandvoort.
* Volgens het CBS telt ons land in totaal zo’n 5.500 marktonderzoeksbureaus, waarvan 82% actief is als eenpitter. Tussen 2015 en 2016 wist de branche 7% te groeien naar een waarde van €405 miljoen. Hiermee kwam de totaalomzet van de sector voor het eerst in de geschiedenis boven de grens van €400 miljoen uit.
** DJV Research Group en Perspective behoorden afgelopen jaar tot de 50 grootste marktonderzoeksbureaus van ons land.