Zes bureaus begeleiden overname van Vanderlande door Toyota
Het Nederlandse Vanderlande, bekend van zijn bagageafhandelingssystemen, is voor ongeveer €1,2 miljard overgenomen door Toyota Industries. Vanderlande zal zelfstandig blijven opereren vanuit haar hoofdkantoor in Veghel en kan zich door de kapitaalinjectie richten op verdere groei.
Opgericht in 1926 en met ruim 51.000 medewerkers in dienst geldt Toyota Industries Corporation (TICO) sinds vijftig jaar als de grootste vorkheftruckfabrikant ter wereld. Vorig boekjaar boekte het concern een omzet van €16,8 miljard, waarbij zijn ‘automated material handling’ activiteiten goed zijn voor 45% van de totale omzet. TICO heeft de afgelopen jaren zijn footprint uitgebreid en wil zijn leidende positie als totaal aanbieder binnen het automated material handling segment de komende periode verder uitbreiden.
Toyota Industries | Vanderlande
In lijn met de geplande groei voegde TICO onlangs het Nederlandse Vanderlande toe aan zijn gelederen. Het is de tweede grote overname voor de Japanners in korte tijd – onlangs nam TICO het Amerikaanse Bastion Solutions over, een bedrijf gespecialiseerd in de productie van logistieke systemen en onderdelen.
Vanderlande is een familiebedrijf uit Veghel dat in 1949 werd opgericht door Eddie van der Lande. Sindsdien is de fabrikant uitgegroeid tot de wereldmarktleider in bagageafhandelingssystemen – met een marktaandeel van ruim 30% wereldwijd. Bagageafhandelingssystemen worden onder meer ingezet op luchthavens voor het verplaatsen van bagage van en naar het bagageruim van vliegtuigen. Wereldwijd maken zo'n zeshonderd luchthavens, waaronder ook Schiphol, gebruik van de bagagesystemen van Vanderlande. Dagelijks verplaatsen deze systemen ongeveer 9 miljoen koffers, wat neerkomt op zo’n 3,2 miljard koffers per jaar. Daarnaast is Vanderlande marktleider in de markt voor pakketpostsystemen, waar het klanten bedient als UPS, FedEx, DHL en TNT. De onderneming behaalde in 2016 een omzet van €1,14 miljard en een nettowinst van €49 miljoen en telt wereldwijd zo’n 4.500 professionals, van wie tweederde buiten Nederland actief is.
De bagageafhandelingsspecialist was geen onbekende van TICO, dat zich onder meer toelegt op zogeheten ‘automated guided vehicles’ (agv’s). Deze rijdende robots kunnen door middel van het gebruik van camera’s, lasers, magnetische en draadloze vloergeleiding, zelfstandig ladingen vervoeren binnen magazijnen en distributiecentra. Vanderlande is reeds jaren actief met TICO op dit gebied.
NPM Capital, de investeringsmaatschappij van SHV Holdings van familie Fentener van Vlissingen*, was sinds 1988 de eigenaar van Vanderlande. Onder de vleugels van TICO zal Vanderlande wel onder zijn eigen naam blijven opereren. “Vanderlande blijft na de overname als zelfstandige entiteit van TICO onder de bestaande naam en huisstijl opereren. Vanderlande zal alle huidige activiteiten vanuit dezelfde wereldwijd verspreide locaties onverminderd voortzetten”, stelde NPM in persverklaring.
Groeiambities
Vanderlande, dat begin dit jaar nog een bestuurswissel doorvoerde**, is overgenomen voor een bedrag van ongeveer ¥140 miljard (zo’n €1,2 miljard). Met deze investering zal Vanderlande de komende periode onder de vleugels van TICO het vizier op verdere groei kunnen richten. Bart Coopmans, Managing Director van NPM Capital, geeft aan: “Vanaf het begin in 1988 heeft NPM Capital met Vanderlande een lange termijn investeringshorizon voor ogen gehad. Gedurende deze periode hebben we de investeringen in de organisatie en technologische capabilities ondersteund, en deze investeringen hebben geleid tot Vanderlande's huidige wereldwijd leidende marktpositie in de verschillende marktsegmenten. Nu Vanderlande die positie heeft bereikt, is het met Toyota aan boord als sterke strategische aandeelhouder klaar voor de volgende groeifase.”
Herman Molenaar, financieel directeur bij Vanderlande, benadrukt het zelfstandige karakter dat ondanks de overname behouden blijft: “We blijven een zelfstandig bedrijf en het hoofdkantoor blijft in Veghel”, geeft hij aan, om toe te voegen dat de overname “alleen in positieve zin gevolgen heeft” voor het personeel. “We hebben vorig jaar 700 nieuwe mensen aangenomen. Daar komen dit jaar nog ten minste 500 bij”, aldus Molenaar.
Sell-side
Gedurende het transactieproces – de overname zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2017 formeel worden afgerond – wordt verkoper Vanderlande voorzien van M&A Advisory door een team van Bank of America Merrill Lynch (David Dijkhuis en Sjoerd van Hooijdonk). Namens verkoper NPM Capital is Bart Coopmans verantwoordelijk voor de verkoop.
Juridische ondersteuning krijgt Vanderlande van een dealteam van Allen & Overy, dat onder leiding staat van Karine Kodde en verder bestaat uit Thijs Geesink, Kayleigh Sanders en Cecile Witlox. Mededinging wordt verzorgd door Yvo de Vries, Cyriel Ruers en Jochem de Kok. Tax advisory wordt geleverd door Godfried Kinnegim, Jochem Kin en Marc Oostenbroek. Henry van Geen verzorgt milieu-advies en Aroen Kuitenbrouwer en Geza Orban zijn verantwoordelijk voor financiering, terwijl compliance verzorgd wordt door Neyah van der Aa.
Buy-side
Koper Toyota Industries, wordt door vier partijen ondersteund. Om te beginnen wordt M&A advisory verzorgd door een team van KPMG (captain: Danny Bosker en verder Kevin Driesen, Timo Tanis, Paulien Vocking en Jeroen van Engelen). Transaction support is afkomstig van Ewald van Hamersveld, samen met Klaas Groenendijk en Winfred de Kreuk. Tax Advisory wordt verzorgd door Jeroen van Gool en Geert Joosten van KPMG Meijburg.
Juridische ondersteuning komt van advocatenkantoor Loyens & Loeff (dealcaptain: Peter Corten, samen met Wouter Kros, Antoinette van der Hauw, Lara Haanraadts, Gerda de Jong, Jan Hein Visser (notarieel), Marc Klerks en Louis Lutz (Fiscaal advies) en Klaas Wiesma (arbeidsrecht)). Loyens en Loeff werd daarbij ondersteund door een team van White & Case, een internationaal advocatenkantoor.
* SHV Holdings is een van de grootste familiebedrijven van Nederland.
** Eerder dit jaar droeg Govert Hamers, sinds 2013 CEO van Vanderlande, de leiding over aan Remo Brunschwiler, daarvoor CEO van het Zwitserse Selecta Management.