Adviesbureau Simon-Kucher doorbreekt grens van 1.000 werknemers
Simon-Kucher & Partners heeft met 2016 opnieuw een recordjaar achter de rug – de omzet van het consultancybureau is met 16% gestegen naar €241 miljoen. Bovendien is het wereldwijde strategie en marketing adviesbureau voor het eerst sinds zijn oprichting de 1.000 werknemers gepasseerd. Met het oog op de toekomst heeft het bureau zich opnieuw ambitieuze doelen gesteld: “We richten ons op 2.000 werknemers in 2023”, aldus CEO Georg Tacke.
In de afgelopen tien jaar heeft Simon-Kucher & Partners, ondanks de crisisjaren, een constante omzetgroei gerealiseerd. In 2005 draaide het van oorsprong Duitse consultancybureau, dat zich specialiseert in (digitale) strategie, marketing en sales, een wereldwijde omzet van €53 miljoen. In dat jaar telde Simon-Kucher zo’n 250 werknemers. Eind 2010 was dat aantal zo goed als verdubbeld en begin 2017 heeft het adviesbureau zelfs de grens van 1.000 professionals en ondersteunende medewerkers achter zich gelaten. De omzet van het internationale netwerk – dat inmiddels 33 kantoren telt – bedroeg afgelopen jaar meer dan €240 miljoen, een toename van 16% ten opzichte van 2015.
“Sinds haar oprichting is Simon-Kucher ieder jaar gemiddeld ongeveer 15% tot 20% gegroeid – veel harder dan de wereldwijde adviesmarkt”, merkt Georg Tacke op, die sinds 2009 samen met co-CEO Klaus Hilleke leiding geeft aan het bureau. Zij namen het stokje over van Hermann Simon, een van de oprichters van Simon-Kucher in 1985*, die in 2009 aftrad als CEO en de rol van Honorary Chairman op zich nam.
De groei van Simon-Kucher is zichtbaar in zo goed als alle delen van het dienstenportfolio van het bureau, legt Tacke uit. “Op dit moment, in tijden van digitalisering, is er meer vraag naar onze consultancy onderwerpen zoals groeistrategieën, pricing, sales en marketing dan ooit tevoren”, legt CEO Georg Tacke uit. “Veel bedrijven vragen zich af hoe ze hun businessmodel kunnen vernieuwen en duurzame winstgroei kunnen realiseren. Dit is precies waar wij veel waarde toevoegen.”
Focus op commerciële strategieën
Waar de generalisten in het advieslandschap zich steeds meer focussen op de technische aspecten van digital, onderscheidt Simon-Kucher zich in de markt door te focussen op commerciële strategieën en verdienmodellen. Volgens de ‘Global Pricing Study’, die het consultancybureau in 2016 uitbracht moet ongeveer 60% van alle bedrijven zijn verdienmodellen significant aanpassen om succesvol te blijven. “Dat is waar wij in beeld komen. Dit is de absolute kern van onze deskundigheid”, zegt Tacke. “Wij helpen bedrijven hun verdienmodellen te herzien en te herontwikkelen, zodat hun klanten niet de enigen zijn die aanzienlijk profiteren van de enorme voordelen van digitalisering. Wij maken bedrijven toekomstbestendig.”
Onno Oldeman, managing partner van het kantoor in Amsterdam, voegt toe: “In toenemende mate zien we dat top line initiatieven op de agenda staan bij management. Onze projecten hebben vaak een aanzienlijke impact op de omzetgroei en winstgevendheid. Dit gaat van nieuwe digitale verdienmodellen en Europese prijsoptimalisaties, tot onderhandelingstactieken bij verkoop.” Het Nederlandse kantoor droeg aanzienlijk bij aan de groei in 2016 – onder leiding van Oldeman boekte het kantoor een omzetgroei van 25%.
De grootste regionale omzetgroei werd echter geboekt in de Verenigde Staten, waar de kantoren van Simon-Kucher een groei van bijna 30% realiseerden. Europa blijft echter de bron van het grootste deel van de omzet. Internationaal lieten vooral consumentengoederen, biotech, financiële dienstverlening en de bouwsector een uitzonderlijke omzetontwikkeling zien. De groei werd volledig gehaald door organische groei en de opening van nieuwe kantoren: een tweede kantoor in Silicon Valley (nu San Francisco en Mountain View) en extra kantoren in Hamburg, Genève en Stockholm.
Op naar 2.000 werknemers
Met het oog op de toekomst laat Tacke weten dat het management team van Simon-Kucher zich weer ambitieuze doelen heeft gesteld voor de komende jaren. “Het aannemen van de eerste 1.000 werknemers kostte ons 32 jaar. De volgende 1.000 werknemers verwachten we binnen vijf tot zes jaar aangenomen te hebben. Dat zijn 2.000 werknemers in 2023”, aldus de CEO. Voor dit jaar is het doel om 200 extra werknemers bij Simon-Kucher te verwelkomen – de werving van deze nieuwe aanwinsten is reeds in gang gezet. Het bureau streeft ernaar om dit jaar €275 miljoen omzet te genereren. Om dit te realiseren zullen er opnieuw nieuwe kantoren worden geopend, waaronder in Hongkong en Shanghai.
* Simon-Kucher & Partners werd in Bonn opgericht door Hermann Simon, Eckhard Kucher en Karl-Heinz Sebastian.