Acht vragen aan Supply Chain Consultant Tim van Rees

13 januari 2017 Consultancy.nl

Acht vragen aan Tim van Rees (41), voormalig adviseur van Deloitte Consulting en zo’n twee jaar actief als zelfstandig supply chain consultant.

Stel jezelf eens kort voor

Na mijn middelbare school heb ik een Bachelor opleiding gevolgd in logistiek en economie in Rotterdam. Daarna ben ik vrij snel begonnen bij Unilever als productie- en materiaal planner. Werk in een fabriek dus, in de operationele planning.

Daarna heb ik een Master titel behaald in Supply Chain Management en kwam ik aansluitend terecht bij Nederland Distributieland, een vereniging van logistieke bedrijven die gezamenlijke acquisitie doet in het buitenland. Hier was ik verantwoordelijk voor de acquisitie van logistieke projecten bij Aziatische verladers. Daarvoor was ik veel in Azië, en dan met name in China en Taiwan. Vervolgens kwam ik in het consulting vak terecht. Supply Chain Management is eigenlijk altijd de rode draad in mijn carrière gebleven.

Mijn laatste baan in loondienst was bij Deloitte Consulting waar ik uiteindelijk Senior Manager ben geweest. Mijn werk bij Deloitte was natuurlijk binnen de Supply Chain Strategie praktijk. En die floreerde zelfs in de crisis na 2008 goed. We deden daar toen veel kostenbesparende trajecten en groeiden hard, zelfs tegen de stroom in.

Tim van Rees

Waarom ging je van een vast dienstverband naar zelfstandigheid als onafhankelijk adviseur?

In 2014 ben ik begonnen als ZZP’er. Ik merkte in loondienst bij Deloitte dat naarmate je verder komt in je loopbaan, dat de sales component steeds belangrijker wordt. Ik ben daar eigenlijk teveel een vakidioot voor. Geef mij maar opdrachten op de inhoud, dat interesseert me meer dan pure sales.

Als zelfstandige heb ik veel plezier in het trainen, coachen en opleiden van mensen. Toegevoegde waarde leveren in een transitieproces. Dat kan ik beter als zelfstandige waarin je als verlengstuk van een organisatie werkt in plaats van als extern adviseur vanuit een groot adviesbureau.

Op welk soort opdrachten richt je jezelf?

Dat is makkelijk, Supply Chain Management natuurlijk. En door de jaren heen heb ik m’n sectorexpertise ontwikkeld in Healthcare en Pharma. Daar is tegenwoordig veel aandacht voor efficiencyverbetering en betere controle in de supply chain.

Het geeft me ook veel voldoening om te werken in een hoek die cruciaal kan zijn voor onze gezondheidszorg. Het is toch iets anders dan wanneer het gaat om een Ipad of een kledingstuk. Het beter kunnen laten aansluiten van producenten van medische producten op de vraag die daarvoor bestaat, heeft nu eenmaal meer sociale relevantie. 

Wat was je eerste opdracht en kun je wat vertellen over die ervaring?

Voor ik besloot om bij Deloitte weg te gaan was ik al in gesprek over een project met iemand die ik privé kende. Ik kon daar snel als zelfstandige aan de slag dus dat gaf meteen een soort zekerheid. Dat bedrijf heette toen nog Hospira en is later overgenomen door Pfizer. Het was een erg dankbare eerste opdracht.

Aan welk project werk je momenteel?

Ik werkt momenteel voor Astellas. Daar begeleid ik de implementatie van de sales operations planning. We rollen een programma uit waarmee de vraag beter kan worden voorspeld en waar productie en distributie beter op afgestemd kunnen worden. Dit is opnieuw (net als Pfizer) een grote top 20 producent. Ik zit daar nu ruim een jaar en ik schat dat we het traject over zo’n zes maanden kunnen afronden en evalueren. Ik hoop ervoor te hebben gezorgd dat de organisatie ook na dit project zal blijven leren en verbeteren.

Een offertetraject neemt veel tijd in beslag

Wanneer ben je het meest in je element/wat vind je het leukste aan je werk?

Het leukste gedeelte van de trajecten waar ik bij betrokken ben is na de strategie fase. Dus wanneer de software en processen worden geïmplementeerd, mensen anders gaan werken. Alles komt dan in beweging en resultaten worden duidelijk. Soms zie je voor een transitie in een bedrijf dat productie- en sales afdelingen elkaar de tent uit vechten omdat ze slecht op elkaar aangesloten zijn. Het doet me steeds goed als je door nieuwe concepten de samenwerking vooruit ziet gaan. En waarmee je dus je eigen resultaten gaat zien!

Hoe kom je aan nieuwe projecten?

Ik zie dat acquisitie altijd belangrijk blijft, zelfs als je langere tijd op een opdracht zit. In de zijlijn doe ik er daarom ook wel projecten naast om te zorgen dat de pijplijn niet opdroogt. Ik werk daarin bijvoorbeeld ook samen met Comatch (een online platform voor zelfstandige consultants, red.). Zij bieden toegevoegde waarde in m’n eigen profilering bij diverse partijen. Ik hoef me daarom niet zo’n zorgen te maken over een eigen website en degelijke.

Hoe kijk je aan tegen digital matching/online bemiddelingsplatformen?

Wat ik vaak zie in de markt, en hoe het vroeger bij Deloitte ook ging, is dat een offertetraject soms veel tijd in beslag neemt. Via Comatch gaat een selectie veel sneller. Zo had Astellas bijvoorbeeld een capaciteitsprobleem waar ze heel snel een data analist nodig hadden. Die hebben ze heel snel kunnen vinden via het online platform van Comatch. Zij kwamen snel met relevante kandidaten en daarom konden we snel schakelen.

Naast online selectie speelt in mijn optiek het persoonlijke aspect een belangrijke rol. Het moet niet een al te digitaal proces worden want menselijke bemoeienis blijft nodig om kleur te geven aan een opdracht en passende kandidaten. Dat schat ook Comatch goed in. Je verhoogt daarmee gewoon de kans op een passende match.