Rijksoverheid kiest MWM2 voor het opzetten van research communities

25 november 2016 Consultancy.nl

MWM2 heeft de Europese aanbesteding voor research communities van de Rijksoverheid binnengehaald. Het onderzoeksbureau uit Amsterdam wordt hiermee de vaste research community-partner voor de Dienst Publiek en Communicatie van het ministerie van Algemene Zaken. 

Door middel van het ophalen van feedback en standpunten uit verschillende lagen van de samenleving wil de Rijksoverheid de kwaliteit van haar research inspanningen naar een hoger niveau tillen. Om hierop in te spelen lanceerde de overheid een aantal jaar geleden een aantal pilots voor research communities. Een research community is een afgesloten, online platform waarin mensen kunnen worden benaderd voor verschillende vormen van onderzoek. Zo kunnen leden worden benaderd voor een groepsdiscussie of live chat of krijgen ze korte vragenlijsten voorgelegd. 

Na de succesvolle afronding van de pilots besloot de Rijksoverheid om het gebruik van research communities voor onderzoeksvragen op te schroeven. Begin april schreef de Dienst Publiek en Communicatie (DPC) daarom een openbare aanbesteding uit voor een nieuwe raamovereenkomst voor deze multidimensionale vorm van (communicatie)onderzoek. Doel was een partner te vinden die research communities kon oprichten en beheren voor (bijna) alle onderdelen van de Rijksoverheid.

Rijksoverheid kiest MWM2 voor het opzetten van research communities

Drie partijen schreven zich in voor de Europese aanbesteding, waarbij in de afweging vooral werd gekeken naar kwaliteit (75% weging) – prijs had een weging van 25%. Het Amsterdamse MWM2 kwam als winnaar uit de bus, waardoor het zich de go to partner mag noemen voor (bijna) alle onderdelen van de Rijksoverheid die onderzoek willen uitzetten middels een research community. In eerste instantie zijn de communities vooral bedoeld voor verkennend, kwalitatief communicatieonderzoek.

Continue research community

Een van de opdrachten die onder de raamovereenkomst zal worden uitgevoerd is het oprichten en uitvoeren van een continue research community voor DPC, om de informatievoorziening vanuit de Rijkoverheid te optimaliseren en onder andere te luisteren naar wat er in de samenleving speelt. Zo kan DPC bijvoorbeeld in de community testen of een brief van de Rijksoverheid goed overkomt. Begrijpen burgers de brief? Of, hoe komt een instructiefilmpje of reclamecampagne van het Rijk over?

“Met een community heeft DPC een groep burgers die langere tijd betrokken zijn bij de Rijksoverheid en actief meedenkt. Door hun feedback hoopt het ministerie snel inzicht te krijgen in wat er onder burgers leeft. Daarnaast krijgen de ministeries inzicht hoe ze een bepaalde boodschap het beste kunnen brengen en meten welk effect die heeft gehad”, stelt MWM2 in een persverklaring over de toegevoegde waarde die zij verwacht van communities.

Naast DPC wordt ook de Belastingdienst een grote afnemer – de dienst gaat wekelijks vragen uitzetten via een eigen research community. De raamovereenkomst heeft een duur van twee jaar, met een mogelijkheid tot verlenging.

MWM2 is qua omvang een van de top 10 marktonderzoeksbureaus van ons land. De waarde van de totale onderzoekmarkt wordt geschat op circa €400 miljoen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup