Stichting Red een Kind wint 2016-editie van De Transparant Prijs
Stichting Red een Kind is in het kader van De Transparant Prijs, een jaarlijks initiatief van PwC, uitgeroepen tot het goede doel dat zijn publiek het beste informeert over maatschappelijke resultaten. De Transparant Prijs en een bedrag van €50.000 werden gisteren door juryvoorzitter Herman Wijffels aan de stichting uitgereikt.
Voor de dertiende keer werd dit jaar De Transparant Prijs georganiseerd. Deze jaarlijkse prijs is onderdeel van het Corporate Responsibility (MVO-) beleid van PwC, waarmee actieve ondersteuning geboden wordt aan de goededoelensector in Nederland. De prijs* is specifiek bedoeld voor maatschappelijke organisaties die aan fondsenwerving doen onder het Nederlandse publiek en die geld en/of middelen besteden aan een maatschappelijk of charitatief doel, en die met hun jaarverslag donateurs het beste informeren over hun inspanningen van het afgelopen jaar. In totaal dongen 135 goede doelen en 13 sociale ondernemingen mee naar de prijs. De jury keek naar criteria** als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie.
Red een Kind wint Transparant Prijs 2016
Gisterenmiddag werd in de Haagse Nieuwe Kerk De Transparant Prijs 2016 uitgereikt. Uit dertien finalisten was het uiteindelijk Red een Kind, een stichting die kansarme en kwetsbare kinderen in Afrika en Azië helpt, die tot winnaar werd bestempeld. De stichting ontving de Transparant Prijs uit handen van juryvoorzitter Herman Wijffels, die tevens een cheque ter waarde van €50.000 overhandigde. The Hunger Project en Plan Nederland eindigden op de tweede en derde plaats.
Wijffels brak tijdens de uitreiking een lans voor sociale ondernemingen: “Zorg ervoor dat de relevantie van sociale ondernemingen erkend en gestimuleerd wordt met een eigen rechtsvorm met fiscale stimuleringsfaciliteiten. De slag naar verduurzaming van onze economie is te laat ingezet. Laten we snel aansluiting zoeken bij de kopgroep van landen die sociaal ondernemerschap stimuleren”. Daarnaast pleitte hij voor het behoud van de giftenaftrek die “essentieel is om bij een terugtredende overheid het particulier initiatief te stimuleren.”
Overige winnaars
Stichting Heifer, die zich inzet voor duurzame verbetering van voedselzekerheid en inkomens van kwetsbare boeren in ontwikkelingslanden, kreeg de prijs (€15.000) in de categorie kleine goede doelen. In de categorie social enterprises (€10.000) ging de prijs naar Tony's Chocolonely, een sociale onderneming die voor een slaafvrije chocolade industrie strijdt. De prijs (€25.000) voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Amref Flying Doctors met het project ‘Leap’, een innovatief mobiel platform voor training van gezondheidsvrijwilligers in Afrika waardoor de toegang tot goede gezondheidszorg is verbeterd.
In 2015 wisten Plan Nederland, Mama Alice, FairMail en Terre des Hommes de ‘Transparant Prijs’ in de wacht te slepen.
* Ook dit jaar werd de Transparant Prijs mede mogelijk gemaakt door De Nationale Postcodeloterij, die voor de winnaars in totaal €100.000 beschikbaar stelde.
** De criteria sluiten aan op de eisen van de erkenningsregeling voor goede doelen, die sinds begin dit jaar van kracht is.