Vier sociale ondernemingen winnen Transparant Prijs
Vier sociale ondernemingen – Plan Nederland, Mama Alice, FairMail en Terre des Hommes – hebben de ‘Transparant Prijs’, een initiatief van PwC, in de wacht gesleept.
Voor de twaalfde keer op rij organiseerde accounting- en advieskantoor PwC dit jaar de Transparant Prijs. Het initiatief zet sociale- en goede doelen organisaties in het zonnetje die het afgelopen jaar het best naar hun donateurs toe verslag hebben gelegd van hun inspanningen op MVO gebied. In totaal hebben 138 goede doelen en 60 sociale ondernemingen zich dit jaar aangemeld om in aanmerking te komen voor de prijs, waarvan er twaalf door mochten naar de finale.
Afgelopen week maakte de jury van de Transparant Prijs – die keek naar criteria als compliance, maatschappelijk resultaatverantwoording en communicatie – de algehele winnaars bekend. Plan Nederland, een stichting die streeft naar blijvende verbeteringen in het leven van kansarme kinderen, won de Transparant Prijs in de categorie grote organisaties. Mama Alice, een stichting die zich inzet voor Peruaanse straatkinderen, kreeg de prijs in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. In de categorie social enterprises ging de award naar FairMail, een sociale onderneming die fair trade wens- en ansichtkaarten produceert. De prijs voor meest impactvolle boegbeeldproject ging naar Terre des Hommes voor ‘Sweetie’, een programma dat met behulp van een fictief personage plegers van webcamseks met kinderen ontmaskert.
Gemiddeld scoorden de bijna 200 deelnemende goede doelen en sociale ondernemingen een 6,8 op een schaal van 10, iets beter dan de gemiddelde score van de 2014 editie (6,7).