12 ondernemingen in race voor PwC Transparant Prijs
Accountants- en advieskantoor PwC zal eind september voor de twaalfde keer de Transparant Prijs uitreiken. Kanshebbers voor de prijs zijn sociale- en goede doelen organisaties die het afgelopen jaar het best (onafhankelijk en objectief) naar hun donateurs toe verslag hebben gelegd van hun inspanningen op mvo gebied. In totaal hebben 138 goede doelen en 57 sociale ondernemingen zich dit jaar aangemeld om in aanmerking te komen voor de prijs. Twaalf goede doelen en social enterprises zijn nog in de race voor de award.
De Transparant Prijs is een initiatief van PwC en is ingesteld voor maatschappelijke organisaties die aan fondsenwerving doen onder het Nederlandse publiek en die geld en/of middelen besteden aan een maatschappelijk of charitatief doel. De prijs wordt uitgereikt aan het goede doel dat met haar jaarverslag donateurs het beste informeert over haar inspanningen van het afgelopen jaar. De prijs maakt onderdeel uit van het Corporate Responsibility (mvo-) beleid van PwC waarin actieve ondersteuning geboden wordt aan de goededoelensector in Nederland. “Niet met geld, maar juist met kennis en door samenwerking te zoeken met andere partijen”, aldus PwC.
Wim van Ginkel, projectleider en senior director bij PwC, licht toe: “De Transparant Prijs wil een stimulans zijn voor de verdere professionalisering van de kwaliteit en de transparantie van de maatschappelijke verantwoording door de goededoelensector. Daarnaast kan de Transparant Prijs bijdragen aan een positieve beeldvorming rond maatschappelijk relevante organisaties”, aldus Van Ginkel.
Hij vervolgt: “Wat in 2004 begon als een aanmoedigingsprijs om jaarverslagen van fondsenwervende goede doelen naar een hoger niveau te tillen, is anno 2015 een expertisecentrum dat het inzicht in maatschappelijke impact in het domein van ‘goed doen’ wil vergroten. Dat domein is niet langer voorbehouden aan fondsenwervende goede doelen. Wat telt is het maatschappelijke resultaat. Daarom staat de prijs dit jaar voor het eerst ook open voor organisaties die met een ander verdienmodel de wereld willen verbeteren.” Hieronder vallen bijvoorbeeld ook social enterprises en boegbeeld projecten van goede doelen. “Onze ambitie is om zowel goede doelen als social enterprises te stimuleren om aan Nederland te laten zien wat ze bereiken”, aldus Van Ginkel.
12 genomineerden
In totaal hebben 138 goede doelen en 57 sociale ondernemingen zich dit jaar aangemeld. Momenteel zijn nog 12 goede doelen en social enterprises in de race voor de Transparant Prijs 2015. De prijs wordt woensdag 30 september door juryvoorzitter Herman Wijffels en wordt naast initiatiefnemer PwC ook ondersteund door de Nationale Postcode Loterij, die in totaal 100.000 euro beschikbaar stelt voor de winnaars. Een overzicht van de genomineerden voor de Transparantie Prijs 2015, verdeeld over de categorieën ‘kleine instellingen’, ‘grote instellingen’ en ‘social enterprises’:
- Categorie kleine instellingen (< 0,5 miljoen euro inkomsten):
‘El Fuego’, ‘Mama Alice’ en ‘Projecten Zuid-Afrika’ - Categorie grote instellingen (> 0,5 miljoen euro inkomsten):
‘Opkikker’, ‘Plan Nederland’ en ‘Red een Kind’ - Categorie social enterprises:
‘Dopper’, ‘FairMail’ en ‘Taxi Electric’
Genomineerd voor een prijs voor het ‘meest impactvolle boegbeeldproject’ zijn:
- ‘Een bloedserieuze zaak’ (Plan Nederland): pakt de menstruatie-problematiek in de Ugandese regio’s Lira en Kamuli aan.
- ‘Stop meisjesbesnijdenis!’ (Amref Flying Doctors): overtuigt gemeenschappen een alternatief voor het overgangsritueel van meisje naar vrouw in te voeren.
- ‘Sweetie’ (Terre des Hommes): ontmaskert, met behulp van het fictieve personage Sweetie, plegers van webcamseks met kinderen.
- ‘TikkieRing’ (Hartstichting): helpt kinderen met een hartafwijking, met behulp van Tikkies (bedels), hun ervaringen te verwerken.