KLM besteedt ICT werkplekbeheer en servicedesk uit aan Unisys
KLM heeft een contract van vijf jaar gesloten met Unisys voor de uitvoering van het lokaal beheer en de servicedesk. Unisys neemt de plaats in van Fujitsu, die al sinds 2000 deze diensten verzorgde voor de luchtvaartmaatschappij. Met het nieuwe contract moeten de IT-servicekosten omlaag worden gebracht en de tevredenheid en productiviteit van eindgebruikers omhoog.
KLM Royal Dutch Airlines is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld, die sinds zijn oprichting nog steeds onder dezelfde naam opereert. Bijna een eeuw geleden, in 1919, werd de KLM opgericht door Albert Plesman. Vandaag de dag wordt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij geleid door President & CEO Pieter Elbers, vliegt KLM op ruim 135 internationale bestemmingen in meer dan 60 landen en heeft een personeelsbestand van bijna 30.000 werknemers.
In 2000 sloot KLM een IT-outsourcingovereenkomst met Fujitsu. De ICT-dienstverlener kreeg de verantwoordelijk voor de uitvoering van de servicedesk en de beheerdiensten van de luchtvaartmaatschappij, een taak die het tot op heden vervult. Ook na de samensmelting met Air France in 2003 bleef de samenwerking behouden en in 2009 ging ook Air France een samenwerking met de ICT-dienstverlener aan.
Na zo’n 15 jaar is de samenwerking van KLM en Fujitsu tot een einde gekomen. De luchtvaartmaatschappij heeft bekend gemaakt dat een nieuw contract is gesloten met Unisys, een Amerikaanse automatiseerder. Het contract heeft een loopduur van vijf jaar, en voor de realisatie neemt Unisys in ieder geval vijfentwintig personeelsleden van Fujitsu over, die hiervoor al het lokale beheer van KLM uitvoerden.
Unisys gaat de servicedesk en het lokaal beheer verzorgen op centrale locaties van de luchtvaartmaatschappij op Schiphol Airport en in Amstelveen. De servicedesk bedient alle bijna 30.000 personeelsleden 24/7 in het Engels en Nederlands. Ze bieden ondersteuning op locatie, speciale diensten voor specifieke IT-uitrusting, installaties, verhuizingen, uitbreidingen en veranderingen (IMAC) en logistiek aan. Bovendien biedt Unisys ondersteuning voor de ruim 20.000 apparaten van de luchtvaartmaatschappij – onder meer laptops, desktop computers, printers en iPads.
De verandering van dienstverlener heeft volgens een persbericht van KLM ten doel om de IT-servicekosten omlaag te brengen. Tegelijkertijd wil de maatschappij met de nieuwe dienstverlener de productiviteit en tevredenheid van eindgebruikers verbeteren. Zo zal Unisys sneller gaan anticiperen op operationele verstoringen, onder meer via innovaties in de IT-infrastructuur en de servicedesk.
Olivier Houri, vicepresident en wereldwijd hoofd transport en reizen bij Unisys: “Unisys is erg blij dat het KLM Royal Dutch Airlines kan toevoegen aan zijn groeiende portfolio van klanten in de luchtvaartsector (100+ luchtvaartmaatschappijen, red.). Onze dienstverlening helpt KLM Royal Dutch Airlines de ambitieuze doelen op het gebied van operationele kosten te behalen en snelle en effectieve dienstverlening aan zowel medewerkers als klanten te bieden. Daarbij zijn onze diensten te schalen, zodat we de lange termijnplannen voor groei van het bedrijf kunnen ondersteunen”, sluit hij af.