Jumbo en Kahn geen strategische oplossing voor binnensteden

10 februari 2016 Consultancy.nl

Midden in de euforie over het aansprekende ondernemerschap van Roland Kahn en de familie Van Eerd (Jumbo) bij de redding van V&D wil ik toch een tegengeluid laten horen. Ik vind dit helemaal geen goede oplossing! Dus, Kahn en familie Van Eerd: bezint eer ge begint! En curatoren en vastgoed bezitters: ga alsnog vol voor Hudson's Bay en neem de tijd om ze ervan te overtuigen dat ze op een aantal punten wellicht aan betere voorwaarden moeten voldoen.

V&D is failliet. Niemand had belangstelling om V&D te redden, ook Kahn en Jumbo niet. Volgens diverse berichten vragen de curatoren, na de verkoop van La Place, geld voor het merk V&D, de inventaris en de locaties. De eerste twee zijn niets waard en over de winkellocaties hebben ze niets meer te zeggen. Het personeel is vooral gebaat bij een levensvatbare warenhuisformule die onderdeel is van een krachtige internationale marktpartij. Een partij die 'warenhuis' denkt, kennis, management en ervaring inbrengt. Die bereid is de formule, de inrichting en de organisatie compleet te vernieuwen. Die in staat is sterke private labels te ontwikkelen, veel nieuwe merken binnen te halen en via een veelvoud aan (mondiale) inkoopkracht de klant een sterke prijs/kwaliteitsverhouding te bieden. Een partij die in het digitale traject voorop wil lopen en beschikt over mogelijkheden voor de dringend noodzakelijke investeringen in omnichannel retail en de supply chain. Kortom, alles draait om het toevoegen van structurele concurrentiekracht!

Is de combinatie Cool Investments-Jumbo zo'n partij? Ik denk bij lange na niet en dat het hun bestaande competenties en financiële kracht ver te boven gaat. Ik denk dat ze het zelf niet zouden moeten willen, omdat ze nooit kunnen bieden wat echt nodig is voor V&D, de Nederlandse retail en de binnensteden. Krachtige financiële impulsen (naast de overnameprijs gaat het om honderden miljoenen diepte investeringen) en nieuwe retail concepten zijn broodnodig. Ook om andere Nederlandse en buitenlandse formules te verleiden te investeren in onze binnensteden. Minister Kamp zou dat op basis van de voorliggende Retailagenda kunnen ondersteunen. De macro werkgelegenheid is naar mijn idee een belangrijker issue dan de korte termijn garanties voor het huidige V&D personeel.

Hudson's zal waarschijnlijk minder vestigingen willen open houden dan Kahn. Jumbo heeft z'n nek al uitgestoken voor La Place en een groot aantal supermarktvestigingen in de V&D warenhuizen. En keek tot voor kort reikhalzend uit naar de samenwerking met Hudson's. Als dat niet op de door Jumbo gewenste manier door kan gaan, bijvoorbeeld omdat Hudson's andere gedachten heeft over La Place en supermarkten in warenhuizen, dan zouden de curatoren Jumbo wellicht nog kunnen compenseren. Ook zou Jumbo in gesprek kunnen gaan over een mogelijke rol als eigenaar of franchisenemer van de vestigingen die niet onder de Hudson's vlag verder kunnen.

Nogmaals, V&D is failliet. Het gaat er nu om dat dit 'gat' in het stedelijke retail landschap gevuld wordt met iets beters. Liefst door een partij die synergie effecten kan bewerkstelligen en de aantrekkingskracht positief kan beïnvloeden. Eigentijdse warenhuizen zijn belangrijk voor de diversiteit in het winkelbestand.

Dat ook Jumbo en Kahn bereid zijn dit te doen, is moedig en zeker te loven. Maar zij kunnen ook samen geen sterke oplossing bieden voor het grote probleem van onze binnensteden. Hudson's kan er wel voor zorgen dat er iets beters voor in de plaats komt. Curatoren, verhuurders, banken, vakbonden, overheid, Jumbo en Roland Kahn, zouden dat eigenlijk ook moeten willen. En dat geldt eveneens voor de huidige 'directie'. Mijn advies: think again!

Een artikel van Ton Bos, Managing Director en eigenaar van adviesbureau Retail Wholesale Group.


Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup