Capgemini helpt Eneco Groep met digitale transformatie

05 oktober 2015 Consultancy.nl

ICT dienstverlener Capgemini heeft een overeenkomst getekend met energieconcern Eneco Groep. In het kader van de samenwerking zullen Eneco en Capgemini hun werkrelatie, die zich momenteel richt op infrastructuurdiensten, verder verbreden tot een samenwerking gericht op businessinnovatie en digitale transformatie.

Digitalisering en een focus op duurzaamheid zijn twee belangrijke trends in de huidige energiemarkt, die nu en in de toekomst zullen zorgen voor enorme verstoringen binnen de wereldwijde energiemarkt. De grote veranderingen binnen de groeiende energie (advies)markt (waaronder op het gebied van wetgeving, fusies en overnames en duurzaamheid) zullen de komende jaren een boost geven aan de vraag naar transformatiediensten. Vooral technologische veranderingen zullen de belangrijkste aanjager voor groei vormen binnen de energiesector, waarin bedrijven zich in toenemende mate zullen moeten richten op meer innovatie en nieuwe toekomstbestendige businessmodellen. 

Tegen deze achtergrond is ICT dienstverlener Capgemini onlangs een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de Eneco Groep. Met bijna 145.000 professionals in meer dan 40 landen is Capgemini een van de grootste wereldwijde aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Eneco Groep (waaronder Eneco, Stedin, Joulz en Ecofys vallen) is een Nederlandse energiegroep, die zijn klanten ondersteunt met het duurzaam opwekken, opslaan, afnemen, ruilen of verhandelen van energie. 

Capgemini en Eneco werken al langer samen op het gebied van infrastructuurdiensten en verbreden nu de samenwerking om zich gezamenlijk te richten op businessinnovatie en digitale transformatie. Capgemini, die de energiesector wil ondersteunen met nieuwe diensten en businessmodellen, stelt dat de samenwerking Eneco in staat zal stellen om innovatieve zakelijke diensten te ontwikkelen en nieuwe markten te ontginnen. 

In meer detail zal de overeenkomst met Capgemini voorzien in het verbeteren, innoveren en transformeren van Eneco’s bestaande IT-landschap en het gezamenlijk onderzoeken van technologische mogelijkheden, het delen van Intellectual Property (IP)-ontwerpen evenals het gezamenlijk investeren in business development. De voornaamste gezamenlijke focusgebieden zijn: home energy management, oplaadmogelijkheden voor elektrisch vervoer, lokale energieopwekking en het verder uitbouwen van digitale klantenservices. 

Verder is een van de doelstellingen van de samenwerking het innoveren en transformeren van Eneco’s bestaande IT-landschap, om zo de totale cost of ownership te verlagen en een lanceerplatform voor haar toekomstige diensten te creëren. Ook zal de nieuwe overeenkomst industriebrede innovatie stimuleren bij bedrijven in de energiesector doordat Eneco en Capgemini een aantal nieuw te ontwikkelen energieservices beschikbaar willen stellen voor andere spelers in de sector. Hiervoor wordt Capgemini's Utility to Energy Services (u2es) programma* ingezet. Dit programma ondersteunt de energiesector bij de transformatie naar energieservicebedrijven.

Zowel Perry Stoneman, Utilities Global Sector Leader bij Capgemini, en Joeri Kamp, CIO van Eneco Groep, verheugen zich op de samenwerking en wijzen op de complementaire rol die beide organisaties binnen het partnership vervullen:

Kamp: “De manier waarop onze klanten energie gebruiken in hun huizen en voor hun bedrijven verandert ingrijpend. We zien dat decentrale en duurzame energie de nieuwe standaard worden. Onze focus ligt op het ondersteunen en vergemakkelijken van deze transformatie voor onze klanten door hen wendbare en slimme producten en diensten aan te bieden. Om dit effectief te kunnen doen, moeten we een nieuwe stap zetten in de integratie van IT-oplossingen met onze kennis van duurzame energie door energie-infrastructuren in te zetten op een manier die niet eerder is vertoond in de energiesector. Door hun IT-expertise, wereldwijde netwerk en sectorkennis is Capgemini de juiste organisatie om ons te ondersteunen bij het verwezenlijken van onze ambities”

Stoneman vult aan: De huidige energiesector wordt geconfronteerd met een niet-aflatende stroom aan uitdagingen, waaronder de voortdurende noodzaak om klanten nieuwe en innovatieve diensten aan te bieden en het verder verbeteren van de totale operationele kosten. We zijn zeer enthousiast over deze overeenkomst met Eneco. Vanuit de leidende rol die zij spelen in energiedienstverlening en in de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen, begrijpen zij als geen ander met welke uitdagingen de energiesector wordt geconfronteerd en hoe je deze veranderingen kunt omarmen door het pad van transformatie te kiezen.”

* Het Capgemini u2es transformation programma bevat drie belangrijke pijlers voor toekomstige groei en ontwikkeling: Het verbeteren van de klanttevredenheid en het opbouwen van nieuwe strategische en klantrelaties, het benutten van operational excellence, en het creëren van nieuwe businessmodellen en nieuwe inkomstenstromen.

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.