Luchtvaartsector heeft miljoen mensen nodig in 20 jaar
Tot 2034 zijn er zo’n 560.000 piloten en 610.000 technici nodig in de wereldwijde luchtvaartsector, voorspelt vliegtuigbouwer Boeing in een recent uitgebracht vooruitzicht voor de branche. In de Asia-Pacific regio heerst de komende 20 jaar veruit de grootste vraag naar zowel commerciële piloten als onderhoudspersoneel – meer dan een derde van de behoefte wereldwijd.
In een recent onderzoeksrapport voorspelt Cavok, de luchtvaartconsulting-dochter van Oliver Wyman, dat in de komende tien jaar de wereldwijde vliegtuigenvloot met gemiddeld 3,7% per jaar zal groeien. De vloot groeit daardoor van bijna 24.000 toestellen in 2015 naar een totaal van zo’n 34.400 vliegtuigen in 2025. Volgens de consultants zal het komende decennium vooral in Azië de vloot hard groeien – een verwachte groei van 6,1% oftewel een toevoeging van meer dan 5.200 toestellen.
Personeel
Omdat de vloot van vliegtuigen wereldwijd groeit, zullen er ook meer banen gaan ontstaan in de luchtvaartsector. In een vooruitzicht van Boeing voorspelt de vliegtuigfabrikant de hoeveelheid mensen die de luchtvaartsector nodig zal hebben voor het besturen en onderhouden van deze groeiende vloot. Mede door een verbetering van de wereldeconomie, en de opmars van de middenklassen in grote economieën zoals Brazilië, China en India, zullen luchtvaartmaatschappijen wereldwijd volgens Boeing tot 2034 meer dan een miljoen nieuwe piloten en technici nodig hebben.
De komende 20 jaar zijn er meer nieuwe technici dan nieuwe piloten nodig. Tot 2034 zijn er volgens de vliegtuigenbouwer zo’n 558.000 nieuwe piloten nodig om de vloot vliegend te houden. Het grootste deel van de nieuwe pilotenbanen ontstaat in Pacifisch Azië – zo’n 226.000, meer dan 40%. In Europa en Noord-Amerika zijn er naar verwachting 95.000 nieuwe piloten nodig. Het aantal piloten groeit het langzaamst in Afrika en het Gemenebest van Onafhankelijke Staten (GOS) – een los verband van voormalige Sovjet-Unielanden. Hier zijn respectievelijk 18.000 en 17.000 nieuwe piloten nodig.
Ook voor technische banen is Azië de belangrijkste groeimotor. De komende 20 jaar worden circa 238.000 nieuwe onderhoudsbanen gecreëerd in de regio – opnieuw bijna 40% van de totale wereldwijde behoefte. De vraag naar nieuwe mensen groeit net als voor de piloten ook voor technici in Azië meer dan twee keer zo hard als in Europa en Amerika – respectievelijk goed voor 101.000 en 113.000 nieuwe technische vacatures. Wederom is de groei het kleinst in de voormalige Sovjet-Unie en Afrika.