Wereldwijde MRO markt luchtvaart naar 100 miljard
Vliegtuigvloten zullen de komende tien jaar aanzienlijk worden uitgebreid en met een gemiddelde groei van 3,7% tot 2025 wordt het wereldwijde luchtruim steeds drukker. Zowel oude als nieuwe vliegtuigen hebben onderhoud en reparatie nodig – volgens een recent onderzoeksrapport van Cavok zal de markt jaarlijks naar verwachting groeien met 4,1%, naar een volume van $100 miljard in 2025.
In een recente analyse nam Cavok, de luchtvaart consulting-dochter van Oliver Wyman, de luchtvaartmarkt onder de loep. Het rapport, met de naam ‘Turbulence Ahead Disengage the Autopilot’, beschrijft de verwachte veranderingen in de gehele luchtvaartmarkt die tussen nu en 2025 een impact zullen hebben op de miljardenmarkt rondom Maintenance, Repair, en Operations (MRO).
Meer vliegtuigen
Volgens het consultancybureau zullen wereldwijde vliegtuigvloten tot 2025 naar verwachting met gemiddeld 3,7% groeien. De grootste groei wordt verwacht in de ‘narrow-body’ vliegtuigen met een toename van 7.965 toestellen in de komende tien jaar – een jaarlijkse groei van 4,9% tussen 2015 en 2025. Regionale vliegtuigen nemen iets in aantal af, van 3.396 in 2015 naar een voorspelde 2.906 tien jaar later. Hoewel in de besproken periode wereldwijd ongeveer 10.481 vliegtuigen zullen worden toegevoegd aan de wereldwijde vloten, is er flinke variatie te ontdekken in welke regio’s zullen groeien en met welke snelheid dat gebeurt.
In het bijzonder zal de Asia Pacific regio groeien, waaronder China en India. Het 10 jaar- samengestelde groeicijfer (CAGR) ligt daar op een geschatte 6,1% - een toename van 5.235 vliegtuigen bovenop de huidige 6.452 toestellen, wat er op neerkomt dat de vloot in deze regio in 10 jaar tijd bijna verdubbelt. Ook Afrika en het Midden Oosten zullen een sterke groei doormaken met een gemiddelde groei van 5,5%, terwijl Europa gematigd groeit met 2,8% - een toename van 1.965 vliegtuigen in de Europese vloot. In Noord Amerika ligt de groei het laagst – een jaarlijkse groei van gemiddeld 0,9% tot 2025 en met 722 nieuwe toestellen tevens de laagste absolute groei.
Terwijl er de komende tien jaar behoorlijk wat nieuwe vliegcapaciteit bijkomt, zal 43% van de nieuwe aanwinsten oudere toestellen vervangen in de voorspelde periode. Terwijl er 18.068 nieuwe passagiersvliegtuigen bijkomen wereldwijd, gaan er naar verwachting 7.346 uit gebruik. Ook wordt een klein aantal (716) omgebouwd van passagiersvliegtuig tot vrachtvliegtuig en worden 423 nieuwe vrachtvliegtuigen toegevoegd om het verlies van 664 afgeschreven vrachtvliegtuigen te compenseren.
Met de toevoeging van nieuwe modellen en de verwijdering van oude modellen zal de opbouw van vloten de komende 10 jaar radicaal veranderen. Gebruikte modellen uit de jaren ’70 zullen teruglopen van 2% naar 0,1% van het totaal en ook het aandeel van modellen uit de 80’er jaren zal flink afnemen doordat vliegtuigen niet langer in gebruik worden genomen en door het inzetten van vliegtuigen uit 2010. Het gebruik van vliegtuigen uit de 80’er jaren zal dalen van 26% naar 9% in 2025. De vliegtuigen uit de jaren ’00 nemen in aandeel toe van 9 naar 16%, en de vliegtuigen vanaf 2010 zullen in 2025 29% van de totale vloot uitmaken.
Toename in MRO
Met de toename van de vlootgrootte zullen gedurende de komende 10 jaar naar verwachting ook de uitgaven aan reparatie en onderhoud significant stijgen. In het bijzonder zal de MRO voor motoren gaan stijgen – met een groei van zo’n 5,4% per jaar en een absolute groei van $27,9 miljard naar $48,8 miljard in 2025. De totale markt groeit volgens de consultants gemiddeld 4,1% per jaar, van $67,1 miljard in 2015, naar net boven de 100$ miljard grens in 2025.
Het segment voor vliegtuigmotoren zal de grootste toename van het marktaandeel zien – van 42% in 2015 naar 47% in 2025. Door innovaties in airframe technologie zullen de kosten voor onderhoud en reparaties aan vliegtuigrompen teruglopen, waardoor het marktaandeel van dit MRO-segment afneemt van 22% naar 17% en de jaarlijkse kostengroei afvlakt.