Amerikaanse luchtvaart MRO markt circa 20 miljard
De Amerikaanse MRO markt voor de luchtvaart blijft relatief stabiel tussen 2015 en 2025, blijkt uit een recent rapport van Cavok. Hoewel de totale vliegtuigvloot naar verwachting jaarlijks met 1% zal stijgen, is dat niet voldoende om substantiële waarde aan de MRO markt toe te voegen, mede door de opkomst van nieuwe technologische ontwikkelingen.
In een recent onderzoek van Cavok, een luchtvaartconsultancy dochter van Oliver Wyman, wordt de Noord-Amerikaanse luchtvaartmarkt onder de loep genomen. Het rapport brengt de belangrijkste trends en ontwikkelingen in kaart, en maakt vervolgens de vertaalslag naar de MRO (Maintenance, Repair & Operations) markt van de VS, waar miljarden dollars in omgaan.
Amerikaans luchtruim
In de komende tien jaar zal de totale Amerikaanse vliegtuigenvloot niet veel in grootte toenemen. Voor de komende jaren wordt een jaarlijkse groei van 0,9% verwacht, waardoor het totale aantal vliegtuigen tussen nu en 2025 zal toenemen van 7.420 naar zo’n 8.124. Tot 2025 zullen naar verwachting meer dan 3.100 vliegtuigen uit gebruik genomen worden, en worden deze vervangen door meer dan 4.000 nieuwe exemplaren. Het grootste deel van de Amerikaanse vliegtuigen is in eigendom van de vier grootste luchtvaartmaatschappijen. Southwest Airlines, United Airlines, Delta Airlines en US Airways. Zij bezitten bijna 50% van het totale aantal Amerikaanse passagiersvliegtuigen.
Hoewel het totale aantal vliegtuigen niet aanzienlijk zal toenemen, verandert wel de samenstelling van de vloot. Voornamelijk de oudere vliegtuigen die in de jaren ’70 en jaren ’80 zijn gebouwd worden vervangen met nieuwe exemplaren. In de komende 10 jaar betekent dit voor de MRO markt een afname van $4,6 miljard voor het onderhoud van de oudere vliegtuigen, terwijl het aanblijvende onderhoud en nieuwe toevoegingen aan de vloot een stijging in toegevoegde waarde van $5,9 miljard voor de MRO markt zal opleveren.
MRO blijft plat
Over de gehele periode is de verwachting dat de groei van het MRO segment relatief plat zal blijven. Verschillende vliegtuigen hebben verschillende soorten en intensiteit van onderhoud en reparatie nodig. Bij de nieuwe vliegtuigen, die voorzien zijn van nieuwere technologieën, zal in bijzonder het onderhoud van motoren groei vertonen tot 2025, terwijl het lineonderhoud en reparaties aan de vliegtuigromp relatief gelijk blijven. De gemiddelde waarde van de totale markt zal in de periode van 2015 tot 2025 rond de $19 miljard liggen, $1 miljard minder dan de verwachte uitgaven in 2015. In 2025 wordt echter verwacht dat de markt zal stijgen naar een waarde van $21 miljard, goed voor bijna een kwart van de wereldwijde MRO luchtvaartmarkt op dat moment.
Omdat de vloot steeds meer vliegtuigen zal gaan bevatten met geavanceerde onderhoudsarme technologie, evenals geavanceerde ‘slimme’ technologieën die de vliegtuigen monitoren, zal de vraag naar MRO in de toekomst gaan afnemen. Cavok adviseert MRO leveranciers daarom om “agressieve en innovatieve groeiplannen” op te stellen, omdat zij anders hun concurrentievermogen in de markt zullen verliezen.