20 belangrijkste en meest effectieve wervingskanalen
LinkedIn begint langzamerhand het recruitmentlandschap te domineren. Anno 2015 is het sociale netwerk niet alleen het populairste maar ook het meest effectieve wervingskanaal. Als het gaat om de kwaliteit van de kandidaten scoren talentpools nog het hoogste. Een analyse van de 20 meeste ingezette wervingskanalen laat grote verschillen zien.
In het onlangs uitgebrachte rapport ‘De Stand van Werven’ worden de belangrijkste ontwikkelingen in wervingsland in kaart gebracht. In totaal werden voor het onderzoek 250+ wervingsprofessionals – waarvan 29% in een beslissende positie – ondervraagd over de belangrijkste trends, ontwikkelingen en effectiviteit van wervingskanalen.
Top 20 kanalen
Net als vorig jaar staat opnieuw LinkedIn bovenaan de lijst met belangrijkste wervingskanalen voor wervingsprofessionals. 80% van de respondenten geeft aan LinkedIn een belangrijk wervingskanaal te vinden – 1% meer dan vorig jaar. Ook op effectiviteit scoort het sociale netwerk dit jaar veruit het hoogste – met 70% een stijging van 33% ten opzichte van 2014. “Een knappe prestatie”, aldus de onderzoekers, die het opvallend vinden dat niet een categorie wervingskanalen, maar een individueel merk bovenaan de lijst prijkt. Naast de #1 positie wordt ook de zesde plek in de lijst opgevuld door een merk, Google.
De tweede en derde plek gaan naar referral recruitment en sociale media. Ondanks het overgrote deel van de wervingskanalen dat zijn belang in 2015 ziet dalen ten opzichte van 2014, stijgen de #2 en #3 lichtelijk in belang – 3% en 2% respectievelijk. Ook op effectiviteit (58%) en kwaliteit (48%) scoort referral recruitment redelijk hoog, maar in die laatste categorie scoren talentpools (de nummer 9) het hoogste met een percentage outperformers van 51%. De top 5 wordt afgesloten door de interne werving/doorstroom van huidige werknemers en kandidaten in recruitmentsystemen.
Jobboards en vacaturebanken zien in 2015 hun belang het hardste dalen. Een afname van 24% vanaf een belang van 55% – en de tweede plek – in 2014 zorgt voor een uiteindelijke 2015-score van 31% en een 7de plek. De andere twee grootste dalers zijn Talent Sourcing (-18%) en de niche jobboards en vacaturebanken (-16%).
Aanname percentage
Een andere meetcategorie die in het onderzoek onder de loep wordt genomen is het aanname percentage dat een bepaald wervingskanaal geniet. Naast dat LinkedIn het effectiefste en belangrijkste kanaal is van 2015 worden ook de meeste LinkedIn-kandidaten aangenomen – namelijk 19,5%, 6,5% meer dan in 2014. Ook hier staat Referral recruitment op nummer 2 met 9,5% – een score van maar liefst 10% onder LinkedIn. Op nummer 3 voor het hoogste percentage aannames staan de huidige werknemers met 8,8%. Op een afstandje volgen de algemene jobboards en kandidaten uit het recruitment systeem als nummers 4 en 5.