PwC: Nederlanders winkelen traditioneler dan Britten

16 april 2015 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten winkelen veel minder online dan consumenten aan de andere kant van de Noordzee. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van PwC onder ruim 1.000 Nederlandse en 2.000 Britse consumenten.

In Nederland doet 29% van de ondervraagde consumenten het merendeel van hun aankopen online. In Groot-Brittannië is dat bijna twee keer zoveel (56%). Britten zetten online ook vaker in bij hun zoektocht. Bij 57% van de Britse aankopen worden producten eerst online gezocht. In Nederland ligt dit percentage (38%) beduidend lager.

Waar heb je jouw aankopen gedaan?

Logistiek
Volgens PwC zijn Britse retailers hun Nederlandse collega’s ver vooruit en weten ze met formules als click & collect meerdere verkoopkanalen te benutten. “In Nederland is het veel minder gebruikelijk om online producten te kopen dan in Groot-Brittannië, zegt Marc Diepstraten, partner en retailspecialist bij PwC. Het verschil tussen beide landen hangt nauw samen met logistiek. Britse retailers hebben hun zaken beter op orde. Vooral als het gaat om bezorgingssnelheid en leveringsopties. Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.

Het verschil in winkelgedrag werd afgelopen kerst nog maar eens benadrukt. In Nederland liet maar liefst 87% hun online kerstaankopen thuis afleveren, in Groot-Brittannië slechts 14%. In plaats daarvan koos het grootste deel van de Britse consumenten voor aflevering op een alternatieve locatie, zoals het werkadres, of om de producten zelf in de winkel op te halen. Dit illustreert de sterke en onlosmakelijke relatie tussen het online en offline winkelkanaal.

Waar zijn de meeste van uw inkopen bezorgd?

Fysieke winkels
Bijna driekwart (72%) van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft aan dat de winkel de voorkeur geniet voor het doen van aankopen. Deze voorkeur wordt met name gedreven doordat een fysieke winkel de mogelijkheid biedt om producten aan te raken (27%) en direct mee te nemen (17%). Bovendien vind 15% het gewoon leuker om in een winkel te shoppen. In Engeland waren dit met 26%, 19% en 14% respectievelijk ook de top 3 redenen om bij fysieke winkels te shoppen.

Redenen om in de winkel aankopen te doen

Uit eerder onderzoek van PwC blijkt dat consumenten vooral meubels, kleding en dagelijkse boodschappen nog steeds het liefst kopen bij fysieke winkels. Voor elektronische en huishoudelijke apparaten en meubilair geldt dat een slimme multichannel-strategie er voor kan zorgen dat verkoopcijfers ook in fysieke winkels stijgen. Research in de winkel en aankoop op het web is met name een geschikt aankoopproces voor kleding.


Profielen
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Conclusion Count & Cooper CPMview De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group NEWCRAFT Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners Wielinq WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup