PwC: Nederlanders winkelen traditioneler dan Britten

16 april 2015 Consultancy.nl

Nederlandse consumenten winkelen veel minder online dan consumenten aan de andere kant van de Noordzee. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van PwC onder ruim 1.000 Nederlandse en 2.000 Britse consumenten.

In Nederland doet 29% van de ondervraagde consumenten het merendeel van hun aankopen online. In Groot-Brittannië is dat bijna twee keer zoveel (56%). Britten zetten online ook vaker in bij hun zoektocht. Bij 57% van de Britse aankopen worden producten eerst online gezocht. In Nederland ligt dit percentage (38%) beduidend lager.

Waar heb je jouw aankopen gedaan?

Logistiek
Volgens PwC zijn Britse retailers hun Nederlandse collega’s ver vooruit en weten ze met formules als click & collect meerdere verkoopkanalen te benutten. “In Nederland is het veel minder gebruikelijk om online producten te kopen dan in Groot-Brittannië, zegt Marc Diepstraten, partner en retailspecialist bij PwC. Het verschil tussen beide landen hangt nauw samen met logistiek. Britse retailers hebben hun zaken beter op orde. Vooral als het gaat om bezorgingssnelheid en leveringsopties. Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.

Het verschil in winkelgedrag werd afgelopen kerst nog maar eens benadrukt. In Nederland liet maar liefst 87% hun online kerstaankopen thuis afleveren, in Groot-Brittannië slechts 14%. In plaats daarvan koos het grootste deel van de Britse consumenten voor aflevering op een alternatieve locatie, zoals het werkadres, of om de producten zelf in de winkel op te halen. Dit illustreert de sterke en onlosmakelijke relatie tussen het online en offline winkelkanaal.

Waar zijn de meeste van uw inkopen bezorgd?

Fysieke winkels
Bijna driekwart (72%) van de ondervraagde Nederlandse consumenten geeft aan dat de winkel de voorkeur geniet voor het doen van aankopen. Deze voorkeur wordt met name gedreven doordat een fysieke winkel de mogelijkheid biedt om producten aan te raken (27%) en direct mee te nemen (17%). Bovendien vind 15% het gewoon leuker om in een winkel te shoppen. In Engeland waren dit met 26%, 19% en 14% respectievelijk ook de top 3 redenen om bij fysieke winkels te shoppen.

Redenen om in de winkel aankopen te doen

Uit eerder onderzoek van PwC blijkt dat consumenten vooral meubels, kleding en dagelijkse boodschappen nog steeds het liefst kopen bij fysieke winkels. Voor elektronische en huishoudelijke apparaten en meubilair geldt dat een slimme multichannel-strategie er voor kan zorgen dat verkoopcijfers ook in fysieke winkels stijgen. Research in de winkel en aankoop op het web is met name een geschikt aankoopproces voor kleding.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over