Evelien Dieleman wint Dutch Marketing Thesis Award
VODW Marketing heeft voor de zesde de Dutch Marketing Thesis Award uitgereikt. Het is de prijs voor het beste afstudeeronderzoek van marketingstudenten in Nederland. De jury kiest de beste thesis met als criteria: wetenschappelijk niveau, vernieuwing en praktische toepasbaarheid. Zeven genomineerden presenteerden hun case in 2,5 minuut. Evelien Dieleman van de Erasmus Universiteit uit Rotterdam won de prijs met haar scriptie over het belang van gelijksoortige brand personalities bij co-branding.
Finale Dutch Marketing Thesis Award 2011 bij VODW
Ieder jaar worden de winnaars van de locale marketing scriptie prijzen genomineerd voor de Dutch Marketing Thesis Award. De prijs voor het de beste marketingscriptie van Nederland is een initiatief van VODW en de Marketing Associatie Nederland en wordt gesponsord door ING. De finale vond op 16 juni voor de zesde keer plaats bij VODW. De jury bestond dit jaar uit Patrick Ruijs van VODW, Erjen van Nierop van de Rijksuniversiteit Groningen, Peeter Verlegh van de Universiteit van Amsterdam, Wim Nieuwenhuijse van MarketResponse en Johan van der Zanden van ING. Zij hadden de zware taak te bepalen welke scriptie het hoogst scoorde op de criteria wetenschappelijk niveau, vernieuwing en praktische toepasbaarheid.
Zeven elevator pitches van 2½ minuut
De zeven genomineerden voor 2011 waren Sven Bartels uit Amsterdam, Evelien Dieleman uit Rotterdam, Marianne van Gorp uit Tilburg, Natassja dos Anjos uit Maastricht, Yory Wollerich uit Groningen, Eric Rongen uit Nijmegen en Steven Tol & Dirk van de Kerkhof van Nyenrode. Zij moesten hun case in 2½ minuut presenteren, waarna ze kritische vragen van de jury en het publiek moesten beantwoorden. De vragen spitsten zich vooral toe op de academische relevantie en de praktische toepasbaarheid.
Evelien Dieleman wint Dutch Marketing Thesis Award 2011
De prijs voor de beste marketing scriptie van 2011 ging uiteindelijk naar Evelien Dieleman van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Naast de eer ontving zij een bedrag van € 2.500,-. De jury koos uiteindelijk voor haar scriptie omdat zij een actueel thema behandelde waar veel bedrijven op dit moment mee bezig zijn. Daarnaast heeft ze met haar scriptie nieuwe inzichten toegevoegd aan de wetenschap. De beide juryleden die het bedrijfsleven vertegenwoordigden waren ook zeer te spreken over de goede manier waarop zij haar conclusies had uitgewerkt in adviezen voor het bedrijfsleven.
Evelien behaalde haar master in Marketing Management aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam met een scriptie over co-branding. De centrale vraag in haar onderzoek onder 100 global brands was of de merkpersoonlijkheden van co-brands overeen dienen te komen of complementair moeten zijn. De belangrijkste conclusie uit het onderzoek was dat merken die succesvol willen zijn met co-branding gelijksoortige persoonlijkheden moeten hebben. Of anders gezegd: birds of a feather flock together.
Het evenement werd afgesloten met een walking diner waarbij door alle aanwezigen nog uitgebreid werd nagepraat over alle gepresenteerde inzichten. Zowel ING als VODW voerden na afloop gesprekken met kandidaten en bezoekers om ze te interesseren voor een baan.