TG boek Volgjemenog?: Social media vaak misbruikt

26 september 2011 Consultancy.nl

Tom Gouman, consultant bij organisatieadviesbureau Twynstra Gudde op het gebied van Web 2.0 en social media, heeft het boek #Volgjemenog? uitgebracht. Het boek van Gouman gaat over de échte waarde van deze online netwerken en hoe die stapsgewijs vormgegeven moet worden voor de eigen persoonlijke ontwikkeling, online zichtbaarheid en zakelijke relevantie.

Hoewel social media erg populair zijn, zijn er maar weinig mensen die écht weten wat een netwerk is, hoe het werkt en hoe het ingezet moet worden. Auteur Tom Gouman laat in ‘#Volgjemenog?’ zien dat professionals nog te vaak een verkeerde interpretatie geven aan social media. Het boek gaat daarom niet over social media als medium, maar over hoe online netwerken écht werken vanuit een sociologisch oogpunt. Wat gebeurt er achter de ‘social media schermen'; hoe werkt het écht, waar zit de potentie en waarom is de grens tussen optimaal gebruik en misbruik zo flinterdun?

‘Succesvol deelnemen aan sociale media begint wat mij betreft met personal branding' vertelt Tom Gouman. ‘Als dat niet helder op het netvlies staat, zal men nooit de echte waarde van online netwerken kunnen inzien.'

Verder biedt '#Volgjemenog?' aan de hand van theorieën uit de sociologie en de netwerkanalyse een dieper inzicht in de werking van sociale netwerken. De échte waarde van sociale netwerken zit hem namelijk niet in het vergaren van geld of kennis of het vinden van een baan, maar in de mensen. Mensen gunnen je uiteindelijk een baan, vragen je voor een opdracht of bevelen je bij anderen aan.