Roland Berger: Scenario planning toekomst strategy

10 juni 2010 Consultancy.nl

Het afgelopen decenium heeft CxOs, managers en ondernemers één ding geleerd heeft: je kunt niet langer vertrouwen op traditionele strategische planning en economische vooruitzichten.

Traditionele strategisch plannen heeft zijn beperkingen

Het internationaal strategy consulting kantoor Roland Berger onderzocht de invloed van de economische ontwikkelingen van de afgelopen 10 jaar op strategisch management. De conclusie is dat het traditioneel strategisch plannen met een langetermijnstrategie (meestal 10 jaar), die omgezet wordt in een vijfjarenplan, en een jaarlijks businessplan en bijhorend budget, op zijn beperkingen stuit en eigenlijk niet meer voldoet.

Want een bedrijf dat in pakweg 2000 zijn strategie opstelde, had de opkomst en neergang van de dotcom-zeepbel moeten voorzien, de sterke groei van de bio- en nanotechnologie, het succes van nieuwe, op internet gebaseerde businessmodellen als eBay en Google, en ook nog eens de belangrijkste financiële en economische crisis sinds de jaren dertig van de 20ste eeuw.

De toekomst van strategisch management: Scenario Planning

Onbegonnen werk. Daarom moet het strategisch management in een onderneming anders worden aangepakt, vindt Roland Berger, dat ‘scenario planning’ als alternatief naar voren schuift. Scenario planning is vooral bekend in de militaire wereld, waar bevelhebbers verschillende strategische plannen laten opstellen in functie van verschillende scenario’s en mogelijke ontwikkelingen.

In de bedrijfswereld is deze methode lange tijd afgedaan als te complex, te duur en onvoldoende betrouwbaar. Het opstellen van verschillende toekomstscenario’s veronderstelt immers dat een heleboel data verzameld, samengebracht en geïnterpreteerd wordt, wat een duur en tijdrovend is.

Roland Berger creëert een scenariobibilotheek

Een moderne aanpak van scenario planning drong zich op. Daartoe sloot Roland Berger een overeenkomst met de planningspecialisten van de Leipzig Graduate School of Management, die een scenariobibilotheek opzetten. De bedoeling is dat de scenario’s uit deze bibliotheek naar elk niveau van een organisatie snel en persoonlijk vertaald kunnen worden. Daarbij worden ‘mijlpalen’ gedefinieerd die aangeven of een bepaald scenario nog geldig is, of precies waarschuwen dat het tijd is om naar een alternatief scenario over te stappen.

Roland Berger zegt dat het in de automobielsector al dergelijke scenarioprojecten heeft lopen, waarbij rekening wordt gehouden met de toekomstige ontwikkeling van de olieprijzen, de vooruitgang van schakeltechnologie, de consumentenbehoeften, de milieuregulering, enz. Volgens het adviesbureau zijn de eerste resultaten positief.